3391
Sök

Diesel tomgång, hur funkar det?

50 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
#1
Jag har svårt att förstå hur tomgången funkar på en diesel och hur den gasar?

På mina bensinare har jag alltid kunnat dra i vajern i motorutrymmet för att gasa upp bilen.
På min diesel. Har jag inte en aning hur man får den att gå upp i varv. jag hittar inte ens en throttle body.

Något som vet hur en diesel fungerar? ( Jag har en golf 4 tdi. )


5 701 Inlägg
4 januari 2016
#2
Hmm, Golf 4 borde betyda en PD-motor.

Du har då alltså elektroniskt styrda spridare, en på varje cylinder. Nockar på kamaxeln skapar bränsletrycket och en styrenhet styr när spridarna ska aktiveras och hur mycket diesel som sprutas in varje gång spridarna aktiveras.

Finns ingen gasvajer utan gaspedalen vrider bara på en potentiometer som då i sin tur ger signal till styrdatorn hur mycket man gasar och datorn bestämmer då utifrån värden från gaspedalen och flertalet andra olika givare hur mycket diesel som ska sprutas in.

Enkelt förklarat, går att gå in mycket djupare i ämnet dieselmotorer och motorstyrning.


Kort text från Volkswagen om Pumpe Duse (PD) / Enhetsspridare:
Pumpe-Düse (Pump-Injektor) Högtrycks-insprutning

Med sin verkningsgrad på upp till 45 % anses dieselmotorn med pumpinsprutare vara den mest effektiva av alla förbränningsmotortyper.
I motorer med pumpinsprutarsystem har varje cylinder en pumpinsprutare, som alstrar ett högt tryck på upp till 2400 bar och sprutar in exakt rätt mängd bränsle i exakt rätt ögonblick. Eftersom dessa insprutare monteras direkt i cylinderhuvudet eliminerar man de högtrycksledningar, som används för vanliga dieselmotorers fördelningsinsprutningspumpar.
Tryckökningen alstras mekaniskt, genom att en liten kolv påverkas av en kamnock på motorns kamaxel. Kamnocken är utformad så att den ger kolven den höga hastighet som krävs för att snabbt bygga upp det höga trycket. Insprutningstidpunkten styrs av en solenoidventil. Trycket kan inte byggas upp, förrän solenoidventilen stänger (elektriskt). Solenoidventilens snabba stängning gör att insprutningen avbryts abrupt, vilket är mycket viktigt, för att skapa en "ren" och fullständig förbränning.
Fördelarna med pumpinsprutartekniken är såväl lägre avgasemissioner, minskad bränsleförbrukning och högre motoreffekt.
Senast redigerat av simlar (4 januari 2016)


50 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
#3
Tack så jättemycket smile
låter som du kan du mycket om de motorerna. vad kan göra så man tappar 50 % av effekten utan att motorn går ojämt?
Senast redigerat av VictorG (4 januari 2016)


5 701 Inlägg
4 januari 2016
#4
VictorG skrev:
Tack så jättemycket smile
låter som du kan du mycket om de motorerna. vad kan göra så man tappar 50 % av effekten utan att motorn går ojämt?

Lite om TDI-motorer kan man ju i alla fall smile

Mest troligt problem med vakuumet till wastegate/VNT-klockan eller N75-ventilen som styr laddtrycket.
Om där inte finns vakuum eller N75-ventilen inte öppnar så får man bara grundladdtryck (GLT) och motorn tappar då effekt utan att för den delen gå ojämnt.

Inte ens säkert bilen ger någon felkod, min A4 gör inte det iaf men då är det en äldre motor med fördelarpump istället för enhetsspridare så förmodligen inte lika avancerad motorstyrning.

Blinkar glödningslampan? Det är ett tecken på lagrade felkoder som går att läsa ut med en felkodsläsare (inte säkert vilken läsare som helst funkar, äldre VAG är kinkiga när det gäller felkodsläsare iaf).

