1862
Sök

Passat -03 höger halvljus fungerar... ibland. Omstart av motorn löser det... oftast.

330 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
#1
Riktigt hur man gör en tydlig beskrivning av felet vete fanken.

Oftast, men inte alltid, så slocknar höger halvljus när man startar bilen. (Det tänds som det ska när man slår på tändningen, men startar när motorn skakar till liv.)
Återigen oftast, men inte alltid, så slår man ifrån tändningen, och startar igen, så kommer halvljuset snällt.

Har man fått tänt halvljuset går det sedan bra att släcka det, och gå över till endast positionsljusen med vredet, båda lamporna tänder snällt när man vrider till halvljus, eller ljus-automatiken. Det omvända är lika sant. Har inte höger halvljus tänt kan man vrida på det där vredet bäst man vill, den förblir släckt.

Jag misstänker att det är Xeon ljus, men eftersom jag inte ens har manual i bilen, och jag inte fattar hur man ska byta lampor på den här jävla saken, så kan jag inte titta efter. Tips på det?
Kan det vara xeonljus, och det är lampan som spökar?
I så fall skulle det gå att testa för det genom att flytta lampan från höger till vänster, men det kräver att jag lyckas lista ut hur man gör ett lampbyte på den här. Det ser ut som om det är urtypen för "lämna in på verkstaden för lampbyte" men det kommer ju inte bli aktuellt.

Om inte själva lampan anses vara felkällan, vad kan det då vara? Tips mottages tacksamt, det är lite jävla tjatigt att starta bilen, gå och titta om det lyser, klättra in, starta om, gå och kolla, om och om igen tills det fungerar. Jag försöker parkera så jag har något framför bilen att titta efter ljuspunkter på, men det är inte alltid möjligt...
B!
Senast redigerat av Mr_B (14 oktober 2015)

293 Inlägg
14 oktober 2015
#2
Om vi utgår från att du har Xenonljus (lätt att kolla, har du inte ratten med ljusviddsjustering så är det Xenon).

Är det automatiskt halvljus? Isf har du säkert problemet där.

Nästa gång du startar bilen vrid ljusvredet till P läget innan du startar, när motorn sedan har startat vrider du över till halvljusläge, lyser bägge lamporna då har du sannolikt ett spänningsfall till ballasterna vilket gör att lampa/lampor inte orkar starta.

Skippa det automatiska halvljuset.

330 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
#3
Lasse62 skrev:
(lätt att kolla, har du inte ratten med ljusviddsjustering så är det Xenon).

Um... va? Pratar vi om höjdjusteringen? Sänka blicken med hjälp av ett hjul / en ratt inne från hytten. Den tror jag inte fins, ska alldeles strax gå ut och provstarta ett par gånger med parkeringsljuset tänt så den hoppar över halvljuset, se om det tipset funkar.

Lasse62 skrev:
Är det automatiskt halvljus? Isf har du säkert problemet där.

Japp.

Lasse62 skrev:
Nästa gång du startar bilen vrid ljusvredet till P läget innan du startar, när motorn sedan har startat vrider du över till halvljusläge, lyser bägge lamporna då har du sannolikt ett spänningsfall till ballasterna vilket gör att lampa/lampor inte orkar starta.

Test kommer. Det tar mig en stund att komma ut till bilen och testa, men jag redigerar in svaret om en halvtimma, eller så.

Lasse62 skrev:
Skippa det automatiska halvljuset.

Skippa? Nänä... Men då har man isolerat felet i alla fall, och har en "work-a-round" medan man funderar på vad fan man gör för att lösa det. Annars kommer jag garanterat att glömma parkeringsljuset på, och få putta igång bilen. Så kul ska vi inte ha.

Strax tebax.
B!

Edit
Nå, då var det konstaterat att det är Xeonon ljus, och att felet är spänningsfall gör att högerlyktan inte orkar, ibland. Så, hur löser man problemet mer permanent? "Work-A-Round" lösningen fungerade klockrent, men ett spänningsfall uppstår ju inte ur tomma intet. Är det jordpunkter som är den självklara boven, eller ska man söka felet i kontaktstycken, dåligt kablage...?

Ett enormt tack för tipset. Det är ju en stor hjälp att ha kommit så långt.
/Edit
Senast redigerat av Mr_B (15 oktober 2015)

293 Inlägg
15 oktober 2015
#4
Detta är inget ovanligt när det gäller bilar från -90 och -00 talet, den nyaste VAG bilen jag sett detta på var en Alhambra -05.

Där bytte jag kablage, grövre kablar, bytte ballaster, bytte lampor och bytte batteri, det blev lite bättre med ett nytt fulladdat batteri men det krävde i princip att laddare var ansluten alltid när bilen stod i garaget.

