2267
Sök

Volvo C70 T5 2000, SRS lampan lyser inför besiktning. Hjälp :O

5 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Som rubriken lyder, Volvo C70 T5 från 2000 där SRS lampan lyser och vet inte vad jag skall ta mig till.
Har fått bilen felsökt och fick fram att det är passagrar stolen som inte lämnar ifrån sig någon signal (antar att det är "sips" då? för det finns väll inga airbags i stolen roll ).
Provade att lossa kontakterna under sätet och spreja med kontaktsprej. Sladdar och kontakter såg helt intakta ut utan några defekter... Detta hjälpte inte, har även provat att lossa batteriet men utan framgång sad

Är detta något man kan fixa själv eller är det bara att lämna in och se glad ut eller vad tror ni?

Nu är ju frågan vad jag skall göra med detta då besiktningstiden närmar sig med storsteg och antar att det inte är något man gör i en handvändning. Så några förslag, rekommendationer eller tips & trix är i allra högsta grad välkommet.

Tack så länge tongue
Senast redigerat av karlsson115 (23 maj 2012)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 maj 2012
#2
karlsson115 skrev:
Tjena!
Som rubriken lyder, Volvo C70 T5 från 2000 där SRS lampan lyser och vet inte vad jag skall ta mig till.
Har fått bilen felsökt och fick fram att det är passagrar stolen som inte lämnar ifrån sig någon signal (antar att det är "sips" då? för det finns väll inga airbags i stolen roll ).
Provade att lossa kontakterna under sätet och spreja med kontaktsprej. Sladdar och kontakter såg helt intakta ut utan några defekter... Detta hjälpte inte, har även provat att lossa batteriet men utan framgång sad

Nu är ju frågan vad jag skall göra med detta då besiktningstiden närmar sig med storsteg och antar att det inte är något man gör i en handvändning. Så några förslag, rekommendationer eller tips & trix är i allra högsta grad välkommet.

Tack så länge tongue

Jodå, det sitter airbags i ryggstödens yttre sidor på dina stolar. Blev standard på Volvo 1995 (eller om det var 1994?).

Vanligaste felet när systemet gnäller på stolen är att kabeln blivit lite ledsen i övergången mellan ryggstödet och sittdynan. På fruns bil  (V40 T4 -01) hade vi det problemet och där löste det sig genom att veva upp och ner ryggen några gånger och sedan radera felkoden. Hur fungerat i över ett år nu.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 maj 2012
#3
sips har inget med airbag och göra de är skyddsbalkarna.

sen är de ju inte hela världen och få en 2 på lampan åka till volvo de fixar felet och 0ar bes 2orna.


* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 maj 2012
#4
MrEricsson skrev:
sips har inget med airbag och göra de är skyddsbalkarna.

sen är de ju inte hela världen och få en 2 på lampan åka till volvo de fixar felet och 0ar bes 2orna.

SIPS innehåller sidoairbags sedan 1995... Innan dess var det bara balkarna.

Det är LÅNGT ifrån gratis att byta airbagdelarna i stolen, och kan man då lösa det genom att skruva upp och ner ryggstödet och sedan nolla koderna så slipper ju trådskaparen den kostnaden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 maj 2012
#5
Brådhis skrev:
MrEricsson skrev:
sips har inget med airbag och göra de är skyddsbalkarna.

sen är de ju inte hela världen och få en 2 på lampan åka till volvo de fixar felet och 0ar bes 2orna.

SIPS innehåller sidoairbags sedan 1995... Innan dess var det bara balkarna.

Det är LÅNGT ifrån gratis att byta airbagdelarna i stolen, och kan man då lösa det genom att skruva upp och ner ryggstödet och sedan nolla koderna så slipper ju trådskaparen den kostnaden.

//Brådhis

dom äldre har iallfall ingen kontakt till krockkudden i stolen

iallfall varken på 850 eller 940

kör 98:ans 940 stolar i min 740 och där sitter det en mekanisk brytar som smäller kudden i stolen

jag gissar på att det är bältes låset som är problemet
men nu kan jag inget om just hur c70 är uppbyggd även osäker på funktionen på x70 rent allmänt

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#6
Hm har också hört att det inte är någon billig historia att lämna in så får nog bli att börja med att testa skruva upp och ner sätet några gånger, sedan nolla koden och hoppas på det bästa cool
Återkommer om jag inte får någon ordning på det, tack för svaren btw big_smile

* Voff voff *
10 583 Inlägg
24 maj 2012
#7
Growe skrev:
Brådhis skrev:
MrEricsson skrev:
sips har inget med airbag och göra de är skyddsbalkarna.

sen är de ju inte hela världen och få en 2 på lampan åka till volvo de fixar felet och 0ar bes 2orna.

SIPS innehåller sidoairbags sedan 1995... Innan dess var det bara balkarna.

Det är LÅNGT ifrån gratis att byta airbagdelarna i stolen, och kan man då lösa det genom att skruva upp och ner ryggstödet och sedan nolla koderna så slipper ju trådskaparen den kostnaden.

