3585
Sök

Volkswagen Polo 1.4 6n2 16V, vill öka effekten.. tips?

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#22
Vill tillägga att jag vill att bilen helt enkelt ska bli LITE roligare att köra än vad den är nu. Känna lite mer drag i bilen när jag stampar på gasen och höra det goa ljudet som custom avgasrör ger!

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#23
Mercato skrev:
Growe skrev:
Mercato skrev:

Så du menar på att det faktiskt är värt att lägga pengar på att öka effekten på bilen? smile

nej ;-)  ska man hård dra det så är tyvärr svaret nej. 

det betyder samtidigt inte att jag inte tycker du ska köra på det du känner för.

effekten är tok tam från början skulle nog välja en Gti att utgå ifrån istället det blir garanterat billigare
redan där har du fått 50hk utan att göra något med motorn.  på köpet får du en sportigare polo som har rätt mycket skoj godis redan orginal

kanske låter som en polo gti skiljer rätt mycket i pris mot din nuvarande bil så tror jag tyvärr att det blir billigare så. än att trimma en sugis med 50hk.  och då får du inte samma driftsäkerhet som med en som har effekten orginal.

det kostar att trimma tyvärr..   men! polon och lupon är väldigt poppis att vässa och utomlands finns det många tips och ideer om man börjar söka sig runt!

Jag förstår. Men om man lägger det ekonomiska åt sidan och faktiskt köper det som länkades från Ebay. Hur mycket skulle det i sig påverka bilens prestanda/känlsa/ljud? smile

känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk  när man väl mäter effekten.  tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal smile

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#24
Growe skrev:
Mercato skrev:
Growe skrev:

nej ;-)  ska man hård dra det så är tyvärr svaret nej. 

det betyder samtidigt inte att jag inte tycker du ska köra på det du känner för.

effekten är tok tam från början skulle nog välja en Gti att utgå ifrån istället det blir garanterat billigare
redan där har du fått 50hk utan att göra något med motorn.  på köpet får du en sportigare polo som har rätt mycket skoj godis redan orginal

kanske låter som en polo gti skiljer rätt mycket i pris mot din nuvarande bil så tror jag tyvärr att det blir billigare så. än att trimma en sugis med 50hk.  och då får du inte samma driftsäkerhet som med en som har effekten orginal.

det kostar att trimma tyvärr..   men! polon och lupon är väldigt poppis att vässa och utomlands finns det många tips och ideer om man börjar söka sig runt!

Jag förstår. Men om man lägger det ekonomiska åt sidan och faktiskt köper det som länkades från Ebay. Hur mycket skulle det i sig påverka bilens prestanda/känlsa/ljud? smile

känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk  när man väl mäter effekten.  tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal smile

Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#25
nu ska du kanske inte köpa rakt av det jag länkade för det är en snabb sökning jag gjorde för att visa vad som finns.  det är inte dom billigaste grejerna utan dom första jag hittade.    www.Ebay.de www.ebay.co.uk är dom sidorna som gäller för skapligt bra priser

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#26
Growe skrev:
nu ska du kanske inte köpa rakt av det jag länkade för det är en snabb sökning jag gjorde för att visa vad som finns.  det är inte dom billigaste grejerna utan dom första jag hittade.    www.Ebay.de www.ebay.co.uk är dom sidorna som gäller för skapligt bra priser

Ja alright. Men en annan "noob" fråga här då: Vad gör 10HK extra i en bil som min bil?

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#27
Mercato skrev:
Growe skrev:
Mercato skrev:

Jag förstår. Men om man lägger det ekonomiska åt sidan och faktiskt köper det som länkades från Ebay. Hur mycket skulle det i sig påverka bilens prestanda/känlsa/ljud? smile

känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk  när man väl mäter effekten.  tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal smile

Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?

njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr.  sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.

det som ger mest är kamaxlar.  ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta  beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#28
10hk är jhu en rätt stor effekt ökning  på en så motorsvag bil.

tror dock att ljudet kommer påverka känslan mer än du kommer känna effekten.

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#29
Growe skrev:
Mercato skrev:
Growe skrev:

känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk  när man väl mäter effekten.  tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal smile

Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?

njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr.  sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.

det som ger mest är kamaxlar.  ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta  beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.

Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt? smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#30
Mercato skrev:
Growe skrev:
Mercato skrev:

Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?

njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr.  sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.

det som ger mest är kamaxlar.  ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta  beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.

Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt? smile

nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli  deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..

tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.

här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775    så det blir rätt bortkastat.  det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till      det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis.    funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4   direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk   det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#31
Growe skrev:
Mercato skrev:
Growe skrev:

njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr.  sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.

det som ger mest är kamaxlar.  ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta  beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.

Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt? smile

nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli  deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..

tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.

här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775    så det blir rätt bortkastat.  det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till      det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis.    funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4   direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk   det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt

Okej, men skulle jag byta motor till den som rekomenderas.. Vad skulle det gå på isåfall? Det finns ju en gti version med 125 hästar tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#32
Mercato skrev:
Growe skrev:
Mercato skrev:

Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt? smile

nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli  deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..

tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.

här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775    så det blir rätt bortkastat.  det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till      det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis.    funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4   direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk   det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt

Okej, men skulle jag byta motor till den som rekomenderas.. Vad skulle det gå på isåfall? Det finns ju en gti version med 125 hästar tongue

lättast är att leta på en komplett motor från en polo gti som är komplett med styrenhet och allt.  en som är från samma årgång som din så ska det inte vara några som helst problem att byta motor.   finns många trådar om sånna byten fast inga svenska sidor utan engelska  för har funderat isamma banor   men det blir nog en 8v för mig pga det är mindre strul med bes då  men du har 16v orginal så där ser dom ingen skillnad

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#33
Growe skrev:
Mercato skrev:
Growe skrev:

nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli  deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..

tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.

här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775    så det blir rätt bortkastat.  det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till      det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis.    funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4   direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk   det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt

Okej, men skulle jag byta motor till den som rekomenderas.. Vad skulle det gå på isåfall? Det finns ju en gti version med 125 hästar tongue

lättast är att leta på en komplett motor från en polo gti som är komplett med styrenhet och allt.  en som är från samma årgång som din så ska det inte vara några som helst problem att byta motor.   finns många trådar om sånna byten fast inga svenska sidor utan engelska  för har funderat isamma banor   men det blir nog en 8v för mig pga det är mindre strul med bes då  men du har 16v orginal så där ser dom ingen skillnad

Vad skulle detta kosta och vart ska jag börja leta? Ebay? smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
23 mars 2014
#34
http://www.clubpolo.co.uk/forum/index.p … pic=142326
http://forums.clublupo.co.uk/index.php? … gine-swap/
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1085436


finns en del info kanske inte står rakt ut i trådarna jag länkar till men man kan söka vidare på dom sidorna och hitta mer info

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#35
Growe skrev:
http://www.clubpolo.co.uk/forum/index.php?showtopic=142326
http://forums.clublupo.co.uk/index.php? … gine-swap/
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1085436


finns en del info kanske inte står rakt ut i trådarna jag länkar till men man kan söka vidare på dom sidorna och hitta mer info

Är det inte smartare att sälja bilen och köpa en gti version från tyskland? Kollar man blocket så är priserna helt sinnessjuka men ebay eller mobile.de där finns det gti versioner för typ 2500 euro vilket blir typ 22k..

19 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#36
Problemet är att jag inte vet vad som lönar mig mest i slutändan. Ska man köpa ny bil eller ska man piffa upp den jag har. Jag är sugen på att känna lite mer klös i bilen när jag gasar men jag är verkligen helt kluven :S

3 860 Inlägg
23 mars 2014
#37
Rent ärligt så hade jag isf bytt bil till en GTI då har du mer klös redan från start och bättre utgångsläge för vidare och enklare modifikationer ofall man inte är så hemma på att skruva och byta motor mm...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Fri fart för ett fritt folk!
14 469 Inlägg
20 december 2015
#38
spokenratt skrev:
Rent ärligt så hade jag isf bytt bil till en GTI då har du mer klös redan från start och bättre utgångsläge för vidare och enklare modifikationer ofall man inte är så hemma på att skruva och byta motor mm...

sånt är en tolkningsfråga..

jag var så dum att jag tog en nätt tripp på 40mil i går för att köpa en polo gti 1.4 gti maskin från en 96:a..

Så nu blir det 16v i Arosan..  verkar vara bulton samma boxkontakt och allt ser rätt ut smile

så i mitt fall lönar det sig att byta  40hk extra bara på ett motorbyte.
ska bara vänta till lön kommer så beställer jag dom sista grejerna som fattas för en konvertering.

är ett främre rör och en ny koppling och en kamrems sats.

sen lite mätning av elsystemet för att försäkra mig om att allt stämmer..

har men en 6n2 så är det elgas så det blir lite krångel att para ihop dom med 1.4:an som har vanlig vajer så 1.6 16v gti motorn är rätt väg att gå.   

sen är det som alltid sällan lönsamt. men 1000kr gav jag för polo motorn  svårt att hitta billigare 40hk smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök