2414
Sök

BMW startar inte

7 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Hej! Det är nämligen så att jag har köpt en BMW e36 316 compact då jag körde förra veckan för att kolla att allt funkade inför besiktningen. Helt plötsligt började ryka konstig rök in i kupén från motorrummet vi gick och öppnade motorrummet och då såg jag någon konstig vit rök som kom längst bak av motorn mot höger (färdriktning) då jag trodde det var någon smält plast. Sen när jag körde den till en kompis stängde jag av och sen gick det inte starta. Han såg att jag hade för mycket olja och jag hade inte fyllt på någon olja alls kan det vara så att det har läckt in kylvätska eller liknande. Eller brukar det hända så på vinter när det är så kallt.

Jag fyllde också på med bara glykol så att det inte skulle frysa ihop.

Det där med röken kan det vara en blandning av olja och kylvatten? Sen sa han att bränslepumpen kan ha gått sönder också?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon som är erfaren av en sådan bil som jag har kunde hjälpa mig varför det blev som det blev på min bil

1 661 Inlägg
18 januari 2016
Går startmotorn runt när du vrider på nyckeln?

Du skriver att du fyllde på BARA glykol? Är det en felskrivning eller hade du vid tillfället ett system med bara glykol?

Texten är lite rörig att läsa men punkta upp vad du har gjort för felsökning så ska vi nog kunna hjälpa dig.
Har du lyft på huven och kollat vart röken kan ha kommit ifrån?

T ex:

-Kollat oljan, det är alldeles för mycket på stickan och den har färgen vit/gul.
-Kylarvätska. Det finns och ligger på rätt nivå

Som ett exempel alltså.

7 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Ja startmotorn går runt på min bil den är bytt för ungefär 4 månader sedan och batteriet är också bytt för ungefär 2 månader sedan så jag tror att det inte är något fel med det.

Min bil är lite mystisk för ägaren sa inte så mycket om bilen och så glömde jag säga att det är en importbil så totalt har den gått ungefär 36000 km och i Sverige har den gått 11000. Den har som motor M43 B16.

Jag fyllde på glykol för att jag vill inte att det ska frysa ihop och så försvinner det ganska snabbt om man har fyllt på så det är antagligen något läckage någonstans.

Har inte gjort så mycket felsökning på den då jag inte har haft tid och andra sidan såg jag att röken om man kollar mot motorrummet så ryker det från vänster sida bakom motorn.

Jag kollade oljan och då såg jag att den var alldeles för mycket över Max jag hade ändå hade jag inte fyllt på nånting.
Den var inte var vit/gul mer mot brun/svart färg på oljan.

Kylärvätskanivån har jag inte kollat.

Sen kan jag tillägga att min kompis skulle nog tro att bränslepumpen har gått sönder.

Sök