Kan även tipsa om en PDF med väldigt mycket information om PD-motorer och motorstyrning. Där står även om hur fel på vissa elstyrda motorkomponenter visar sig.
http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf


50 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
#5
Okej tack så jättemycket, räcker det att jag bytar N75 ventilen eller är det vakum problemet jag ska fixa?

Verkstäderna kan inte läsa av odb2 kontakten. den verkar inte svara med styrboxen säger dem.


5 701 Inlägg
4 januari 2016
#6
Börja med att kolla så du får vakuum ut till klockan på turbon, inget vakuum där så är det bara fortsätta följa ledningarna.
Bör även sitta en vakuumpumla i närheten av N75-ventilen. Och N75-ventilen sitter nog i närheten av turbon, har dock inte skruvat i någon Golf4 så är inte helt hundra på var den sitter.

Men har du inget vakuum i ledningen till vnt-klockan så är det bara följa alla vakuumledningar från turbon bak mot vakuumpumpen till du hittar var vakuumet försvinner.
Om det är vakuum kollar du genom att ha bilen på tomgång och tar loss slangen, sugs slangen fast mot fingret när du sätter fingret mot änden på slangen så har du vakuum.

Hmm, låter ju inget bra om OBD2-kontakten inte svarar med styrboxen.
VAG-kunnig verkstad eller liten allt-i-allo verkstad?
Mindre verkstäder har nog inte rätt verktyg för att läsa ut felkoder ur äldre VAG, tror inte det var förrän 2004 som dom började med standard obd2-protokoll, så har du äldre bil än så måste man ha t.ex Vag-Com för att kunna läsa felkoder.

Edit:
För att klargöra, har du vakuum före N75-ventilen men inte efter så är det mest troligt N75-ventilen som är kass.
Senast redigerat av simlar (4 januari 2016)


50 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#7
Kan lika bra ge dig all info om bilen nu när vi ändå håller på tongue

läs denna. Mitt inlägg från innan varav ingen hade en aning vad som hade hänt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 43&p=1


5 701 Inlägg
6 januari 2016
#8
Enligt PDFen jag länkat tidigare så de givare som kan orsaka sänkt motoreffekt är:
Bränsletemperaturgivaren
Luftmassemätaren
Motortemperaturgivaren
Insugstrycksgivare (då vet inte styrdatorn att motorn får laddtryck, kraftigt reducerad effekt)
Bromspedalgivare, finns två stycken går någon av dom sönder får motorn kraftigt reducerad effekt.
Spridarsolenoid, kraftigt reducerad motoreffekt men ska ge felkod “BIP below control limit”
N75-ventilen, motorn får då endast GLT och kraftigt reducerad effekt.
N18-ventil (EGR-aktuatorventil), sänkt motoreffekt och ickefungerande EGR.

Sen ett väldigt enkel fel många glömmer bort är igensatt dieselfilter, sällan folk tänker på att byta bränslefilter.
Vissa dieselfilter har till och med en vattenavskiljare i botten på filtret, denna ska då tömmas vid varje oljebyte vilket inte många tänker på heller.


50 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#9
Jag vet inte men läste du hela tråden jag la upp? om chippningen och de 7 hästarna osv? har bytat alla filter.

Men jag kommer bli ruinerad innan jag hunnit byta alla de dyra givarna. Kan man inte felsöka alla?


5 701 Inlägg
6 januari 2016
#10
VictorG skrev:
Jag vet inte men läste du hela tråden jag la upp? om chippningen och de 7 hästarna osv? har bytat alla filter.

Men jag kommer bli ruinerad innan jag hunnit byta alla de dyra givarna. Kan man inte felsöka alla?

Läste det mesta iaf, kanske missat nåt.

Du kan ju prova koppla ur en givare och sen koppla in den igen, ingen skillnad på motorgången när du kopplar bort givaren = mest troligt trasig givare
Bara ta en givare i taget och se vad som händer.

Hur hade trimningsfirman kollat laddtrycket? Separat mätare eller information genoms bilens diagnosuttag? Om dom tagit informationen från bilens diagnosuttag så fungerar ju MAP-sensorn iaf.



Sök