2171
Sök

Motorbyte, 1.8t till 2,7t..?

112 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
#1
Fick en helt galen idé nu på kvällen...
Är så himla nöjd med min första bil, en Audi a4 tsq som har gått relativt långt (32000 mil)men den känns fortfarande fräsch och rostfri!
Men nu är det så att motorn har börjat göra något underligt ljud och småfel har börjat uppkomma typ, kamaxel givare o sånt så började man fundera på ett motorbyte till en 2,7 liters v6:a.  Eftersom min bil finns med det motoralternativet borde det väll inte vara ett omöjligt projekt? tongue


528 Inlägg
31 januari 2016
#2
Det går säkert men är det värt det? det brukar vara komplicerat. Du har säkerligen imobiliser, dvs det handlar om *all* tillhörande el till motorn. inte bara motorn i sig.

528 Inlägg
31 januari 2016
#3
då brukar det för de flesta luta mot att ekonomin, arbetet och tiden med att byta motor helt enkelt inte går ihop.   Du riskerar att stå där med en obrukbar bil, eller en bil som kostat dig lika mycket som att köpa en rätt fräshch modell med *rätt* motor från början.
Och sedan är det ju böket med besiktningen. Det är inte bara att köra in med en ny motor.

112 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
#4
Okej! Så det är inte värt det? Inte ens om jag får tag på en krockad med motor och styrning?
Men att byta mot en likadan motor som har gått lite mindre och sedan plocka över dom delar om är bra från min nuvarande motor
Eftersom det är en bex och lite lulllul tongue
Om ni förstår mitt tänk tongue
Senast redigerat av MangoLinus (31 januari 2016)


394 Inlägg
1 februari 2016
#5
MangoLinus skrev:
Fick en helt galen idé nu på kvällen...
Är så himla nöjd med min första bil, en Audi a4 tsq som har gått relativt långt (32000 mil)men den känns fortfarande fräsch och rostfri!
Men nu är det så att motorn har börjat göra något underligt ljud och småfel har börjat uppkomma typ, kamaxel givare o sånt så började man fundera på ett motorbyte till en 2,7 liters v6:a.  Eftersom min bil finns med det motoralternativet borde det väll inte vara ett omöjligt projekt? tongue

Tanken är ju kul, men faktum är att B6 finns inte med 2,7t, endast med 2,4 och 3,0 sugmotorer, alltså ingen turbo6a. S4 B5 tänker du nog på, och A6 C4 2,7t..

112 Inlägg
1 februari 2016
Trådstartare
#6
Stefan7neson skrev:
MangoLinus skrev:
Fick en helt galen idé nu på kvällen...
Är så himla nöjd med min första bil, en Audi a4 tsq som har gått relativt långt (32000 mil)men den känns fortfarande fräsch och rostfri!
Men nu är det så att motorn har börjat göra något underligt ljud och småfel har börjat uppkomma typ, kamaxel givare o sånt så började man fundera på ett motorbyte till en 2,7 liters v6:a.  Eftersom min bil finns med det motoralternativet borde det väll inte vara ett omöjligt projekt? tongue

Tanken är ju kul, men faktum är att B6 finns inte med 2,7t, endast med 2,4 och 3,0 sugmotorer, alltså ingen turbo6a. S4 B5 tänker du nog på, och A6 C4 2,7t..

juste!..  Det  var så det var..
Men är inte 3.0 en turbomotor? eller är det en sugis?


394 Inlägg
3 februari 2016
#7
MangoLinus skrev:
Stefan7neson skrev:
MangoLinus skrev:
Fick en helt galen idé nu på kvällen...
Är så himla nöjd med min första bil, en Audi a4 tsq som har gått relativt långt (32000 mil)men den känns fortfarande fräsch och rostfri!
Men nu är det så att motorn har börjat göra något underligt ljud och småfel har börjat uppkomma typ, kamaxel givare o sånt så började man fundera på ett motorbyte till en 2,7 liters v6:a.  Eftersom min bil finns med det motoralternativet borde det väll inte vara ett omöjligt projekt? tongue

Tanken är ju kul, men faktum är att B6 finns inte med 2,7t, endast med 2,4 och 3,0 sugmotorer, alltså ingen turbo6a. S4 B5 tänker du nog på, och A6 C4 2,7t..

juste!..  Det  var så det var..
Men är inte 3.0 en turbomotor? eller är det en sugis?

3.0 är en sugmotor på 220hk.


Sök