Hejsan!
Mitt första projekt här på Garaget och det ska bli riktigt kul, tänker göra mitt bästa! Är inte direkt ny här. Har läst massor men aldrig riktigt känt behovet av att registrera ett konto, förens nyligen Kommer uppdatera en hel del nu i början så att allt faller på sin plats. Under projektets gång vill jag gärna höra vad ni tycker. Tar gärna emot lite tips, kritik och beröm
Historia
När jag köpte bilen var planen ursprungligen att använda delar av motorn, skaffa en 9-5 aero (sedan) och göra det klassiska B234/B235 åket. Hade aldrig kört Saab 9000 tidigare och hade inga direkta förväntningar. Det var motorn jag ville ha, inget annat. Efter köpet på vägen hem, jag i min nyligen inköpta Saab 9000 från -97 och kompisen i min Saab 9-5, började jag bli mer och mer imponerad. Fan vad bra man åkte i bilen! Jag började planera om lite med mitt projekt och bestämde mig för att ge denna röda solblekta Saaben en chans och lite kärlek!
Målen
Det huvudsakliga målet med projektet är att ha en trevlig gatbil med lite drag i (dock inget extremt). Lägger målet på att ha runt +300hk/450nm i alla fall så får vi ser vart det bär av. Eftersom en halvsats redan var monterat på bilen vid köp så kommer jag kortsiktigt skaffa ett Maptun steg 2 (250hk/390nm) och så länge jobba vidare på mina övriga planer med projektet.
Utséendemässigt planerar jag att styla till bilen något diskret, kommer försöka behålla en "original-look" så långt det går. Men lite sportigare ska den bli!
- Demontera strålkastartorkare
- Byta regplåtsbelysning till LED 6000k
- Byta bakre regplåtshållare samt ny regplåt (gamla solblekt)
- Modifera grillen lite
- Byta reflexramp (gamla rätt sprucken)
- Nya Saab emblem fram och bak
- Montera dimljus fram (knapp och kablage finns redan på plats)
- Tona rutorna
- Laga den lilla rost som finns
- Montera vinge
- Byta till A50 kjolar (dock låg prio)
Invändigt
- Stor städning!
- Byta innerbelysning till LED 6000k
- Byta stereo (vad som helst förutom original)
- Byta bakre 6x9or samt montera 2-kanal slutsteg för dessa
- Byta främre högtalare
- Flytta ner stereon (huvudenheten) och montera mätarhållare i övre DIN uttaget (förmodligen laddtryck, oljetryck och något annat)
- Kolfibervinyl lite här och där
- Byta till aero inredning (rätt låg prioritering dock)
Motor
Kortsiktigt mål:
- Maptun steg 2 (halvsats av tidigare ägare monterad)
- Montera öppet sportluftfilter
- Montera magnetventil
- Byta kopplingssats. Förmodligen Sachs Original (Aero).
Efter det:
- Montera 3” avgas hela vägen + sport- eller racekatalysator
- Byta lite slangar till röd eller svart silikon
- Annan turbo (modell ej helt bestämd)
Eventuellt:
- Byta topplockspackning (dock fortfarande T5)
- Lämna in toppen för planing
- Byta kam- & balanskedja
- Byta alla övriga packningar/tätningar (som går) vid återmontering av toppen
Chassi & Broms
- Powerflex bussningar (så många som möjligt)
- Maptun sportbromsar fram
- Maptun sportbromsar bak
- Måla bromsok
- (Eventuellt sänkning)
Övrigt
- Fixa radioantennen! Elmotorn låter men antenn står still.
- Byta thermostat och/eller vattentempgivare. Motorn kommer aldrig riktigt upp i arbetstemperatur (enligt vattentemperaturmätaren).
Mitt första projekt här på Garaget och det ska bli riktigt kul, tänker göra mitt bästa! Är inte direkt ny här. Har läst massor men aldrig riktigt känt behovet av att registrera ett konto, förens nyligen Kommer uppdatera en hel del nu i början så att allt faller på sin plats. Under projektets gång vill jag gärna höra vad ni tycker. Tar gärna emot lite tips, kritik och beröm
Historia
När jag köpte bilen var planen ursprungligen att använda delar av motorn, skaffa en 9-5 aero (sedan) och göra det klassiska B234/B235 åket. Hade aldrig kört Saab 9000 tidigare och hade inga direkta förväntningar. Det var motorn jag ville ha, inget annat. Efter köpet på vägen hem, jag i min nyligen inköpta Saab 9000 från -97 och kompisen i min Saab 9-5, började jag bli mer och mer imponerad. Fan vad bra man åkte i bilen! Jag började planera om lite med mitt projekt och bestämde mig för att ge denna röda solblekta Saaben en chans och lite kärlek!
Målen
Det huvudsakliga målet med projektet är att ha en trevlig gatbil med lite drag i (dock inget extremt). Lägger målet på att ha runt +300hk/450nm i alla fall så får vi ser vart det bär av. Eftersom en halvsats redan var monterat på bilen vid köp så kommer jag kortsiktigt skaffa ett Maptun steg 2 (250hk/390nm) och så länge jobba vidare på mina övriga planer med projektet.
Utséendemässigt planerar jag att styla till bilen något diskret, kommer försöka behålla en "original-look" så långt det går. Men lite sportigare ska den bli!
- Demontera strålkastartorkare
- Byta regplåtsbelysning till LED 6000k
- Byta bakre regplåtshållare samt ny regplåt (gamla solblekt)
- Modifera grillen lite
- Byta reflexramp (gamla rätt sprucken)
- Nya Saab emblem fram och bak
- Montera dimljus fram (knapp och kablage finns redan på plats)
- Tona rutorna
- Laga den lilla rost som finns
- Montera vinge
- Byta till A50 kjolar (dock låg prio)
Invändigt
- Stor städning!
- Byta innerbelysning till LED 6000k
- Byta stereo (vad som helst förutom original)
- Byta bakre 6x9or samt montera 2-kanal slutsteg för dessa
- Byta främre högtalare
- Flytta ner stereon (huvudenheten) och montera mätarhållare i övre DIN uttaget (förmodligen laddtryck, oljetryck och något annat)
- Kolfibervinyl lite här och där
- Byta till aero inredning (rätt låg prioritering dock)
Motor
Kortsiktigt mål:
- Maptun steg 2 (halvsats av tidigare ägare monterad)
- Montera öppet sportluftfilter
- Montera magnetventil
- Byta kopplingssats. Förmodligen Sachs Original (Aero).
Efter det:
- Montera 3” avgas hela vägen + sport- eller racekatalysator
- Byta lite slangar till röd eller svart silikon
- Annan turbo (modell ej helt bestämd)
Eventuellt:
- Byta topplockspackning (dock fortfarande T5)
- Lämna in toppen för planing
- Byta kam- & balanskedja
- Byta alla övriga packningar/tätningar (som går) vid återmontering av toppen
Chassi & Broms
- Powerflex bussningar (så många som möjligt)
- Maptun sportbromsar fram
- Maptun sportbromsar bak
- Måla bromsok
- (Eventuellt sänkning)
Övrigt
- Fixa radioantennen! Elmotorn låter men antenn står still.
- Byta thermostat och/eller vattentempgivare. Motorn kommer aldrig riktigt upp i arbetstemperatur (enligt vattentemperaturmätaren).
0
0
0