3728
Sök

Omvandling av gamla volvo nycklen till KIR nyckel guide

En guide för personer som är intresserade utav att göra om sin gamla nyckel till nya KIR nyckeln.

65 045 Visningar
Uppdaterades senast 25 februari 2015
56 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
cARLBOM skrev:
LostMyMind skrev:
volvo-nissen skrev:
de går inte då de e helt olika larm vad jag fattat de som smile

Det är helt möjligt, Volvo kan programera om både transponder och larm chip för att fungera med vilken bil som helst (Nu menar jag inte Universal nyckel wink ), och KIR nyckeln är utvecklad för att det gamla larm chipet fortfarande skulle passa i den nya nyckeln, antagligen billigt att inte behöva byta tillverkningssätt och programmeringen är den likandan också.

I guiden så ber jag er ha en Oslipad och O limmad KIR nyckel, detta är för om man har en KIR nyckel som redan är slipad och ihop limmad så ligger det en Transponder i den nyckeln på samma sätt som man lägger i sin transponder i denna guide, Volvo kan programera om transponder till att ge den koden/signalen som du har i din original nyckel utan att behöva "förstöra" din gamla nyckel för att göra en KIR nyckel.
Dock så måste själva nyckelns slipning passa i din bil, gör den inte det behövs det en ny nyckelsats, och då får du garanterat en ny transponder i också.
Men jag har svårt att tro att Volvo gör något sådant gratis, man har nog ett redigt flyt om man lyckas få dem att programera om en KIR nyckel till att fungera med din bil gratis.. Kanske har något med att göra hur stor Volvo kund man är? vad vet jag smile

För att programera larm dosan på KIRen så måste den vara helt ny för koderna står på kartongen, och nyckeln lägger dom bara till så bilen kan starta med den. Jag känner en mekaniker på Volvo ^^ det tog han 5 minuter, har svårt att tro att det e speciellt dyrt, även om man inte känner en mekaniker

Dock så är nog detta sätt billigare rent $$ mässigt dock så är tid pengar

Edit: självklart får man åka o skära nyckeln hos en låssmed så den passar bilen, och själva koden som låssmeden matar in i maskinen kan man hämta ut på volvo, går säkerligen att kopiera oxå om den gamla nyckeln inte är allt för sliten

Håller helt med, det är självklart att det kommer bli dyrare hos Volvo då tid är pengar, känner man att man är händig nog så kan man ju göra detta en fredag eller lördags kväll wink haha

56 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Vill uppdatera ang: Tidigare inlägg om att löda dit en extra knapp för panik larmet som vissa KIR nycklar har.
Jag har gjort detta på min omvandling av min nyckel, och det fungerar utmärkt! Men min far har en V70 D5 2003 och denna har vi gjort samma omvandling på av hans gamla nyckel till KIR, och han har även han lött över en knapp till panik larm, men icke, det fungerar inte.. allt annat fungerar dock smile
Hoppas detta ger er lite mer insikt i detta!

Tack!

142 Inlägg
16 juni 2013
Tjena alla som är sugna på att göra en KIR nyckel! Har hittat en japansk sida där jag beställt massa saker ifrån som nu säljer oslipat nyckelämne (UTAN TRANSPONDER!!!) och skalet till kretskortet med knappar.

Sidan heter www.dx.com och sök på volvo så får ni fram delarna. Kostade typ 250 med frakt för båda 2. Ganska värt.

Det går ej att lämna in nyckelnämnet hos volvo och låta dom programera den eftersom det inte sitter nån sändar-del i den, men det går att flytta från gamla nyckeln.

Detta är ingen reklam utan bara ett bra tips eftersom det både är svårt och dyrt att hitta nycklarna i sverige

242 Inlägg
12 december 2013
Jag tackar för denna genomgång! Detta ska göras på den gröne! big_smile

56 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Andthenshebleed skrev:

Inga problem! smile Jag önskar dig lycka till, god jul, och gott nytt!

Har du några frågor är det bara att skriva!

242 Inlägg
12 december 2013
LostMyMind skrev:
Andthenshebleed skrev:

Inga problem! smile Jag önskar dig lycka till, god jul, och gott nytt!

Har du några frågor är det bara att skriva!

Detsamma! big_smile

288 Inlägg
16 oktober 2014
tja, vilken torx är det till larmdosan på den gamla ?

947 Inlägg
20 oktober 2014
någon som vet om det är samma sorts nyckel ämne i en s70 -98? har bytt tändningslås då det gamla var dåligt och nu vägrar bilen starta fast jag har tejpat fast gamla nyckeln på gamla antennen

1 Inlägg
24 februari 2015
Vad hade du för årsmodell på din volvo?

56 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
Robinhansson skrev:
Vad hade du för årsmodell på din volvo?

Det var en 00.a nya karossen.

/Lost

122 Inlägg
26 februari 2015
Måste testa detta på en av mina nycklar då den därlilla fjärren bara är allmänt ivägen.

hittade förresten på ebay tomt skal med oslipad nyckel för cirkalisa 100sek, för den som är intresserad att göra det själv!

edit: Tackar för Guiden, väldigt lättläst och bra med bilder!
Senast redigerat av LubbaFellman (26 februari 2015)

137 Inlägg
9 juli 2015
Men har jag förstått att själva transpondern sitter i nyckeln och inte i larmdosan?

122 Inlägg
9 juli 2015
stefanpette skrev:
Men har jag förstått att själva transpondern sitter i nyckeln och inte i larmdosan?

Japp det stämmer, du måste försiktigt slipa ner nyckeln så du får ut den.

137 Inlägg
9 juli 2015
Hur vet man vilken sida transponera sitter på då?

122 Inlägg
9 juli 2015
stefanpette skrev:
Hur vet man vilken sida transponera sitter på då?

Läser du genom tråden ser du att han skrivit

"Din nyckel borde se ut såhär när du börjar:
(Transpondern sitter på Vänster sida av Valeo-märket)"

137 Inlägg
9 juli 2015
MIssade det helt, tackar för svar smile Nu ska slipas smile

137 Inlägg
9 juli 2015
Ja, efter en massa slipande och karvande med kniv så va äntligen transpondern ute och jag tror att den är hel, inge märken i den iaf smile Så nu ska jag iväg och slipa till bladet bara smile

http://i.imgur.com/Hv9rgdLl.jpg

235 Inlägg
14 mars 2016
Gammal tråd men slänger in en fråga smile har beställt kir med slipämne och tänkte då slipa ut transpondern ur reservnyckeln kan jag göra de innan jag vart hos låssmed ?smile
Senast redigerat av Daahornbo (14 mars 2016)

Volvo 4 Life

288 Inlägg
15 mars 2016
ja det kan du, inga problem smile Det jobbiga är ju att inte göra sönder transpondern

235 Inlägg
15 mars 2016
munkenpetersen skrev:
ja det kan du, inga problem smile Det jobbiga är ju att inte göra sönder transpondern

Min ser ju inte likadan ut och nyckel är tillverkad av Ymos men de är väl transpondern ?smile
http://i64.tinypic.com/121zorr.jpg

Volvo 4 Life

Sök