" bensin ligger runt omkring vid spridarna?" hur menar du? Läcker en spridare så blir den tom på bränsle,därför blir bilen svårstartad,men kommer att gå bra när den väl startat......är de monojet eller multijet ?
Har du sett om du har bränsletryck när du startar. Det låter ju onekligen eller att du eller inte har något bränsletryck, eller att du har svårt att få gnista.
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Hej! Det första du ska göra när en förbränningsmotor inte startar är att kolla tre saker. 1. Blir det gnista? 2. Får motorn soppa? 3. Får motorn luft?
Får motorn de här sakerna så kan den inte vägra att starta. Så kolla att alla stiften har en blå gnista! Stiften ska vara lite gråvita när du kört motorn en stund. Kolla att soppa kommer in i förbränningsrummen! Kan vara lite svårt men om stiften blir blöta när du kör runt motorn så kommer antagligen soppa fram. Den tredje; luft! Eller rättare sagt läckage kollar du genom att spruta på startgas vid spridare och slangar. Går motorvarvet upp vet du att du har en läcka någonstans.
Då bilen endast är svårstartad när den är kall/stått ett tag är det enda problemet att den inte får bensin precis i startögonblicket. Dvs den hade inte gått om det var fel på gnistorna och luften hade visat sig även senare misstänker jag.
Man hör bilen tända även när den är kall dock är det typ som att den dör på grund av för lite bränsle men sen när man försökt starta ett par ggr så klarar den att hålla tomgång.