8 februari 2016
Trådstartare
Hej, jag har ett par frågor angående trimning, kommer när som köpa en 940 eller 945 turbo.
Jag strävar efter att ladda 0,9 bar med bara bränslechip eventuellt tändningschip till en början. Runt 200 HK så att säga. Lite sug får man och vill inte trimma så mycket mer då bilen kommer strula 24/7 om jag trimmar överdrivet mycket. Med ett sportluftfilter på så blir det lite pys här och där när man kopplar/lättar på gasen och det är la trevligt.
Helst vill jag ha en original FTT för att enbart köpa bränslechip/tändingschip och ställa upp till 0,9, kanske 0,8 till en början. BSR chip för enbart 2500 är inte så farligt kan jag tycka. Men köper jag LTT måste jag köpa ställbar wastegate vilket gör att det kostar 4320 kr ist för BSR chip och ställbar wastegate.
Nu har jag sagt målet, nu till frågorna.
*Måste jag ställa in laddtryck osv. för 1500 kr vid köp av BSR's chip eller kan detta göras sj? Helst sj då är det 1500 kr sparat.
* Hade en 940 turbo tidigare som jag ställde in laddtryck via T-kors. Behövs då en ställbar wastegate? Vad behövs? Slang och t-kors enbart? För isf. kan jag skippa köpa en bättre ställbar wastegate framöver, eller kanske över huvudtaget? För om man ställer in via T-kors så behövs ingen ställbar wastegate vad jag vet?
* Jag vill ha laddet vid 2500 rpm som jag hade på min gamla 940 turbo. Vad är det som avgör detta?
* Kan man köra 0,8 / 0,9 bar med allt original förutom bränslechip hyfsat säkert ett tag iaf? Folk säger att det ska tåla. Självklart vill jag senare uppgradera annat med men inte till en början då en vettig 940 ftt/ltt kommer att gå på ett par tusenlappar liksom. Jag tänker köpa en så fort jag får första lönen, kommer nog köpa en fin vettig originalare för 12-15,000.
* Om jag köper en FTT så kan jag väll bara köpa BSR chip? Det går väll att ställa upp till 0,8 - 0,9 bar med den ställbara wastegaten som finns original på FTT?
Tack på förhand!