3508
Sök

Problem med voltmätaren i kombiinstrument i Audi A4 B5 -00

30 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#1
Mitt kombiinstrument håller på att lagas men det problem som återstår är att voltmätaren har fått fnatt och inte vill visa mer än dryga 12V. Innan byte av processor m.m. så funkade voltmätaren som den skulle (kontrollmätt) och visade 14V när jag mätte 14V över batteriet med motorn varmkörd. Enligt verkstaden har det inte fungerat att adaptera mätaren eller flytta mätarnålen när jag reklamerade reparationen p.g.a voltmätaren och justering av tempmätaren.
Någon av er som vet varifrån voltmätaren tar spänningsvärdet från? Har någon haft samma problem?

Det som är bytt på kombiinstrumentet är ny processor, ny programvara, förebyggande fix för tempmätaren och bränslemätaren och en ny LCD-display.
Bilen är en Audi A4 B5 1.8Ts-2000.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 februari 2016
#2
Normalt sett så brukar man injustera en mätare på instrumentet som visar värdet..
Eftersom du nämner "mätarnålen" så tyder det på att det är ett analogt instrument.
Därför blir frågan, ändrar sig instrumentet något upp eller ner beroende på hur du gasar?
Gör det DET så bör det väl vara en justeringsmöjlighet på baksidan.
Hade det varit ett digitalt så kunde det vara programvarustyrt.
Senast redigerat av tommen1 (17 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

30 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#3
Voltmätaren är analog. Mätarnålen ligger still vid dryga 12V både vid tändning på (steg 2) och med motorn igång. Spelar ingen roll hur man gasar. Jag plockade ur kombiinstrumentet efter cirka 5 mils testkörning och skickade tillbaka det till verkstaden (specialiserad på bilelektronik) för reklamation på jobbet. De har inte sett detta fel tidigare och det skapar lite oreda. Därav min fråga om var voltmätaren hämtar informationen om spänningen.
Har tittat runt på flera forum, bl.a. amerikanska, men just voltmätaren verkar inte vara ett vanligt problem.

Mätarnålen ställer sig på noll (längst till vänster) när tändningen är avslagen.
Senast redigerat av Johan_N (17 februari 2016)


Avstängd
10 388 Inlägg
17 februari 2016
#4
Vad jag kan se i mina kopplingsscheman så får den infon från processorn i kombiinstrumentet, dvs inte bara från "random spänningsbärande plats".
Senast redigerat av it_mutt (17 februari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

30 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#5
Ja du verkar ha rätt. De har bytt processorn och programvaran igen och dubbelkollat allt annat som reparerades. Nu måste kombiinstrumentet testas i bilen igen för att se om allt fungerar. Felet är tydligen ovanligt och jag hittade ingen info om detta i amerikanska eller andra utländska Audiforum.

Tusen tack för hjälpen.



Sök