2993
Sök

Volvo s60 t5 , turbon rasat??

49 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#1
Var ute och körde o började känna hur de hackade lite när jag gasade så att turbon fick jobba, men tänkte ej på det den dagen, nästa dag skulle jag köra om och petar i 3an och trycker på , varav bilen hackar till ordentligt och blöddrar ner sig ordentligt..
Vad kan detta vara, får upp felkoden i displayen, motorprestanda nedsatt och dessa felsökningssteg samt byten har jag gjort:
Ny magnetventil
Ny luftmassmätare
Lagat slang till vevhusventilationen,
Jag drog ur batteriet under dessa byten och nollställde felkoden med min egna lite enklare OBd läsare, men lik förbannat efter 500 meter när jag gasar till lite så hackar de till och bilen hoppar in i "motorprestanda nedsatt" (detta händer när turbon början ladda), är oerhört tacksam för hjälp!

4 442 Inlägg
13 januari 2016
#2
linusbreden skrev:
Var ute och körde o började känna hur de hackade lite när jag gasade så att turbon fick jobba, men tänkte ej på det den dagen, nästa dag skulle jag köra om och petar i 3an och trycker på , varav bilen hackar till ordentligt och blöddrar ner sig ordentligt..
Vad kan detta vara, får upp felkoden i displayen, motorprestanda nedsatt och dessa felsökningssteg samt byten har jag gjort:
Ny magnetventil
Ny luftmassmätare
Lagat slang till vevhusventilationen,
Jag drog ur batteriet under dessa byten och nollställde felkoden med min egna lite enklare OBd läsare, men lik förbannat efter 500 meter när jag gasar till lite så hackar de till och bilen hoppar in i "motorprestanda nedsatt" (detta händer när turbon början ladda), är oerhört tacksam för hjälp!

Låter som du har luftläckage någonstanns, hacken du känner är förmodligen misständningar.
Och att bilen går okej tills du trycker på tyder även det på luftläcka.

Ecu'n begär mer luft för att mixa ihop med den ökade bränslemängden, men eftersom den uppmätta luften pyser ut någonstanns så får du misständningar. För många misständningar i följd genererar felkod.

Hoppas du hittar felet wink


49 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#3
JKDesign skrev:
linusbreden skrev:
Var ute och körde o började känna hur de hackade lite när jag gasade så att turbon fick jobba, men tänkte ej på det den dagen, nästa dag skulle jag köra om och petar i 3an och trycker på , varav bilen hackar till ordentligt och blöddrar ner sig ordentligt..
Vad kan detta vara, får upp felkoden i displayen, motorprestanda nedsatt och dessa felsökningssteg samt byten har jag gjort:
Ny magnetventil
Ny luftmassmätare
Lagat slang till vevhusventilationen,
Jag drog ur batteriet under dessa byten och nollställde felkoden med min egna lite enklare OBd läsare, men lik förbannat efter 500 meter när jag gasar till lite så hackar de till och bilen hoppar in i "motorprestanda nedsatt" (detta händer när turbon början ladda), är oerhört tacksam för hjälp!

Låter som du har luftläckage någonstanns, hacken du känner är förmodligen misständningar.
Och att bilen går okej tills du trycker på tyder även det på luftläcka.

Ecu'n begär mer luft för att mixa ihop med den ökade bränslemängden, men eftersom den uppmätta luften pyser ut någonstanns så får du misständningar. För många misständningar i följd genererar felkod.

Hoppas du hittar felet wink

KAN detta då också få felet att framstå lättare om jag säger Att jag får sjuhelvettes avgassmällar mellan växlingar ibland ?

49 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#4
JKDesign skrev:
linusbreden skrev:
Var ute och körde o började känna hur de hackade lite när jag gasade så att turbon fick jobba, men tänkte ej på det den dagen, nästa dag skulle jag köra om och petar i 3an och trycker på , varav bilen hackar till ordentligt och blöddrar ner sig ordentligt..
Vad kan detta vara, får upp felkoden i displayen, motorprestanda nedsatt och dessa felsökningssteg samt byten har jag gjort:
Ny magnetventil
Ny luftmassmätare
Lagat slang till vevhusventilationen,
Jag drog ur batteriet under dessa byten och nollställde felkoden med min egna lite enklare OBd läsare, men lik förbannat efter 500 meter när jag gasar till lite så hackar de till och bilen hoppar in i "motorprestanda nedsatt" (detta händer när turbon början ladda), är oerhört tacksam för hjälp!

Låter som du har luftläckage någonstanns, hacken du känner är förmodligen misständningar.
Och att bilen går okej tills du trycker på tyder även det på luftläcka.

Ecu'n begär mer luft för att mixa ihop med den ökade bränslemängden, men eftersom den uppmätta luften pyser ut någonstanns så får du misständningar. För många misständningar i följd genererar felkod.

Hoppas du hittar felet wink

KAN detta då också få felet att framstå lättare om jag säger Att jag får sjuhelvettes avgassmällar mellan växlingar ibland ?

4 442 Inlägg
13 januari 2016
#5
linusbreden skrev:
JKDesign skrev:
linusbreden skrev:
Var ute och körde o började känna hur de hackade lite när jag gasade så att turbon fick jobba, men tänkte ej på det den dagen, nästa dag skulle jag köra om och petar i 3an och trycker på , varav bilen hackar till ordentligt och blöddrar ner sig ordentligt..
Vad kan detta vara, får upp felkoden i displayen, motorprestanda nedsatt och dessa felsökningssteg samt byten har jag gjort:
Ny magnetventil
Ny luftmassmätare
Lagat slang till vevhusventilationen,
Jag drog ur batteriet under dessa byten och nollställde felkoden med min egna lite enklare OBd läsare, men lik förbannat efter 500 meter när jag gasar till lite så hackar de till och bilen hoppar in i "motorprestanda nedsatt" (detta händer när turbon början ladda), är oerhört tacksam för hjälp!

Låter som du har luftläckage någonstanns, hacken du känner är förmodligen misständningar.
Och att bilen går okej tills du trycker på tyder även det på luftläcka.

Ecu'n begär mer luft för att mixa ihop med den ökade bränslemängden, men eftersom den uppmätta luften pyser ut någonstanns så får du misständningar. För många misständningar i följd genererar felkod.

Hoppas du hittar felet wink

KAN detta då också få felet att framstå lättare om jag säger Att jag får sjuhelvettes avgassmällar mellan växlingar ibland ?

Tycker det låter som oförbränt bränsle i avgassystemet wink har du hög förbrukning?

Testa segdra bilen sakta upp i varvtal och se om turbon laddar mer då ist för att bara trycka fullgas.

En lite luftläcka ställer till mycket mer än man tror, been there done that...


136 Inlägg
14 januari 2016
#6
linusbreden skrev:
JKDesign skrev:
linusbreden skrev:
Var ute och körde o började känna hur de hackade lite när jag gasade så att turbon fick jobba, men tänkte ej på det den dagen, nästa dag skulle jag köra om och petar i 3an och trycker på , varav bilen hackar till ordentligt och blöddrar ner sig ordentligt..
Vad kan detta vara, får upp felkoden i displayen, motorprestanda nedsatt och dessa felsökningssteg samt byten har jag gjort:
Ny magnetventil
Ny luftmassmätare
Lagat slang till vevhusventilationen,
Jag drog ur batteriet under dessa byten och nollställde felkoden med min egna lite enklare OBd läsare, men lik förbannat efter 500 meter när jag gasar till lite så hackar de till och bilen hoppar in i "motorprestanda nedsatt" (detta händer när turbon början ladda), är oerhört tacksam för hjälp!

Låter som du har luftläckage någonstanns, hacken du känner är förmodligen misständningar.
Och att bilen går okej tills du trycker på tyder även det på luftläcka.

Ecu'n begär mer luft för att mixa ihop med den ökade bränslemängden, men eftersom den uppmätta luften pyser ut någonstanns så får du misständningar. För många misständningar i följd genererar felkod.

Hoppas du hittar felet wink

KAN detta då också få felet att framstå lättare om jag säger Att jag får sjuhelvettes avgassmällar mellan växlingar ibland ?

S60 är rätt kända för avgassmällar.


49 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#7
FELET LÖST!!
Slangen mellan tryckröret och intercoolern hade fått sig en stor spricka,
Alltså, med
Detta problem så får man både felkoder på lmm magnetventilen och laddtrycksgivaren, så Volvos mekaniker är ej mina bästa vänner just nu, när man lämnar in bilen o dom säger endast att felkoderna stämmer,

4 442 Inlägg
17 januari 2016
#8
linusbreden skrev:
FELET LÖST!!
Slangen mellan tryckröret och intercoolern hade fått sig en stor spricka,
Alltså, med
Detta problem så får man både felkoder på lmm magnetventilen och laddtrycksgivaren, så Volvos mekaniker är ej mina bästa vänner just nu, när man lämnar in bilen o dom säger endast att felkoderna stämmer,

Gött wink



Sök