3003
Sök

Alfa Romeo 156 2.5v6 knackar kallstart

2 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#1
Var precis och kollade på en 156:a med 2.5 v6. Oljenivån var låg i motorn. Vi startade upp bilen och den knackade relativt tydligt. Vi lät den gå lite på tomgång men det gick inte över. Vi hittade motorolja och fyllde på 1 liter. Knacket försvann ganska omgående. Vi körde varm bilen, den gick mkt bra, och lyssnade sedan igen. Lät som en symaskin.

Kan den låga oljenivån orsakat knacket?

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 februari 2016
#2
davidnadler skrev:
Var precis och kollade på en 156:a med 2.5 v6. Oljenivån var låg i motorn. Vi startade upp bilen och den knackade relativt tydligt. Vi lät den gå lite på tomgång men det gick inte över. Vi hittade motorolja och fyllde på 1 liter. Knacket försvann ganska omgående. Vi körde varm bilen, den gick mkt bra, och lyssnade sedan igen. Lät som en symaskin.

Kan den låga oljenivån orsakat knacket?

Det är väl troligt, ja. Sen kan man undra hur ägaren har kunnat tillåta att det blivit så lite olja i den? Låter inte som en "riktig" Alfa-ägare. De sköter sina bilar.

Hur fint den än går så ska den varvas över 4500-5000 rpm. Dör/misständer bilen då är LMM trasig. Kylaren är en svag punkt. Även kylfläkt. Se så den inte kan koka och att fläkten startar. Kamrem ska bytas mycket ofta och det är inte gratis då även vattenpump bytes. Har bilen ACC så kolla noga så denna fungerar! Kyler den inte kan imma på rutor regniga dagar bli ett problem. Inte alla bilar som råkar ut för detta men...

Har bilen optiklampor så ska dessa lysa "utav helvete". Byte av en sådan är en betydande kostnad.

De är ju trevliga bilar. Vi har själva en 166 3.0 v6 24v i familjen. Den går som ett svin men behöver lite kärlek då och då. Räkna med att den kostar lite mer än medelbilen i underhåll. När vi köpte vår -99 följde det med full dokumentation. Det var utlagt cirka 150'000:- på bilen under 16 års tid :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 februari 2016
#3
Man skulle kunna tro att ni är miljonärer alla här!
På min corolla har jag lagt ut MAX 15000 på dom  år jag haft den.
Undrar vad man hade fått lagt ut om man inte kunde skruva själv, utan bara lämnat in den på reparationer och s.k service..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 februari 2016
#4
tommen1 skrev:
Man skulle kunna tro att ni är miljonärer alla här!
På min corolla har jag lagt ut MAX 15000 på dom  år jag haft den.
Undrar vad man hade fått lagt ut om man inte kunde skruva själv, utan bara lämnat in den på reparationer och s.k service..

En Alfa kräver LITE mer underhåll än en Corolla. Vi kör inte Toyota Prius för att den är kul eller snabb... Enbart för att den drar extremt lite och aldrig krånglar. Tjejen körde vår Alfa innan. Det var betydligt dyrare totalt sett. Sen beror det på hur man kör givetvis. En kompis kör hårt och han kan få vilken bil som helst att rasa. Jag körde vår Omega "Burken" senast idag. Den fick en klapp på ratten i morse för denna bil för 5000:- har inte så mycket som hickat under den månad jag haft den. Känns mycket pålitlig. Men vid varvtal över 3000 rpm lider nog jag mer än bilen!

Riktlinjer för att ta död på en gammal Alfa på en vecka:

1. Starta den fort som fan och dra iväg direkt utan 5 sekunders tomgång så bilens system hinner tänka klart.
2. Skit i att varmköra. Går motorn så dra den in på rött direkt. Tyvärr svarar den bra.
3. Växla hårt och brutalt utan att ha koll på hur man kör mjukt. Kall låda och rallykörning rekommenderas!

Upprepa vid behov. En Alfa som ungdomsbil är som att ge sin 5-åring ett maskingevär...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

305 Inlägg
9 februari 2016
#5
tycker du är lite taskig mot Alfor hybridsmurfen.

köpte min 156 2,0TS(Twin Sparke) -99 för 1500:-
byte ett bromsrör och en bromsslang(fick med delarna).
sen bytt kamrem & balansrem plus olja filter.
Sen har den gott för fult i snart 2år och jag växlar sällan under 5000rpm big_smile
Svinrolig bil tycker jag, inte snabbast rakt fram men det tar jag igen i kurvor.

OT ja låg oljenivå kan ge knackningar och det kan ge problem om det är ställbara kamdrev på den motorn dom styrs av oljetrycket & oljemängd +kvalitet behöver vara rätt.

Kan väll dock erkänna att jag inte skulle välja en Alfa som huvudbil här hemma som måste fungera jämt mm.


Forummoderator
18 009 Inlägg
9 februari 2016
#6
Dirq skrev:
tycker du är lite taskig mot Alfor hybridsmurfen.

köpte min 156 2,0TS(Twin Sparke) -99 för 1500:-
byte ett bromsrör och en bromsslang(fick med delarna).
sen bytt kamrem & balansrem plus olja filter.
Sen har den gott för fult i snart 2år och jag växlar sällan under 5000rpm big_smile
Svinrolig bil tycker jag, inte snabbast rakt fram men det tar jag igen i kurvor.

OT ja låg oljenivå kan ge knackningar och det kan ge problem om det är ställbara kamdrev på den motorn dom styrs av oljetrycket & oljemängd +kvalitet behöver vara rätt.

Kan väl dock erkänna att jag inte skulle välja en Alfa som huvudbil här hemma som måste fungera jämt mm.

Jaja. Jag hävdar dock körstil! Du känner din bil.
Vi kan inte hålla 5000rpm på vår. Då skulle ligga i ett dike rätt snart... Den spinner ju konstant på torr asfalt med det körsättet :-)

Nej, som huvudbil är det inte idealiskt men du kör ...Saab..? (Kunde inte låta bli, kallas ju för Sveriges Alfa Romeo)

Vår lilla pungråtta:
https://www1.garaget.org/archive/90/89434/372746/372746-3522455.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök