torsen skrev:
Av rubriken att döma så önskar trådskaparen en lättskruvad pendlarbil som inte rostar så mycket.
Hen accepterar alltså rost.
Men inte så mycket rost.
Bara lagom med rost.
Men vad är lagom/inte så mycket rost.
Nästa fråga är hur långt hen ska pendla och på vilken typ av vägar?
Ska hen pendla på motorväg eller kurviga skogs-/grusvägar i norrland?
Även vintertid när väglaget p g a is och snöslask är förrädiskt?
Allra första frågan är att hen söker en lättskruvad bil.
Det bör alltså inte vara någon modern konstruktion.
Längdställd motor underlättar åtkomligheten under huven.
Lättmekad tyder även på att hen vill ha en bil där inte så mycket kan fallera.
Följaktligen inte så många moderna elektroniska och andra faciliteteter.
Önskar hen god värme så måste det bli en vätskekyld bensinmotor.
Tror jag vet en bil som skulle falla hen på läppen.
Den har inte strålkastarrengörare, ABS-bromsar, antislir, automatisk nivåreglering, eluppvärmda och reglerbara yttre backspeglar, eluppvärmda säten, eluppvärmd vindruta(men dock bakruta), centrallås med fjärrkontroll, öppningsbara bakre rutor, skivbromsar bak(dock fram), tyvärr numer såväl broms- som styrservo, ömtåliga och dyrbara plastschok fram och bak utan i stället en ej integrerad stötfångare av kraftig aluminium som är gummiklädd.
Men dock rymmer 4 personer, har fyrhjulsdrift med fördelningslåda som innehåller lågväxel och låsbar centraldifferential(om bilen ska användas året runt), är tillverkad under ett stort antal år i stort sett oförändrad, har billiga reservdelar om man gör sig besväret att handla från utlandet, vanliga runda 7" strålkastarinsatser, den har något så ovanilgt som reservhjul, hjulbytesverktyg samt ett trettiotal andra hjälpmedel i form av handverktyg, luftpump, däckjärn, lagningssats, sladdlampa inkl uttag i motorrum, men tyvärr numera inte startvev(p g a a kylaren för något decennium sedan förstorades nedåt), har tyvärr sedan några år sedan gaspedal "by wire" och samma insprutning som VAG-bilarna, hjul med däck av 82 eller 85% profilhöjd för komfort och framkomlighet, stänkskydd standard fram och bak.
Prisnivån är hemul.
Utförandena är bla 3-d och 5- kombi, 2-d och 4-d lätt pickis.
Plog finns att köpa till för låg penning.
Det är ingen s k SUV utan en riktig bil.
Den är utmärkt som dragbil för släp och tillåter 1.500 kg på *B*-kort.
Den bilen kanske passar trådskaparen?
Mejla så ska jag berätta vad för bil jag åsyftar.