2088
Sök

Passat-dålig accelaration osv

23 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej! Har bytt förgasaranslutning på min bil och tänkte att nu var problemet löst! Men nej...Bilen kanske går en aning bättre men den accelererar fortfarande inte som den ska och går ryckigt...även aning svårstartad på första försöket...och behöver använda extremt mycket gas vid låg hastighet för att inte få motorstopp...att backa är nästan inte möjligt ibland.....
Jag lurar på om jag har läckage i t ex vakuumslang eller dylikt... Någon som har något tips??`Vänligen N

Forummoderator
18 227 Inlägg
28 januari 2015
#2
Förgasare? Den måste vara lite smågammal? Så: motorstorlek, låda, mil, osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
28 januari 2015
#3
ja visst kan det vara vacmläckage men kan mycket väll vara tanklocket. även axpumpen förgasarinställning eller tändning beroende på vad det är för motor/skick så spelar luftfiltrets skick in till (viss del) olika fall smile
Senast redigerat av raggarmellgren (28 januari 2015)


23 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#4
Tack för trådar! Glömde visst bort viktig info... Passat -96,1,8, manuell, 25000mil ca....

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 januari 2015
#5
Den bilen har väl ingen förgasare i dess sanna bemärkelse utan snarare "central-insprutning", dvs en injektor (?) som sitter i en "förgasarliknande mojäng", har för mig allt detta kallas för "MonoJetronic", typ...
Iaf, att byta förgasarfoten är steg ett,vilket du redan gjort, för de har ofta sprickor. Som steg 2 skulle jag kolla att kamremmen sitter 100% korrekt, samt att tändningen står 100% rätt. Gör de det så får du gå vidare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
29 januari 2015
#6
96 så hade dom inte förgasare som dawwe skriver utan en mer TBI liknande förgasarinsprutningssystem om det inte är bytt till en förgasare men hur som helst så va ju inte det Ninjo undrade och hoppas du får ordning på bilen som jag skrev prova ett annat tanklock till och börja med kan vara ett så barnsligt fel Med vänlig hälsning Johan smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 januari 2015
#7
Jo men "Monojetronic" förgasaren har väl (?) ingen "accpump" som du skriver så jag tycker att infon är högst relevant då bilen bör ses mer som en ytterst enkel "insprutningsvariant". Som sagt kolla så kamremmen sitter rätt, samt att tändningen står rätt. Sitter kamremmen "tillräckligt mycket" fel kan bilen bli ordentligt klen, samma sak om tändningen står helt fel. Om det nu är tanklocket så borde han ha märkt att det pyser ordentligt när han öppnar tanklocket och/eller att det "låter konstigt från tanken". Om man ändå är inne på bränslesidan så kan man även byta bränslefiltret. De gånger jag haft liknande bekymmer har felet allt som oftast legat någon annanstans än bränslesidan.
Senast redigerat av dawwe (29 januari 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

23 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#8
Nu har jag fått svar! (om än lite sent). Kamremmen är kass! Tänkte byta den själv. Tar tacksamt emot bra tips! Jag har en Haynes och enligt den så är det inte så svårt om en är relativt händig. /N.

23 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#9
Har förstått att en ska byta vattenpumpen samtidigt då ungefärligt liknande slitage....

23 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#10
Det skrev ju du dawwe ser jag nu! Tack för den:-)


Sök