3294
Sök

VW passat 1.8 -98 Laddar ur batteriet.

5 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en vw passat som ifall den står i 1-2 dagar laddar ur batteriet så det inte går att starta den, undrar ifall någon har nåt bra tips på vad det kan vara.

Kända fel:
Centrallåset glappar
Kupébelysning fungerar ej
Värmen i förarsätet har knappt märkbar effekt

Det finns en cd spelare som är ditsatt av någon tidigare ägare, jag har testat att koppla ur denna utan att det har hjälpt. Jag skulle vilja koppla ur centrallåset och testa det då jag har mina aningar att det kan vara detta som spökar men jag har inte lyckats hitta någon info om vilken säkring jag ska dra då.

Batteriet är ca 2 år gammalt, generatorn fungerar.

Om någon har en idé om antingen vad som kan vara fel eller hur man kan felsöka så vore det jätteuppskattat.

133 Inlägg
7 december 2015
#2
Har du ett annat friskt batteri hemma som du kan testa med är det det enklaste sättet att kolla om du har ett dåligt batteri.

annars, koppla bort batteriet, ladda det helt, och vänta sedan några dagar och koppla in den för att se om det funkar, då vet du i varje fall att den drar tjuvström någonstans.

Sedan ska man kunna kolla var den drar tjuvström genom att sätta en multimeter på säkringarna men jag kommer inte ihåg hur man gör, kanske någon annan som vet?

Jag har också haft glappande c-lås samt dålig stolvärme på min passat men det spelade ingen roll för batteriets skick dock. Däremot fick jag 100 andra elfel senare vilket gjorde att jag skrota bilen..
Senast redigerat av fritszol (7 december 2015)


5 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
#3
Liten uppdatering.

Har lånat en likströmsmätare som man sätter över sladden på batteriet. Den gav utslag på ca 0,05-0,07 A. Drog alla säkringar en efter en och gjorde ingen skillnad.
Mindes att jag läst om boxen som styr centrallås, innebelysning och elhissar mm som sitter i dörren, slet loss den från förarsidan och då sjönk värdet till 0,01-0,02A.. det är ju såklart bättre men de känns som mycket för att hålla igång klockan och nån minnesfunktion. Men efter 4h utomhus med typ -6 grader och dålig belysning kände jag att de fick räcka för denna gången.
Eventuellt tar jag och sliter ur dom andra boxarna också och ser om det blir bättre. Annars har jag helt slut på idéer för denna gången.

Hittade inte vart man drar ur generatorn, eller hittade en sladd men den satt som berget och va svår att nå, va dessutom inte säker på att de va rätt.

Nytt batteri kommer det bli, men inte förrens problemet är åtgärdat.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2015
#4
thimon1 skrev:
Liten uppdatering.

Har lånat en likströmsmätare som man sätter över sladden på batteriet. Den gav utslag på ca 0,05-0,07 A. Drog alla säkringar en efter en och gjorde ingen skillnad.
Mindes att jag läst om boxen som styr centrallås, innebelysning och elhissar mm som sitter i dörren, slet loss den från förarsidan och då sjönk värdet till 0,01-0,02A.. det är ju såklart bättre men de känns som mycket för att hålla igång klockan och nån minnesfunktion. Men efter 4h utomhus med typ -6 grader och dålig belysning kände jag att de fick räcka för denna gången.
Eventuellt tar jag och sliter ur dom andra boxarna också och ser om det blir bättre. Annars har jag helt slut på idéer för denna gången.

Hittade inte vart man drar ur generatorn, eller hittade en sladd men den satt som berget och va svår att nå, va dessutom inte säker på att de va rätt.

Nytt batteri kommer det bli, men inte förrens problemet är åtgärdat.

Fast...om den drar 0,07A, så ska inte det göra att bilen är ostartbar OM batteriet är friskt.

Säger vi att ditt batteri är på...70Ah, så bör du ha ungefär, efter 2 dygn, 66,5Ah kvar (70-(0,07*48) ).

