2172
Sök

Vilket grenrör till 940 m. b230fk??

242 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#1
Tja.

Är lite kluven när det kommer till grenrörs valet.
Jag har ingen svets så, jag kan inte knåpa ihop ett eget grenrör samt jag har ingen erfarenhet av att svetsa osv..

Jag har kollat runt lite på kl-racings grenrör men det verkar inte så intressant då dom ska spricka och ha dålig passform då man får modifiera vattenpump etc..

Förövrigt så kommer jag köra med följande saker:

- 531 topp med vx3 kam
- t3/t4 turbo
- äkta gröna r spridar
- vikingchip elr klracing chip
- Stor ic
- 3" lmm
- 3" avgas
- 3" downpipe
- förstärkt koppling

Tycker ni att jag ska köra på original eller kan det vara värt att köpa en svets och försöka knåpa ihop ett eget grenrör? Dock har jag ingen erfarenhet av det som tidigare nämndes..

Mvh Stoffe
Senast redigerat av Chrisehhh (26 januari 2016)


22 Inlägg
26 januari 2016
#2
Jag antar att du vill ha ut mesta möjliga effekt med din tilltänkta setup.
Ha nu i åtanke att det går en magisk gräns runt 300hk för vad din bottendel klarar av. Dvs ska du över 300hk så bör du verkligen börja tänka i banor som att sätta i andra kolvar och stakar om du vill åka säkert!

Utöver det du skrivit så byt till en lite större aluminium intercooler.
Ditt original 940 turbo grenrör räcker till 300hk. Ska du ha mer pulver så bör du byta till ett annat.

Tänk också på att om du ska köra en sån här setup och med ett resultat runt 300hk utan att byta ut stakar etc så måste du kontakta någon som kan göra en riktigt bra mappning av sprutet.

Angående att bygga eget grenrör så är det aldrig för sent att börja lära sig men att sätta ihop ett stabilt grenrör är kanske inte första svetsjobbet man ger sig på om man är ny.

242 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#3
tajtingen skrev:
Jag antar att du vill ha ut mesta möjliga effekt med din tilltänkta setup.
Ha nu i åtanke att det går en magisk gräns runt 300hk för vad din bottendel klarar av. Dvs ska du över 300hk så bör du verkligen börja tänka i banor som att sätta i andra kolvar och stakar om du vill åka säkert!

Utöver det du skrivit så byt till en lite större aluminium intercooler.
Ditt original 940 turbo grenrör räcker till 300hk. Ska du ha mer pulver så bör du byta till ett annat.

Tänk också på att om du ska köra en sån här setup och med ett resultat runt 300hk utan att byta ut stakar etc så måste du kontakta någon som kan göra en riktigt bra mappning av sprutet.

Angående att bygga eget grenrör så är det aldrig för sent att börja lära sig men att sätta ihop ett stabilt grenrör är kanske inte första svetsjobbet man ger sig på om man är ny.

Glömde lägga till att jag ska köpa 3" intercooler också, har princip allt utom intercooler och ställbar btr.
Jag håller med dig i vad du skriver. Då blir det att köra original grenrör så länge då. Hoppas få ut 260-280hk med setupen beroende på vad jag laddar självklart. Därav tänkte jag mig vikingchip, dem skulle vara väldigt bra så att det inte spikar vad jag fått höra smile


312 Inlägg
26 januari 2016
#4
Ska man köra med originalgrenrör så är det ett måste att fräsa upp kollektorn mot turbon då det annars blir en strypning som resulterar i väldigt mycket värme. Rätt gjort så klarar det 500+ motorhästar.



Sök