3842
Sök

Tips på lättskruvad pendlarbil som inte rostar så mycket

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#41
Öh, som kommentar till "För att bilen ska dra 0.5 med alla programvara-fusk som sker nuförtiden på dieselbilar,
och för att man ska kunna hänga med i trafiken så krävs nog att bilen har en påstådd förbrukning på 0.3 snarare"?

Klart jag gillar det jag säger, det är ju inga påhittade egna "sanningar" jag kommer med. Nej 520D är en bra bil, med rimlig prestanda o rimlig förbrukning, men att ge 500' för en med lite "normal" utrustning skulle jag inte göra. Men alla är olika, o för att vi snåljåpar skall kunna köpa "roliga" bilar begagnade så måste det ju finnas "galningar" som köper de nya för alldeles för mycket pengar, vi har en hel del att tacka de för*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
20 december 2015
#42
dawwe skrev:
Öh, som kommentar till "För att bilen ska dra 0.5 med alla programvara-fusk som sker nuförtiden på dieselbilar,
och för att man ska kunna hänga med i trafiken så krävs nog att bilen har en påstådd förbrukning på 0.3 snarare"?

Klart jag gillar det jag säger, det är ju inga påhittade egna "sanningar" jag kommer med. Nej 520D är en bra bil, med rimlig prestanda o rimlig förbrukning, men att ge 500' för en med lite "normal" utrustning skulle jag inte göra. Men alla är olika, o för att vi snåljåpar skall kunna köpa "roliga" bilar begagnade så måste det ju finnas "galningar" som köper de nya för alldeles för mycket pengar, vi har en hel del att tacka de för*haha*

Öh!

Med nuförtiden så menar jag från 90-talets början och framåt.
Det är nya bilar för mig, bilar som tillverkades efter mig.

Din farsas BMW har fortfarande inget i diskussionen att göra,
en ny BMW 5-serie är nog ändå inte vad trådskaparen tänkt sig, med tanke på budgeten.
Men jag tror nog på att den drar 0.5, säkert inte omöjligt, sen skrev jag ju hur viktigt det var för mig att en 520D drar 0.5 för att den ska intressera mig.

Det är inte jätteofta en bil drar lika mycket ute i svenska trafikbilden bland alla idioter som den gör på papper efter tillverkarens tester, det står jag fast vid. Samtidigt tycker jag inte förbrukningssiffror är något man behöver titta på alls vid val av bil, har aldrig förstått det där. Drar den lite efter allt är sagt och gjort är det väl en bonus.

Jag missunnar dig inte att gilla det du själv säger, jag tror du missuppfattade mig.
Det jag menade var att du får gilla det du säger hur mycket du vill, men vi har förstått det redan,
jag, som exempel, blir svår att omvända till att tänka som du gör, så slöseri med tid att försöka wink

"det är ju inga påhittade egna "sanningar" jag kommer med"
Direkt följt av..
"Nej 520D är en bra bil"

Lite motsägelsefullt ändå.


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#43
Visa mig var jag skriver att 520D passar TS, snälla? O hur vet du hur jag tänker? För det kan jag tala om för dig att det gör du inte big_smile. Jo 520D är en bra bil, Skoda Superb med, o MB E-klass oxå, ja till o med en Volvo kan vara bra, kan du tänka dig? Men bara för att jag tycker att en bil är bra så betyder det inte jag rekommenderar den kors och tvärs till allt och alla, jag är lite mer balanserad än o endast rekommendera modeller från ETT märke/fabrikat. Och, jag har inte inte inte rekommenderat nån jävla BMW i denna tråd, jag anser att det inte finns nån BMW som passar in på TS krav. Andra kan tycka att det gör det, men inte jag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
20 december 2015
#44
dawwe skrev:
Visa mig var jag skriver att 520D passar TS, snälla? O hur vet du hur jag tänker? För det kan jag tala om för dig att det gör du inte big_smile. Jo 520D är en bra bil, Skoda Superb med, o MB E-klass oxå, ja till o med en Volvo kan vara bra, kan du tänka dig? Men bara för att jag tycker att en bil är bra så betyder det inte jag rekommenderar den kors och tvärs till allt och alla, jag är lite mer balanserad än o endast rekommendera modeller från ETT märke/fabrikat. Och, jag har inte inte inte rekommenderat nån jävla BMW i denna tråd, jag anser att det inte finns nån BMW som passar in på TS krav. Andra kan tycka att det gör det, men inte jag.

Visa mig var jag skriver att du skriver att 520D passar trådskaparen, snälla?


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#45
3milius skrev:
Din farsas BMW har fortfarande inget i diskussionen att göra,
en ny BMW 5-serie är nog ändå inte vad trådskaparen tänkt sig, med tanke på budgeten.

Varsågod.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
20 december 2015
#46
dawwe skrev:
3milius skrev:
Din farsas BMW har fortfarande inget i diskussionen att göra,
en ny BMW 5-serie är nog ändå inte vad trådskaparen tänkt sig, med tanke på budgeten.

Varsågod.

Låt mig dechiffrera detta klart otydliga yttrande.
Där skriver jag att JAG INTE tror att en ny BMW 5-serie är vad trådskaparen tänkt sig,
jag skriver inte att DU har påstått att det är vad trådskaparen har tänkt sig.

Kalla det en pik, att påvisa en poäng eller något dylikt.
Meningen var att du skulle förstå att det inte hjälper att diskutera denna bil här,
inte att få det att verka som att du kommer med osanningar iochmed att du rekommenderar denna bil till trådskaparen.


Evildan
20 december 2015
#47
torsen skrev:
Av rubriken att döma så önskar trådskaparen en lättskruvad pendlarbil som inte rostar så mycket.

Hen accepterar alltså rost.
Men inte så mycket rost.
Bara lagom med rost.
Men vad är lagom/inte så mycket rost.

Nästa fråga är hur långt hen ska pendla och på vilken typ av vägar?
Ska hen pendla på motorväg eller kurviga skogs-/grusvägar i norrland?
Även vintertid när väglaget p g a is och snöslask är förrädiskt?

Allra första frågan är att hen söker en lättskruvad bil.
Det bör alltså inte vara någon modern konstruktion.
Längdställd motor underlättar åtkomligheten under huven.
Lättmekad tyder även på att hen vill ha en bil där inte så mycket kan  fallera.
Följaktligen inte så många moderna elektroniska och andra faciliteteter.

Önskar hen god värme så måste det bli en vätskekyld bensinmotor.

Tror jag vet en bil som skulle falla hen på läppen.
Den har inte strålkastarrengörare, ABS-bromsar, antislir, automatisk nivåreglering, eluppvärmda och reglerbara yttre backspeglar, eluppvärmda säten, eluppvärmd vindruta(men dock bakruta), centrallås med fjärrkontroll, öppningsbara bakre rutor, skivbromsar bak(dock fram), tyvärr numer såväl broms- som styrservo, ömtåliga och dyrbara plastschok fram och bak utan i stället en ej integrerad stötfångare av kraftig aluminium som är gummiklädd.

Men dock rymmer 4 personer, har fyrhjulsdrift med fördelningslåda som innehåller lågväxel och låsbar centraldifferential(om bilen ska användas året runt), är tillverkad under ett stort antal år i stort sett oförändrad, har billiga reservdelar om man gör sig besväret att handla från utlandet, vanliga runda 7" strålkastarinsatser, den har något så ovanilgt som reservhjul, hjulbytesverktyg samt ett trettiotal andra hjälpmedel i form av handverktyg, luftpump, däckjärn, lagningssats, sladdlampa inkl uttag i motorrum, men tyvärr numera inte startvev(p g a a kylaren för något decennium sedan förstorades nedåt), har tyvärr sedan några år sedan gaspedal "by wire" och samma insprutning som VAG-bilarna, hjul med däck av 82 eller 85% profilhöjd för komfort och framkomlighet, stänkskydd standard fram och bak.

Prisnivån är hemul.
Utförandena är bla 3-d och 5- kombi, 2-d och 4-d lätt pickis.
Plog finns att köpa till för låg penning.
Det är ingen s k SUV utan en riktig bil.
Den är utmärkt som dragbil för släp och tillåter 1.500 kg på *B*-kort.

Den bilen kanske passar trådskaparen?

Mejla så ska jag berätta vad för bil jag åsyftar.

Försöker du sälja din Niva till TS?

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#48
Ok, men den underförstådda betydelsen blir ju... Men jag förstår nu att du har en "Enigma maskin" när du skriver dina inlägg, men som tur är är jag ganska påläst i ämnet o har således byggt min egen "Turing maskin", dags o gräva fram den big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
20 december 2015
#49
dawwe skrev:
Ok, men den underförstådda betydelsen blir ju... Men jag förstår nu att du har en "Enigma maskin" när du skriver dina inlägg, men som tur är är jag ganska påläst i ämnet o har således byggt min egen "Turing maskin", dags o gräva fram den big_smile

Knark är gott har jag hört.


Evildan
20 december 2015
#50
En Avensis T27, som är en krocksäkrare bil än exempelvis Volvo V70II, med dieselmotor som föreslagits är för sin storlek ett ekonomiskt transportmedel med hög tillförlitlighet under förutsättning att en köpare väljer bort 1.6liters dieseln då den är både tröttare och törstigare än den 2.0 124hk som sitter i exempelvis min Avensis och är dessutom på många andra vis en betydligt sämre motor än 2.0 eller 2.2.

För den uppställda budgeten kan TS även hitta en Auris 1.6D 16D1, samma här välj bort den och köp en äldre 1.4 eller 2.0 istället om inte en snål 1.2 multidrive kan vara ett alternativ för nypriset 206900kr i Activeutförande.
Annars då det handlar om ekonomi och billigt bilägande så varför inte en krocksäker ZVW30 om det inte krävs manuell låda eller dragkrok.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#51
Vi har Alan Turing att tacka för att andra världskriget gick som det gick. Utan hans extrema intelligens kunde det slutat helt annorlunda...Nog OT big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök