3740
Sök

Ford focus c max värmeproblem! !

29 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej ! Har ett väldigt knepigt och irriterande problem med min c max. Det hela började nu när kylan slog till, bilen blir inte varm eller så blir den varm men det kommer ingen värme och ibland kan den ligga helt normal i temp och plötsligt bara skjuta i höjden,  stänger man av den och väntar 1 minut så är den nere på normala 90 grader ca.  Kan ta några exempel på va som skett när jag ska åka,  med start från kall motor varje gång. Startar bilen och låter den stå tills mätaren börja röra sig, den vill inte gå längre än till runt 57-61 grader mätt med obd och appen tourqe. Ingen värme kommer och åker en sväng och tempen går i botten nästan med en gång jag börjar köra. Senare på eftermiddagen startar jag upp bilen kall och låter den gå på tomgång och bilen går upp till normal temp och ligger stadigt men kommer ingen värme, känner på slangarna från kyler och dom e varma känner även på slangarna till värmepaketet där dom e varma tills man kommer ca 15 cm från brandväggen där e slangarna iskalla , låter motorn gå och tempen ligger mellan 80-96 grader. Efter ca 40 min på tomgång känner jag att slangarna till värmepaketet blir svin varma och går då in i bilen och känner ovh då är det full värme och allt normalt? Dagen efter skall vi åka en bit och handla, bilen går upp till notmaltemp efter ett tag så börjar mätaren sticka snabbt upp i mot rött 110-120 c på mätaren , stannar bilen och väntar en minut ca sedan är den nere i normala 90 grader , åker vidare utan värme och kan se att mätaren går lite fram och tillbaka och efter ca 40 minuters körning kommer värmen. Pakerar bilen och efter en timme ska vi åka hem bilen blåser lite värme och visar runt 65 grader och blir inte varmare än så på vår 40 min resa hem . Va kan det va för fel, jag va först inne på att det kunde va en ispropp i värmepaketet men den borde ju då försvunnit då värmen kommit, stopp i värmepaketet då borde ju det inte komma värme nån gång eller? Har mätt glykolen och den hade en fryspunkten på 43- och kokpunkt på 131 c. Någon som har några idéer på va det kan vara eller tips på hur jag kan felsöka, tackar så mycket i förväg mvh istappen! wink

29 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#2
Glömde skriva att bilen är en ford c-max 1.8 duratec -03
Senast redigerat av b-u-hamn (17 januari 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 januari 2016
#3
Tja, kan det vara mer än några få saker som kan krångla?
Luft i systemet,termostat,tempgivare,,värmepaket, vattenpump, i den ordningen hade jag felsökt, mvh tommen
Senast redigerat av tommen1 (17 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#4
tommen1 skrev:
Tja, kan det vara mer än några få saker som kan krångla?
Luft i systemet,termostat,tempgivare,,värmepaket, vattenpump, i den ordningen hade jag felsökt, mvh tommen

Tjena tommen!  Va ute igår och märkte att det va is i systemet , inte riktigt is utan mer som slush puppie liknande. Tänkte att förra ägaren blandat fel glykol eller haft i för mycket , iallafall då hade jag bilen i varmgarage över natten  och idag sköljde jag och bytte kylvätska men har ett irriterande problem . Det tar lång tid för bilen att komma upp i temp, värme kommer men tempmätaren har svårt att stanna vid arbetstemp, den kan stå i normaltemp men sätter jag på kupefläkten sjunker tempen märkbart och stänger jag av så går tempen upp igen. Är tempen normal och jag börjar köra så sjunker den . Exakt samma problem som denna killen  http://www.fordclubsweden.se/forum/arch … 75924.html      t.om samma bil men man fick aldrig reda på va felet va:/

Sir
935 Inlägg
18 januari 2016
#5
Låter som termostaten. Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

29 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#6
marcus80 skrev:
Låter som termostaten. Mvh Marcus

Hej. Står jag med bilen igång länge med kupefläkten på 0 så kommer den upp i normaltemp om termostaten hade vart kass hade den då äns nått arbetstemp? Tack för ditt svar:)

Sir
935 Inlägg
19 januari 2016
#7
Hej. Ja det kan den göra för då har du inget som kyler. Står du stilla på tomgång och inga fläktar igång så finns det inget som kyler. Kör du eller startar fläkten så kommer det att kyla. Värmepaketet fungerar som en liten kylare. Hade temostaten varit hel och du står på tomgång kommer till slut kylfläkten starta för kylvätskan blir för varm. Byt termostat så ska du se det löser sig.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök