Det är likadant på alla 9-3or av gamla generationen, 98-02. Förutom på Viggen-modellerna.
Många går lådorna sönder på om man chipar och kör vårdslöst me dom.
För mig tog det 7 månader innan min låda rasade, då hade jag kört en del 201 meter och konbana på den tiden med.
Att byta låda kostar några kronor, en begagnad låda kan du hitta på blocket för mellan 1000-5000 kr.
Problemet är egentligen inte lådan i sig, drevsatsen osv håller fint.
Det är
diffen som pajjar, den håller inte.
Har själv sett 3 rasade gamla 9-3lådor och på dom har det varit diffen som skjutit.
Det finns lådor från Opel Calibra Turbo 4x4 (F28) som passar på Saab 9-3 med mindre modifikationer, och dessa tål ungefär 450 hk med original diff, och ca 700 hk tillsammans med en diff-broms från Quaife.
Original-lådan är god för ungefär 450 nm, och original-kopplingen säger också upp sig strax däromkring.
Att byta en låda kostar allt från 4500 kr och uppåt på verkstäderna i Göteborg, i andra städer har jag dock ingen koll.
Kanske borde tillägga att jag kör med en F28-låda tillsammans med en Quaife diff-broms och sinter-koppling med special-tryckplatta, och det fungerar klockrent!