3298
Sök

Skillnad på fjädrar till coilovers kontra vanliga sänkfjädrar

243 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, har i dagsläget coils bak på en 850,  är det någon skillnad på dessa fjädrar kontra vanliga sänkfjädrar?  Typ, hårdhet osv eller kan jag plocka bort fjäderjusteringen och använda fjädrarna på "vanligt" vis.

Mvh

Friskt satsat, hälften vunnet;)

243 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
#2
Ingen som vet?

Friskt satsat, hälften vunnet;)

296 Inlägg
19 december 2015
#3
Plocka bort fjäderjusteringen? Justeringen agerar undre fjädertallrik på fjäderbenet,
när det gäller justerbara coilovers.

Fjädrarna på billigare justerbara coilovers är oftast veka och passar sig rätt bra till mindre lätta bilar,
men bilar i mellanklass och större är rent olämpligt med kinacoils. De går ner sig fort.
Fjädrarna brukar ligga på runt 8kg, på racingcoilovers kan de ligga på 200kg, då förstår man skillnaden.
Kan tänka mig att det blir ännu värre ifall man använder fjädrarna från ställbara coils till original stötdämpare.


243 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
#4
Ok, så "riktiga" coils är alltså fjäder samt fjäderben i ett där man kan justera både höjd på fjädern samt hårdhet på dämparen?
På min bil bak så sitter fjäder och dämpare var för sig, men istället för den vanliga "pucken" som låser fast fjädern i skålen, så är denna justerbar.

Alltså inga riktiga coilovers?

Friskt satsat, hälften vunnet;)

296 Inlägg
19 december 2015
#5
Du har coilovers på din bil fram original.
Coilovers är kort för "Coil over shocks" Alltså fjäderben där fjädrarna sitter runt stötdämparen,
samma princip på eftermarknadscoilovers, fast de brukar ju vara justerbara i höjdled och ibland i hårdhet osv.
Bak har du ju fjädrar separerade från stötdämparen, så det är inte coilovers/fjäderben.

Tänkte inte på att det skulle vara separat fjäder på 850, har nog aldrig tittat under en sådan bil.
Men då kan du väl plocka bort justeringen om fjädern sitter kvar som vanligt,
dock är ju fjädrarna säkerligen även där otillräckliga för en såpass stor bil egentligen.


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2015
#6
Att tänka på om dämpare o fjädrar sitter "separat" bak är att om man då istället monterar "äkta coilovers" bak så kommer belastningen på fjädertornet främst att öka markant, det kan till o med deformeras, eller att sprickor uppstår. Men det skall sägas att många coilover kit följer OEM setupen, dvs med separat fjäder om det är så original. Höjden justeras då genom en gängad "plattform" man sätter under fjädern så att säg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
19 december 2015
#7
dawwe skrev:
Att tänka på om dämpare o fjädrar sitter "separat" bak är att om man då istället monterar "äkta coilovers" bak så kommer belastningen på fjädertornet främst att öka markant, det kan till o med deformeras, eller att sprickor uppstår. Men det skall sägas att många coilover kit följer OEM setupen, dvs med separat fjäder om det är så original. Höjden justeras då genom en gängad "plattform" man sätter under fjädern så att säg...

Det stämmer. Dock ville ju trådskaparen byta ut fjädrarna mot sänkfjädrar eller ta bort höjdjusteringen,
alltså inte montera coilovers eller motsvarande justerbar fjädring bak, vilket han redan har.
Varför han vill detta vet jag inte. Antar att han vill ha lite styvare fjädring bak, det kan jag tänka mig.


3 173 Inlägg
20 december 2015
#8
Kör utan justering bak på min passat ,för att få den extra låg


243 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#9
Finns 2 anledningar till att jag vill ta bort fjäderjusteringen.  Dels är bilen för låg bak med dessa monterade,  sen finns det ju såklart bilprovningen som alltid har negativa åsikter om det. Kan helt enkelt inte besikta p min hemort med dessa monterade.

Alltså, jag har ju då dessa "plattformar" som håller fjädern på plats. Om jag tar bort dessa bör fjädern således vara så "lång" den kan bli?

Mvh

Friskt satsat, hälften vunnet;)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#10
Öh tar du bort "plattformarna" blir bilen maxsänkt ju..."Plattformarna" används för o höja bilen. "Plattformarna" ser du på yttersidan av de bakre dämparna, de utan fjädrar smile

https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/702503_x800.jpg
Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

243 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#11
dawwe skrev:
Öh tar du bort "plattformarna" blir bilen maxsänkt ju..."Plattformarna" används för o höja bilen. "Plattformarna" ser du på yttersidan av de bakre dämparna, de utan fjädrar smile

https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/702503_x800.jpg

Okej,då är jag med. Aldrig hållt på med sånt här förut, och har hela tiden trott att justeringen användes för att sänka bilen mer. Man lär så länge man lever wink

Friskt satsat, hälften vunnet;)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#12
Du kan ju alltid köra med originalfjädrar bak o anpassa längden på dämparna (om det är möjligt, vilket det inte brukar vara på billiga kit typ TA-Technix)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

243 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#13
Tror dessvärre att det är ta grejer då allt fram var det wink blir nog att jag införskaffar fast 40 mm sänkning istället:)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#14
Hm...Fram sitter det ju redan "coils" på din bil original, men fasta sådana. Jag har billiga och justerbara TA-Technix coils på min Passat -96, runt om. Inga anmärkningar på detta vid besiktning. Jag har de uppskruvade på max höjd, för annars blir det för lågt med 195/55/16. Gissar på att du hittat en nitisk besiktningsman, för så länge bilen inte är "helbilsgodkänd" så skall den gå igenom under förutsättning att "dämpning o fjädringsväg är fullgod". Har även en M5 E39 där det sitter K-Sport coils runt om, keine probleme hittils iaf, men den bilen är däremot "helbils godkänd" så vill de så kan de jävlas men det är bara den nitiske som gör det. Väghållning,fjädringsväg,dämpning är fullgod, dvs bilen är INTE stenhård.
Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#15
OK...TA prylar. Men de anmärkte inte fram eller? Isf skulle jag trycka dit original fjädrarna bak, eller mer lämpligt nån moderat sänkfjäder.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

243 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#16
Japp, hade justerbara fram men nu sitter där fast 60 sänkning.

Nitiska är bara förnamnet, på både gott och ont. Hade en a4 som var duktigt sänkt,  fick 2:a på denna endast för att dom inte fick upp bilen på lyften!

Så nä, det blir nog att jag slänger på 40 bak, så vet jag att bilen går igenom iaf:)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
#17
Sjukt...Min M5 E34 har allt annat än originalbromsar runt om (8 resp 6 -kolvs ok med 355 mm skivor runt om). Innan inköp så konsulterades en besiktningsingenjör hos SBP. Svaret jag fick var: Då din bil inte är helbilsgodkänd finns det ingen anledning att underkänna bilen så länge bromsarna är professionellt monterade o klarar samtliga våra bromsprov", typ... O jag har besiktigat bilen 3-4 gånger med dessa bromsar, olika stationer varje gång, och utan anmärkningar. Eller nåja, "Oj rätt stora bromsar ser jag..."

Det besikningen kan anmärka på om man har "plattformar" bak är att om man har de uppskruvade rikitgt högt så kan det finnas risk för att fjädern hoppar ur sitt läge vid max utfjädring, o det vill man inte vara med om...Så det gäller att justera dämparlängden så denna risk är minimal...
Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

243 Inlägg
21 december 2015
Trådstartare
#18
Japp, tilläggas bör att jag sålde bilen till ett ganska lågt pris till en kompis, han körde sedan bilen till Oskarshamn och där gick bilen igenom med blanka papper. wink

Friskt satsat, hälften vunnet;)


Sök