3570
Sök

Vanliga fel skoda fabia II

47 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej, jag har funderat på att köpa en Skoda fabia II 08 med 1.2l HTP motor.
Jag är inte jätte kunnig så för att slippa dyra verkstads kostnader tänkte jag fråga er här..
Vad är vanliga felen på en snällt körd Fabia II?
Mätarställningen är runt 10k mil..
Jag känner personen jag ska köpa den av så därför vet jag hur den är körd,  dock har de varit en del kortare sträckor den senaste tiden om de gör någon skillnad.

Vad jag har förstått det som ska motorn vara lik Polos motor, stämmer detta?
Tack på förhand!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 februari 2016
#2
En bil som bara är körd så lite är det nog bara till att köpa och känner man personen  så är det nog ett+ också.
Det är bara när man köper på typ blocket och tradera som det finns risker att bli blåst..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

47 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#3
tommen1 skrev:
En bil som bara är körd så lite är det nog bara till att köpa och känner man personen  så är det nog ett+ också.
Det är bara när man köper på typ blocket och tradera som det finns risker att bli blåst..

Blåsningen är jag inte rädd för, mer att jag är rädd för att det finns något vanligt allvarligt fel på den. smile
För att klargöra det är min flickväns farmors bil från början, just nu är den i ägon av hennes föräldrar och har varit det sedan jan 2015 smile

2 306 Inlägg
11 februari 2016
#4
Så vitt jag vet finns det inga stora typfel på dem, och känner du till bilens historia så väl är det i princip bara att slå till. Eventuellt att kopplingen kan vara lite sliten om den varit körd av en äldre person länge,  men på en sådan bil tror jag knappast det är något problem.


47 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#5
Mew skrev:
Så vitt jag vet finns det inga stora typfel på dem, och känner du till bilens historia så väl är det i princip bara att slå till. Eventuellt att kopplingen kan vara lite sliten om den varit körd av en äldre person länge,  men på en sådan bil tror jag knappast det är något problem.

Den som köpte den först var en äldre gubbe om jag inte missförstått det, som sedan sålde den något år senare, den är servad efter boken med, får den för ca 20-25k vilket är ett kap, jag ville mest veta vad jag ger mig in på wink.

Men det låter bra att det inte är några stora typfel faktiskt, du blir det ett klart köp!
Hur märker jag förresten om kopplingen är sliten? smile

3 173 Inlägg
11 februari 2016
#6
Kör i låg fart på högväxel sedan håll gas å och stampa kopplingen snabbt ..då ska den snabbt lägga sig stabilt på rätt varvtal inte slira eller något. .hoppas du förstog smile


Evildan
11 februari 2016
#7
Hjullager.
Glappande krängningshämmarstag.
Kylarfläkthaveri med läckande system som följd pga överhettning.
Irriterande elfel såsom varningslampor som tänds och annat smått och gott.
Hög oljeförbrukning.
Rappande kamkedjor beroende på motoralternativ.

Så kort och gott, den är en typisk VAG-produkt.

47 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#8
tobzter skrev:
Kör i låg fart på högväxel sedan håll gas å och stampa kopplingen snabbt ..då ska den snabbt lägga sig stabilt på rätt varvtal inte slira eller något. .hoppas du förstog smile

Förstod inte riktigt, tyvärr! smile
Evildan skrev:
Hjullager.
Glappande krängningshämmarstag.
Kylarfläkthaveri med läckande system som följd pga överhettning.
Irriterande elfel såsom varningslampor som tänds och annat smått och gott.
Hög oljeförbrukning.
Rappande kamkedjor beroende på motoralternativ.

Så kort och gott, den är en typisk VAG-produkt.

Motorn som sitter i är en 1.2 liter HTP med runt 70 hästar om jag inte minns fel, det är den "billigaste" modellen, alltså utan elhissar bak osv.
Lider den med problemet "Rappande kamkedjor"?
Vad innebär krängningshämmarstag, googlade men fick inte fram något som gjorde mig klokare. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
11 februari 2016
#9
Thebasicone skrev:
tobzter skrev:
Kör i låg fart på högväxel sedan håll gas å och stampa kopplingen snabbt ..då ska den snabbt lägga sig stabilt på rätt varvtal inte slira eller något. .hoppas du förstog smile

Förstod inte riktigt, tyvärr! smile
Evildan skrev:
Hjullager.
Glappande krängningshämmarstag.
Kylarfläkthaveri med läckande system som följd pga överhettning.
Irriterande elfel såsom varningslampor som tänds och annat smått och gott.
Hög oljeförbrukning.
Rappande kamkedjor beroende på motoralternativ.

Så kort och gott, den är en typisk VAG-produkt.

Motorn som sitter i är en 1.2 liter HTP med runt 70 hästar om jag inte minns fel, det är den "billigaste" modellen, alltså utan elhissar bak osv.
Lider den med problemet "Rappande kamkedjor"?
Vad innebär krängningshämmarstag, googlade men fick inte fram något som gjorde mig klokare. smile

Det finns ett par sätt att kolla kopplingen. Som beskrivet exvis; håll låg fart i hög växel, håll gaspedalen still, tryck ner (och släpp) kopplingen fort, och varvet ska då stabilisera sig snabbt igen.

Ett annat är att ligga i låg fart, lägga i högsta växeln och gasa, varvräknaren och hastighetsmätaren bör "följas åt", dvs; varvräknaren ska inte "sticka iväg".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

47 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#10
it_mutt skrev:
Thebasicone skrev:
tobzter skrev:
Kör i låg fart på högväxel sedan håll gas å och stampa kopplingen snabbt ..då ska den snabbt lägga sig stabilt på rätt varvtal inte slira eller något. .hoppas du förstog smile

Förstod inte riktigt, tyvärr! smile
Evildan skrev:
Hjullager.
Glappande krängningshämmarstag.
Kylarfläkthaveri med läckande system som följd pga överhettning.
Irriterande elfel såsom varningslampor som tänds och annat smått och gott.
Hög oljeförbrukning.
Rappande kamkedjor beroende på motoralternativ.

Så kort och gott, den är en typisk VAG-produkt.

Motorn som sitter i är en 1.2 liter HTP med runt 70 hästar om jag inte minns fel, det är den "billigaste" modellen, alltså utan elhissar bak osv.
Lider den med problemet "Rappande kamkedjor"?
Vad innebär krängningshämmarstag, googlade men fick inte fram något som gjorde mig klokare. smile

Det finns ett par sätt att kolla kopplingen. Som beskrivet exvis; håll låg fart i hög växel, håll gaspedalen still, tryck ner (och släpp) kopplingen fort, och varvet ska då stabilisera sig snabbt igen.

Ett annat är att ligga i låg fart, lägga i högsta växeln och gasa, varvräknaren och hastighetsmätaren bör "följas åt", dvs; varvräknaren ska inte "sticka iväg".

Det tror jag inte den gör (det sista), släpper jag kopplingen blir det ju ryckigt men inte mer än så. smile

Hade du kunnat svara på vad som menas med rappande kamkedjor och krägningshämmarstag innebär?

Evildan
11 februari 2016
#11
Thebasicone skrev:
tobzter skrev:
Kör i låg fart på högväxel sedan håll gas å och stampa kopplingen snabbt ..då ska den snabbt lägga sig stabilt på rätt varvtal inte slira eller något. .hoppas du förstog smile

Förstod inte riktigt, tyvärr! smile
Evildan skrev:
Hjullager.
Glappande krängningshämmarstag.
Kylarfläkthaveri med läckande system som följd pga överhettning.
Irriterande elfel såsom varningslampor som tänds och annat smått och gott.
Hög oljeförbrukning.
Rappande kamkedjor beroende på motoralternativ.

Så kort och gott, den är en typisk VAG-produkt.

Motorn som sitter i är en 1.2 liter HTP med runt 70 hästar om jag inte minns fel, det är den "billigaste" modellen, alltså utan elhissar bak osv.
Lider den med problemet "Rappande kamkedjor"?
Vad innebär krängningshämmarstag, googlade men fick inte fram något som gjorde mig klokare. smile

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe … kamkedjor/

http://www.skodaklubben.com/forum/detal … ;ForumID=1
Det är staget som förbinder krängningshämmaren med länkarmen.

47 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
tobzter skrev:
Kör i låg fart på högväxel sedan håll gas å och stampa kopplingen snabbt ..då ska den snabbt lägga sig stabilt på rätt varvtal inte slira eller något. .hoppas du förstog smile

Förstod inte riktigt, tyvärr! smile
Evildan skrev:
Hjullager.
Glappande krängningshämmarstag.
Kylarfläkthaveri med läckande system som följd pga överhettning.
Irriterande elfel såsom varningslampor som tänds och annat smått och gott.
Hög oljeförbrukning.
Rappande kamkedjor beroende på motoralternativ.

Så kort och gott, den är en typisk VAG-produkt.

Motorn som sitter i är en 1.2 liter HTP med runt 70 hästar om jag inte minns fel, det är den "billigaste" modellen, alltså utan elhissar bak osv.
Lider den med problemet "Rappande kamkedjor"?
Vad innebär krängningshämmarstag, googlade men fick inte fram något som gjorde mig klokare. smile

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe … kamkedjor/

http://www.skodaklubben.com/forum/detal … ;ForumID=1
Det är staget som förbinder krängningshämmaren med länkarmen.

Måste först tacka!
Men har du koll på om detta gäller HTP modellen med eller bara TSI för är det bara TSI (som nämns i artikeln) så har jag inte något att oroa mig för.. smile

Vad jag vet är det 1500mil som är för servning, med men hur ligger det till, ska kamkedja/rem bytas?
Som sagt jag har inte koll på bilar och googla kan jag i vanliga fall men nu vet jag inte hur jag ska googla!

Jag tackar så mycket för att alla tar sig tiden att hjälpa till! smile


Sök