Jag skulle nog säga att om din mätning stämmer, så är det ditt batteri som är kasst och slut (visar sig ofta just när det är kallt ute) och inte viloströmmen som är problemet.

Skulle personligen försökt låna tag i en belastningstestare för bilbatteri, det kommer ju ge dig svar isf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
#5
snackar vi inte 0,07A / sekund, dvs 0,07x3600 sekunder på ett dygn = 252 A/dygn.. batteriet är på 62Ah(tror jag minns inte exakt nu) och 480A, isf skulle det ta ca 2 dagar lite mindre att ladda ur det, om de va nytt

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2015
#6
thimon1 skrev:
snackar vi inte 0,07A / sekund, dvs 0,07x3600 sekunder på ett dygn = 252 A/dygn.. batteriet är på 62Ah(tror jag minns inte exakt nu) och 480A, isf skulle det ta ca 2 dagar lite mindre att ladda ur det, om de va nytt

Nej, det är "0.07A". 1A under 1h = 1Ah
Om det var "252A/dygn" skulle ditt batteri bara helt tomt på ~2h

Ditt batteri är alltså på 62Ah, och har en startström på 480A
Senast redigerat av it_mutt (17 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
16 december 2015
#7
Nån räknar värre än vad Wibble gjorde. Ni vet hon som hade hand om Sveriges finanser en gång i tiden.

60 sekunder på en minut, 60 minuter per timme och 24 timmar per dygn. Detta lärde jag mig på mellanstadiet.
Bör ju bli 84400 sekunder / dygn!

Nu blir det väl svårt....

Nåväl jag anser att den ström du mäter upp,bråkdelar av Ampere, är fullt normalt för dagens bilar.
Men mäter du som du räknar.... ja, då kan det vara fel ändå.

Äsch, ta dig en funderare på vad du mäter och vilken tideräkning du har. Återkom om du får ordning på detta.


En sak... även om du rycker ur alla säkringar, så kommer du inte åt alla strömvägar, som det kan var fel på.
T ex ett fel i generatorn. Hittar du om du mäter den ström som då flyter mellan generator och batteri...
Senast redigerat av Meaganeowner (16 december 2015)

7 454 Inlägg
16 december 2015
#8
Hade för några år sedan ett problem om påminner om ditt = batteriet laddades ur över en helg.
Lossade minuspolens kabel från batteriet och anslöt en multimeter inställd på milliampére mellan batteriet och den lossade minuskabeln.
Fick ett litet utslag på multimetern.
Drog säkring efter säkring utan att utslaget minskade.
Till slut gick jag in i den 7-poliga dosan för släpvagn.
Den var full med fuktigt mög.
Efter noggrann rengöring och inpackning med vattenfri vasselin var problemet löst.
Kolla din släpvagnsdosa så att inte du också har överslag/krypström där.

smile

Avstängd
10 388 Inlägg
17 december 2015
#9
Meaganeowner skrev:
Nån räknar värre än vad Wibble gjorde. Ni vet hon som hade hand om Sveriges finanser en gång i tiden.

60 sekunder på en minut, 60 minuter per timme och 24 timmar per dygn. Detta lärde jag mig på mellanstadiet.
Bör ju bli 84400 sekunder / dygn!

Nu blir det väl svårt....

Nåväl jag anser att den ström du mäter upp,bråkdelar av Ampere, är fullt normalt för dagens bilar.
Men mäter du som du räknar.... ja, då kan det vara fel ändå.

Äsch, ta dig en funderare på vad du mäter och vilken tideräkning du har. Återkom om du får ordning på detta.


En sak... även om du rycker ur alla säkringar, så kommer du inte åt alla strömvägar, som det kan var fel på.
T ex ett fel i generatorn. Hittar du om du mäter den ström som då flyter mellan generator och batteri...

Ja jag ser inte heller något "udda" eller ovanligt högt i det värdet om det stämmer.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök