3095
Sök

Basportsfråga

240 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
Tjena. Jag funderar på att bygga en baslåda med en 15" are å stoppa i subban och då tänkte jag dra basportar upp igeniom hatthyllan för att kunna få in basljudet i kupén. För att göra det på enklast möjliga sätt undrar jag om jag kan ha samma längd på röret och bara låta det sticka upp?

http://img236.imageshack.us/img236/238/portarml0.th.jpg

Jag har inte någon bas eller något slutsteg än så ni behöver inte undra över det.

24 Inlägg
21 maj 2007
Det går alldeles utmärkt att montera portarna genom hyllan!

Det du behöver tänka på är att dra av volymen som portarna annars skulle ta upp i lådan!

Dvs: Har du en port med diameter på 4"(10,04 cm) och du drar upp den ca 5 cm genom

hatthyllan, så får du minska totalvolymen på lådan med ca 0,4 liter!!

Sorry jag skrev fel tidigare det ska vara 0,4 liter såklart(R x R x 3,14 x längden på röret)

Bass is life..........  lol

Mvh Peder
Senast redigerat av pedreus (5 juni 2007)

240 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
Ingen som kan komma med ett vettigt svar? tongue

förstår inte hur du menar, dina uträkningar stämmer inte med vad jag trodde du menade.

21 761 Inlägg
5 juni 2007
Om du har rören i lådan (som på den vänstra bilden) och sedan vill du dra upp rören i hatthyllan (som bilden i mitten), då går det bra. Men det beror också på hur mycket plats som rören tar upp i förhållande till lådvolymen.

Eftersom du ska ha en 15" bas så blir antagligen lådvolymen relativt stor, då är det kanske inte nödvändigt att ta hänsyn till hur mycket plats rören tar upp eftersom skillnaden blir ganska liten.

Som sagt, det beror lite på hur stor låda det är och hur stor plats som rören tar upp. Men annars är det inga problem att göra som du har tänkt.
Senast redigerat av Drönirettab (5 juni 2007)

240 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du har rören i lådan (som på den vänstra bilden) och sedan vill du dra upp rören i hatthyllan (som bilden i mitten), då går det bra. Men det beror också på hur mycket plats som rören tar upp i förhållande till lådvolymen.

Eftersom du ska ha en 15" bas så blir antagligen lådvolymen relativt stor, då är det kanske inte nödvändigt att ta hänsyn till hur mycket plats rören tar upp eftersom skillnaden blir ganska liten.

Som sagt, det beror lite på hur stor låda det är och hur stor plats som rören tar upp. Men annars är det inga problem att göra som du har tänkt.

Jag har nu ändrat mig å bestämt mig för 2 x 12" basar istället för en 15"  Har inte bestämt mig för vad jag ska ha än men låd volymen lär väl hamna på runt 50 liter per bas.

Så jag behöver alltså inte använda ett längre rör? det funkar alltså att bara "lyfta" upp det?

21 761 Inlägg
6 juni 2007
Fivi skrev:
Så jag behöver alltså inte använda ett längre rör? det funkar alltså att bara "lyfta" upp det?

Helt rätt. Rörlängden ska vara samma oavsett om det sitter inuti lådan eller utanför, men som jag skrev så får man räkna hur stor plats som röret tar upp och justera lådvolymen efter det.

Det är förhållandet mellan rörarea+längd och lådvolym som avgör hur avstämningsfrekvensen blir, om man tex ändrar rörlängden och fortfarande har samma lådvolym så kommer avstämningen att ändras.

Sök