3193
Sök

Golf 2 diesel startproblem/startmotorproblem

39 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#1
Hej! Behöver lite hjälp med att få igång diesel snurran!
Problemet är att när jag vrider på nyckeln så klickar bara reläet. Eller så klickar reläet och man hör hur solenoiden slår till vid startmotorn men den går inte runt iallafall. Dock bara ibland!
Har fått igång den ett par gånger. Om man är två ich solenoiden slår till så kan en ta en skruvmejsel på starten. Eller rullat igång den.
Då kommer man till det lustiga att när man kört en bit med den så är det inga problem att få igång den på starten...
Bytt tändningslås. Även testat att ha fulladdat batteri men ingen skillnad när den stått.
Hoppas npgon förstår problemet för jag vlir inte klok på det.
Mvh Albin


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 december 2015
#2
Det var enkelt..
Det är kolen som är slut i startmotorn helt enkelt..
Vill du göra det dyrt, byt startmotor..
Vill du göra det billigt, byt kolen för några hundralappar, för det gjorde jag.
Inte fasiken slänger man ner några tusenlappar för en ny startmotor inte!
Bara till att ta ner den och dela den då ser du ju om kolen är utslitna, mvh tommen
Senast redigerat av tommen1 (13 december 2015)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
13 december 2015
#3
tommen1 skrev:
Det var enkelt..
Det är kolen som är slut i startmotorn helt enkelt..
Vill du göra det dyrt, byt startmotor..
Vill du göra det billigt, byt kolen för några hundralappar, för det gjorde jag.
Inte fasiken slänger man ner några tusenlappar för en ny startmotor inte!
Bara till att ta ner den och dela den då ser du ju om kolen är utslitna, mvh tommen

Jag tror också att det är kolen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

39 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#4
Okej tack för svaren gubbar!
Men av ren nyfikenhet, har ni någon teknisk förklaring hur det kommer sig att den startar som den ska när man har kört med den?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
13 december 2015
#5
Koorvmojj skrev:
Okej tack för svaren gubbar!
Men av ren nyfikenhet, har ni någon teknisk förklaring hur det kommer sig att den startar som den ska när man har kört med den?

Jag vet inte riktigt. Jag hade samma symptom på Vanen för många år sedan. Kolen var så nerslitna att de nästan inte var emot kollektorn, ibland kom kolen väl i ett annat läge med lite kontakt och då snurrade motorn om än ganska långsamt. Efter startmotorbyte snurrade motorn utav h.....e!!!!!

Skriv gärna i den här tråden när du får det att fungera, vad som var fel. Det kan hjälpa andra med samma fel.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (13 december 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

39 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#6
Will do! Könner en som har en del liggandes så får nog en begg stattmotor till skaplig pris. Så lär märkas om det är det inom en snar framtid. Återigen Tack smile


2 250 Inlägg
13 december 2015
#7
Lossa minuspolen först.

Skruva sen dän röda grova pluskabeln från startmotorn. Putsa alla kontaktytor metalliskt rena, även bulten på startmotorn. Skruva ihop.

Kan givetvis vara fel på minussidan. Kabeln mellan minuspolen, som du lossade först.
Kolla polskor efter ärg och även där minuskabeln är skruvad i motorblock.

Är det ärg eller glapp,  så kan det vara temperaturberoende.

Så var det på min Passat tdi. Gick bra för att plötsligt stanna. Då gick det inte att starta förändringar man väntat en bra stund. Så gick det att köra en kvart till o s v.

Är det felet, så kostar det ju inget att åtgärda.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
13 december 2015
#8
Meaganeowner skrev:
Lossa minuspoäng först.

Skruva sen dän röda grova pluskabeln från startmotorn. Putsa alla kontaktytor metalliskt rena, även bulten på startmotorn. Skruva ihop.

Kan givetvis vara fel på minussidan. Kabeln mellan minuspoäng,  som du lossade först.
Kolla polskor efter är och även där minuskabeln är skruvad i motorblock.

Är det ärg eller glapp,  så kan det vara temperaturberoende.

Du menar väl minuspolen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 250 Inlägg
13 december 2015
#9
Ja så klart. Men det menar inte mobilen... rättat.

2 250 Inlägg
13 december 2015
#10
Har även haft fel mellan kabel o kabelskor.

39 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#11
Får se över det först! Mycket möjligt att det ksn ha blivit mågon oxid eller liknande då den stod ett tag innan jag köpte den.


39 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#12
Kommit fram till att den kan vara startspärren! Om den gör så att startmotorn inte går eller dödar den något annat? Helt grön på detta med startspärrar. Tidigare ägare sa att det var krångel med den. Att man var tvungen att ta ut grejen i bilen innan man startade den. Testat det men icke gett resultat. Hittade även ett par lösa kablar vid säkringsdosan /relödosan som ser ut att gå till den. Skulle uppskatta om någon vet hur man kopplar ur det skräpet! Testat o googlat men ligger ingen officiell information uppe.
Så om npgon har lust o skriva i pm så vore det mycket värt! Om det nu är det som kan va felet??


39 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#13
Ta ut och in den igen då.( Startspärren i panelen.)



Sök