3938
Sök

940 turbo, startar ej, finns gnista och bensin?

15 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#1
Har problem med min volvo 940 ltt 96, var ute och körde med bilen, gick som vanligt, kom sedan hem och lät bilen stå i två dagar, under dessa två dagar så var det fuktigt ute och runt 0 gradigt ute om det skulle ha någon betydelse, när jag skulle ha igång bilen igen så tuggade den bara på start motorn, har kollat gnista och det finns lika så bränsle, och pumpen under bilen surrar, bränsle relät klickar när pumpen slår av och på, det kan dock hända ibland att bilen tänder till på någon cylinder ibland, men inte någe mer, tomgången har sen tidigare vandrar lite mellan ( 800-700)

Bytt tändstift för 50-100 mil sedan (ngk)
Kollat fördelarlock och rotor.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 december 2015
#2
Kamremmen har troligen kuggat över eller så har kilen till drevet på vevaxeln gått av

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 december 2015
#3
Var har du bränsle?
Till fuelrailen eller ur spridarna?
Kan vara tempgivaren som är kass och då kan det hjälpa att mala på starten ett bra tag.
Men kan vara en dum idé om kamremmen hoppat några kuggar.
Dock tror jag det är väldigt sällsynt att kamremmen hoppar...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 december 2015
#4
alexbenhard skrev:
Var har du bränsle?
Till fuelrailen eller ur spridarna?
Kan vara tempgivaren som är kass och då kan det hjälpa att mala på starten ett bra tag.
Men kan vara en dum idé om kamremmen hoppat några kuggar.
Dock tror jag det är väldigt sällsynt att kamremmen hoppar...

Det är inte alls sällsynt då folk i allmänhet inte byter kamrem efter rekomendationerna då motorn inte tar skada av kamremsbrott...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

15 Inlägg
21 december 2015
Trådstartare
#5
Har bränsle ända in i cylindrarna, då de kommer dimma ur tändstifts hålen när jag kollade om det fanns gnista, kör på 98, drog runt motorn idag och kollade att markeringarna på vevaxens remskiva och kamremen stämde, vilket dom gjorde, bytte kamremen i samband med tändstiften, ställde in bilen igår kväll, i garage där de e cirka 12-13 grader nu, samma temp som ute ungefär, och idag när jag vred på nyckeln så starta den direkt, gick som den brukar på tomgång, men när man gasade så verkade det som den inte gick på alla cylindrar, men varvade man upp den långsamt gick det bra, stängde sedan av bilen, för att sedan starta den 1 min senare och då tände den när den gick runt på startmotorn men den gick inte igång, kanske kan vara tempgivare? Den styr väll bränsle tillförseln beroende på om motorn är varm eller kall? Tänkte om den får för mycket soppa, därför den går som den gör?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 december 2015
#6
Joeeri13 skrev:
Har bränsle ända in i cylindrarna, då de kommer dimma ur tändstifts hålen när jag kollade om det fanns gnista, kör på 98, drog runt motorn idag och kollade att markeringarna på vevaxens remskiva och kamremen stämde, vilket dom gjorde, bytte kamremen i samband med tändstiften, ställde in bilen igår kväll, i garage där de e cirka 12-13 grader nu, samma temp som ute ungefär, och idag när jag vred på nyckeln så starta den direkt, gick som den brukar på tomgång, men när man gasade så verkade det som den inte gick på alla cylindrar, men varvade man upp den långsamt gick det bra, stängde sedan av bilen, för att sedan starta den 1 min senare och då tände den när den gick runt på startmotorn men den gick inte igång, kanske kan vara tempgivare? Den styr väll bränsle tillförseln beroende på om motorn är varm eller kall? Tänkte om den får för mycket soppa, därför den går som den gör?

Inte otroligt... Kan även va BTR som fått spader... För mycket soppa blir inte bra iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 250 Inlägg
24 december 2015
#7
Mina gamla Saabar, med NGK-stift, surade ibland igen. Tog ur stiften, värmde upp dem med gasol o gjorde ordentligt rent. Det blev bra. Tror det var spridare som läckte... o då blev det för mycket bensin i en eller flera cylindrar.

Kolla rotorn inne i fördelaren, så att den inte snurrar fritt. Då blir det gnistor lite hur som haver. Den ska inte gå att snurra för hand, bara ev glappa lite.
Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2015)

141 Inlägg
24 december 2015
#8
Byt btr :-) vart med om liknande å bytt btr vipps så gick bilen igen


Sök