//Brådhis

dom äldre har iallfall ingen kontakt till krockkudden i stolen

iallfall varken på 850 eller 940

kör 98:ans 940 stolar i min 740 och där sitter det en mekanisk brytar som smäller kudden i stolen

jag gissar på att det är bältes låset som är problemet
men nu kan jag inget om just hur c70 är uppbyggd även osäker på funktionen på x70 rent allmänt

Det stämmer bra. Kontakt under stolen kom när nya airbagsystemet infördes på årsmodell 1999. Innan dess var stolarnas airbags tryckutlösta (lyft på panelen på sidan av stolen så ser du utlösaren).

Jag är tveksam till att det skulle vara låset/bältessträckaren, om nu inte trådskaparen fått felkod på just den, men inget är ju omöjligt. Mitt tips kvarstår dock, dvs att veva upp och ner stolryggen ett antal gånger och sedan prova att nolla bort koden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#8
Jag nollade koden (kopplade bort batteriet och lät stå i ca 1h. Anslöt inte batteriet för än jag hade vevat klart. Antar att det är det ni menar roll ) och vevade ner och upp sätet ett flertal gånger runt 10 ggr skulle jag chansa på men när jag vred om nyckeln och startade så lös den....
Kommer inte ihåg exakt vad felkoden sa men ska till min polare i morgon och avläsa detta på nytt.

Leta säten med fungerande "srs" kan vara en variant för att lösa problemet, vad tror ni?
Att lämna in och fixa detta tror jag tyvärr inte finns på kartan i dagens läge då jag går i skolan fortfarande och saknar den ekonomiska biten sad

Men jag fick ett tips om att det kunde vara kabeln som går från själva srs enheten till kontaktstycket under stolen som kunde ha gått åt fanders, ser dock inte något fel på den "synliga" delen av kabeln, låter detta som ett realistisk antagande eller? Bör nog tilläggas att det inte var en volvo som fått den utbytt.
Senast redigerat av karlsson115 (24 maj 2012)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
25 maj 2012
#9
karlsson115 skrev:
Jag nollade koden (kopplade bort batteriet och lät stå i ca 1h. Anslöt inte batteriet för än jag hade vevat klart. Antar att det är det ni menar roll ) och vevade ner och upp sätet ett flertal gånger runt 10 ggr skulle jag chansa på men när jag vred om nyckeln och startade så lös den....
Kommer inte ihåg exakt vad felkoden sa men ska till min polare i morgon och avläsa detta på nytt.

Leta säten med fungerande "srs" kan vara en variant för att lösa problemet, vad tror ni?
Att lämna in och fixa detta tror jag tyvärr inte finns på kartan i dagens läge då jag går i skolan fortfarande och saknar den ekonomiska biten sad

Men jag fick ett tips om att det kunde vara kabeln som går från själva srs enheten till kontaktstycket under stolen som kunde ha gått åt fanders, ser dock inte något fel på den "synliga" delen av kabeln, låter detta som ett realistisk antagande eller? Bör nog tilläggas att det inte var en volvo som fått den utbytt.

Om jag inte minns helt fel, vilket iofs är möjligt då jag jobbat hela natten och ska sova nu, så räcker det inte med att lyfta batteripolen för att nolla SRS-koden utan det krävs en felkodsläsare för detta.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 maj 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
5 februari 2016
#10
Gör en ordentlig bump av denna tråd.

Har någon mer erfarenhet av detta?

Det gäller en V40 fas 2 årsmodell 2004

Postade följande inlägg på volvoforum/jagrullar:

"Hej jag har problem med en lysande airbaglampa. "SIPS passenger Intermittent".
Jag har läst andra trådar på detta forum och googlat runt lite i övrigt och har förstått att det är vanligt att det är kabelfel/glapp under stolen. Jag hade bilen inne på verkstad förra veckan och bytte katalysator och bad dem samtidigt att kolla på vad som kunde vara fel. Mekanikern berättade att han kollade på kablaget, rengjorde osv men problemet/felkoden kvarstår. Om det inte är så att han misslyckades med att lösa en eventuell kabelhärva så är det ju SIPS-airbagen som är ur funktion. På vissa ställen har jag läst att man kan montera dit ett motstånd och "lura" bilen att tro att allt är ok, går det, hur funkar det och var kan man göra det?

Om inte så funderar jag på om det skulle gå att köpa en begagnad stol eftersom själva airbagen sitter i stolen? Byta stol och be en verkstad kolla om felet är kvar och eventuellt släcka felkoden.
Många frågor men jag misstänker att jag erbjuds det absolut dyraste alternativet om jag går direkt till Volvo och frågor och får betala uppemot femsiffrigt belopp och därför frågar jag här först."

Tänkte att jag har större chans att få svar om jag postar här också eftersom det är ett större forum.

// Robert
Senast redigerat av robertcop (5 februari 2016)


Sök