Det enklast (som jag gjorde på den) efter att allt annat misslyckats var att koda om med VCDS så att halvljusautomatiken försvann och att den ersattes med dimstrålkastarna som "Day running ligths"

Det som uppstår är att i startögonblicket tar startmotorn så mycket ström att spänningen dippar så att det automatiska halvljuset (Xenon) inte får tillräckligt med ström för att ena eller bägge ballasterna ska tända lampan/orna, när väl motorn har startat fungerar det ypperligt att slå över till halvljus manuellt.

330 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
#5
Lasse62 skrev:
Det enklast (som jag gjorde på den) efter att allt annat misslyckats var att koda om med VCDS så att halvljusautomatiken försvann och att den ersattes med dimstrålkastarna som "Day running ligths"

Trist då att jag inte tror den här har dimljus fram. För det hade annars varit en fullt acceptabel lösning. Nåja, i vanlig ordning bara lånar jag fordonet, så jag får försöka testa mig fram med ett nytt batteri, och se om det hjälper, fenomenet är tydligen "något / några" år gammalt, så det är ju uppenbart att det är något som åldrats.

Du ska ha ett stort tack.

Ett stort tack även till moderatorn som bestämde sig för att omplacera tråden.
B!

293 Inlägg
15 oktober 2015
#6
En sak du kan testa med innan något annat, om du upplever att det alltid är höger sida som strular, skifta ballaster hö-vä och se om felet följer med.

Flyttar sig felet till vänster skulle jag testa att byta ballast, problemet är att dem som finns på skrotarna kan vara lika dåliga eller sämre än den du redan har :-(

Egen
277 Inlägg
15 oktober 2015
#7
Byt lampan... Eller byt båda så e du säker på de håller, biltemas funkar å har väl 2 år garanti
Garanterat xenon och lampan börjar bli dålig, ballaster brukar inte gå sönder
Passat har D2s sockel

1 661 Inlägg
16 oktober 2015
#8
Hade samma problem och bytte lampor. En xenonlampa har en livslängd på ca 12000 mil. Den har då tappat så pass mycket "kraft" så ljuset är kraftigt försämrat.

För att byta lampor så får man plocka bort front och lyktor. Inget större jobb då man gjort den en gång men det tar väl kanske två timmar första gången om man är långsam.

Gjorde jobbet på en timme sist med både avmontering, byta lampor och skruva tillbaka allt igen.

Egen
277 Inlägg
16 oktober 2015
#9
Nej du behöver la inte göra de på en 3bg, de ska man komma åt utan å ens ta av lyktorna

1 661 Inlägg
16 oktober 2015
#10
Vi kan testa med exakt samma bilar bredvid varandra så får vi se vem som är färdig först wink

330 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#11
SimonT skrev:
Byt lampan... Eller byt båda så e du säker på de håller, biltemas funkar å har väl 2 år garanti
Garanterat xenon och lampan börjar bli dålig, ballaster brukar inte gå sönder
Passat har D2s sockel

Att byta lampa fungerar i ett halvår. Ungefär. Det har tydligen gjorts två gånger redan. Den nuvarande lösningen, att manuellt tända lamporna efter att bilen har startat fungerar, så det får fortsätta vara så här.

CC72 skrev:
För att byta lampor så får man plocka bort front och lyktor. Inget större jobb då man gjort den en gång men det tar väl kanske två timmar första gången om man är långsam.

Med andra ord är det inget jag någonsin kommer göra. Det blir någon annan som får betalt för det jobbet. Det hör jag klart och tydligt. Men eftersom ingen av lamporna är mer än ett par tusen mil gamla, så är det inte aktuellt på ett tag då, och det är inte ens säkert jag kör med den längre när det blir dags.

SimonT skrev:
Nej du behöver la inte göra de på en 3bg, de ska man komma åt utan å ens ta av lyktorna

Typ - 3BG står det på transportstyrelsens hemsida, så det är rätt bil i alla fall. Men tittar jag ner i motorutrymmet ser jag ingen direkt rutt till lyktorna, så hur man skulle byta dem är för mig svårt att se. Du får gärna förklara, men ska jag vara helt ärlig är det troligaste att jag lämnar bort bilen den dagen det är aktuellt. (om den någonsin kommer)

Ni ska ha ett stort tack för visat intresse, men det kommer inte göras något "åt" felet. Efter Lasse62's sista inlägg har jag haft en klar uppfattning om att problemet får fortsätta finnas, arbetsinsatsen för att komma förbi felet är marginell, och det är inte min bil... Det finns andra fel som jag måste åtgärda för att kunna fortsätta köra. Skulle detta kunna åtgärdas som ett led bland dem så har det en väldigt liten chans, annars kommer det att följa med bilen genom historien. Och att det regnar in i handskfacket får en egen tråd, men jag tror inte att det kräver att man plockar av fronten för att åtgärda det...
B!


Sök