3006
Sök

Växellådor på Saab 9-3

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#1
Jag ska köpa en Saab 9-3 2.0T och jag har hört att Saab har mycket problem med växellådorna stämmer detta ?

Vet att ja kolla på en Saab 9-3 som växellådans två inte funka och så snackar me ägaren så sa han att de skulle kosta 300 , men sen fick ja reda på att detta kostar 6000 - 10000.. Är detta vanligt på 9-3 med årsmodell 98-00 ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Biltokig
870 Inlägg
20 juli 2008
#2
Att det skulle vara vanligt är synd att säga, inga större problem med lådorna på og9-3 mer än att de inte gärna håller för 500hk men otrimmade bilar brukar hålla om inte nån hanterat den som en riktig idiot

Att saab har mycket problem med växellådorna härstammar från tiden med den gamla 900an(79-93) där lådorna inte höll särskilt väl... Nyare bilar håller lådorna så länge det byts olja med jämna mellanrum och man inte misshandlar dem totalt... Rasar lådan så skall den 6-vxl ifrån Saab 9-3ss 03- passa relativt bolt-on och den är i det närmaste oförstörbar!
Senast redigerat av Mr_Gear (20 juli 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 688 Inlägg
20 juli 2008
#3
Det är likadant på alla 9-3or av gamla generationen, 98-02. Förutom på Viggen-modellerna.
Många går lådorna sönder på om man chipar och kör vårdslöst me dom.
För mig tog det 7 månader innan min låda rasade, då hade jag kört en del 201 meter och konbana på den tiden med.

Att byta låda kostar några kronor, en begagnad låda kan du hitta på blocket för mellan 1000-5000 kr.
Problemet är egentligen inte lådan i sig, drevsatsen osv håller fint.
Det är diffen som pajjar, den håller inte.
Har själv sett 3 rasade gamla 9-3lådor och på dom har det varit diffen som skjutit.

Det finns lådor från Opel Calibra Turbo 4x4 (F28) som passar på Saab 9-3 med mindre modifikationer, och dessa tål ungefär 450 hk med original diff, och ca 700 hk tillsammans med en diff-broms från Quaife.
Original-lådan är god för ungefär 450 nm, och original-kopplingen säger också upp sig strax däromkring.

Att byta en låda kostar allt från 4500 kr och uppåt på verkstäderna i Göteborg, i andra städer har jag dock ingen koll. smile


Kanske borde tillägga att jag kör med en F28-låda tillsammans med en Quaife diff-broms och sinter-koppling med special-tryckplatta, och det fungerar klockrent!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

234 Inlägg
20 juli 2008
#4
Problemet att man inte får i 2an är vanligt på FM55 B05 lådorna. Det är synkringen som inte fungerar. En renoveringssats på saab kostar 1200kr.
Renovering av växellådan brukar kosta ca 3000kr.
Demontering och montering brukar kosta ca 4000kr.

/Eric.


234 Inlägg
20 juli 2008
#5
Losgard skrev:
Att byta låda kostar några kronor, en begagnad låda kan du hitta på blocket för mellan 1000-5000 kr.
Problemet är egentligen inte lådan i sig, drevsatsen osv håller fint.
Det är diffen som pajjar, den håller inte.
Har själv sett 3 rasade gamla 9-3lådor och på dom har det varit diffen som skjutit.

Som sakt så är det största problemet att man skjuter ur diffen ur huset. Detta pga att lådorna är felshimsade orginal. En shimsning av vänster utgående packboxshållare löser det problemet. Detta tar 15 min och är väldigt simpelt.

/Eric.


1 688 Inlägg
20 juli 2008
#6
Bifogar lite bilder från min gamla låda:

http://www.garaget.org/gallery/archive/26738/large/336546_kxjsz3.jpg
Här ser du klart och tydligt differentialen. Även ett inspektionshål för att kontrollera lamellen är fixat. big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/26738/large/336547_4e3wki.jpg
Lite delar som lådan spottade ur sig, dreven har en gång i tiden suttit i diffen. Måste smakat illa..

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#7
Men grabbar, då gör det inget om man lägger in ett chip från bsr och ändå kör normalt så behövers inte lådan skadas och sen det kostar ju inte så mkt som ni säger.. Då försökte den snubbe lura mig me att de kostar 10 000  ? yikes

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

835 Inlägg
20 juli 2008
#8
Du kan lugnt chippa utan att oroa dig för lådan. Ska du högre än 260+ så kanske du kan tänka över det, kopplingen är problemet innan.

371 Inlägg
21 juli 2008
#9
Om koppling och låda är i bra skick så ska det inte vara några problem med steg1. Gäller dock att köra som folk som sagt wink

Växla ner vid omkörning är också ett tips. Inte bra att ligga och gubbpressa på femman även om motorn klarar av det.
Senast redigerat av NiV3Rt (21 juli 2008)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Biltokig
870 Inlägg
22 juli 2008
#11
NiV3Rt skrev:
Om koppling och låda är i bra skick så ska det inte vara några problem med steg1. Gäller dock att köra som folk som sagt wink

Växla ner vid omkörning är också ett tips. Inte bra att ligga och gubbpressa på femman även om motorn klarar av det.

Bra tips där!! det är vridet som lådorna inte gillar...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#12
Frågar i min gamla tråd.

Hur märker man om lådan börjar bli dålig?

T ex, när jag kör tufft så kan de skraapa till lite från 2-3an. Som om jag trycker ner kopplingen förtidigt och inte hela vägen ner, men kör jag lugnt/halvhårt så inga LJUD alls:P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 353 Inlägg
25 april 2010
#13
skrapar de när du har högt var o växlar? synkringar isåfall..


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#14
aa, tongue fast det kanske skrapar 2av5 gånger man kör race:P.. men annars inget alls!tongue

Kanske får testa den oljan som någon snacka om i en tråd. tongue


Skrapar vid 5-6 000 varv tongue (Inte normalt att varva så mkt kanske)

sen så låter det knappt något när de skrapar , typ som en viskning!
Senast redigerat av Memme (26 april 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 Inlägg
30 september 2012
#15
Hoppas på lite hjälp. Jag har en Saab 9-3 TiD. Har problem med 5:ans växel. Den hoppar ur hela tiden. Någon som kan hjälpa mig med vad felet är? Kan det vara synknax eller synkringen som är kass?. Är det svårt att byta själv?

Snälla. hjälp mig någon

48 Inlägg
29 januari 2016
#16
Dahlhjelm skrev:
Losgard skrev:
Att byta låda kostar några kronor, en begagnad låda kan du hitta på blocket för mellan 1000-5000 kr.
Problemet är egentligen inte lådan i sig, drevsatsen osv håller fint.
Det är diffen som pajjar, den håller inte.
Har själv sett 3 rasade gamla 9-3lådor och på dom har det varit diffen som skjutit.

Som sakt så är det största problemet att man skjuter ur diffen ur huset. Detta pga att lådorna är felshimsade orginal. En shimsning av vänster utgående packboxshållare löser det problemet. Detta tar 15 min och är väldigt simpelt.

/Eric.

Kan du förklara det där lite ? smile



Sök