3140
Sök

Omvandling av gamla volvo nycklen till KIR nyckel guide

En guide för personer som är intresserade utav att göra om sin gamla nyckel till nya KIR nyckeln.

65 029 Visningar
Uppdaterades senast 25 februari 2015
56 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#1
Hallå folket!

Hade tänkt att göra en guide för er som har funderingar på att omvandla eran gamla volvo nyckel som har sin larmdosa separat, till en KIR nyckel.
Läs hela guiden innan ni börjar med eran nyckel, det är bra att ha en helhets bild av arbetet innan ni börjar!

Vad du kommer behöva är:

1. Gamla volvo nyckeln och larm dosa.
2. en KIR nyckel med oslipad & olimmad nyckel
3. Kniv
4. Sandpapper, inte för grovt.
5. Torx sats
6. Liten platt skruvmejsel

VARNING!
jag tar inte ansvar för vad ni gör med era nycklar och era grejer, det är helt upp till er att göra denna omvandling om ni vill och känner att ni klarar av det, detta är ett ömtåligt arbete och själva transpondern i nyckeln är i glas, och går lätt sönder! Utan transpondern kommer bilen att ge dig ett felmeddelande och inte starta.
VARNING!


Då börjar vi smile

Börja med att ha KIR nyckeln framför dig, vänd sedan nyckeln och ta bort baksidan med platt skruvmejsel för att nå batteriet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-f73fb149548d85ef67ba9ef0ede29a2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-faa440beaff320bf051767e90abe2a98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-b19dc9d0b91691611541ef1e50a962d7.jpg

Ta ut batteriet ur nyckeln och sedan är det dags att skruva bort torx skruven på den övre delen av nyckeln,
När du har fått bort skruven, dra försiktigt övre delen av nyckeln uppåt för att få bort den, notera att nyckeln måste vara ut skjuten för att du ska få loss det.
Ser det ut såhär är du på rätt väg!
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-11adf15f4da853eb9bd4d1620d145580.jpg

Nu blir det lite pilligare, ta en plattmejsel och försök att försiktigt(!) bända bort bakdelen av larmdosan, denna del är inte limmad, utan det är bara själva nyckel delen som är limmad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-afc0c499c3d4eb879108d045c473af79.jpg

När du fått bort bakdelen ska det så ut något liknande detta, då är det bara att ta ut kretskortet och ersätta det kretskortet med ditt gamla du har haft i din separata larmdosa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-b4bda6fe27e0c93554858c17f85005d1.jpg

Som du kan se är det en röd triangel som kommer sakna sin knapp om du byter till ditt gamla kretskort (på plats med texten "SW4"), har du kvar det kretskortet som satt i KIR nyckeln är det bara att löda över en knapp, det är pilligt, men det är fullt möjligt, och det fungerar.
Det är ett panik larm som man får i så fall, jag själv har lött över en knapp och testat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-77f24e7766a023ce7a3622b32d2fcd05.jpg

Ännu en gång.
Varning!
Detta är ett ömtåligt jobb, helt upp till er vad ni gör med era grejer.

Nu går vi över till att omvandla själva nyckeln!

Vad vi är ute efter är att få ut transpondern som sitter i nyckeln, denna ger en kod/signal som tillåter bilen att starta.
Såhär ser den ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-36a1c5b1ed1d0bced939627cd8dbb865.jpg

Din nyckel borde se ut såhär när du börjar:
(Transpondern sitter på Vänster sida av Valeo-märket)
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-2ff6596cf254e58944a7f78e11d5cdbb.jpg

Sedan är det dags att få bort gummit, det är inte nödvändigt att ta bort allt, men det underlättar, det kan vara ett hål i nyckeln där själva transpondern sitter när du har fått bort gummit,i alla fall, efter lite arbete är vi här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-46bb2215ea5771f009b5070dea282cb5.jpg

Nu är det dags att slipa nyckeln för att nå transpondern, som sagt, denna är i glas och väldigt ömtålig! var försiktiga när ni slipar och försöker nå denna, gärna att det tar 3 minuter mer än 1 trasig transponder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-1bf95bc281fe3e8dcb79a94181e1420b.jpg

När ni slipar så ska ni hålla utkik efter gummi som kommer efter en del slipande, det betyder att ni är nära transpondern och på rätt väg! exempel ser ni här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-d130334c09fc5cede0db7fc915695484.jpg

Efter lite mer slipning ser vi detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-5238ed4264935dc005ce34d910404abf.jpg

Fortsätt slipa och nå själva transpondern, tips är att inte försöka böja ur transpondern utan gröp ur framför och bakom, slipa försiktigt runt om för att sedan bara kunna puta ur transpondern.

Då är det dags att öppna eran olimmade nyckel! använd en platt skruvmejsel och böj försiktigt, det är likt larm dosan, det sitter lite men inte speciellt mycket. Eran oslipade nyckel är bara att få slipad som eran gamla nyckel hos någon nyckelverkstad, notera då att detta måste göras innan du tar bort transpondern om du inte har en nyckel till!

Såhär ska det se ut senare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-2b64c747bcf3147f4d9b5ea7d419dd6d.jpg

Som ni kan se finns det plats för transpondern att ligga jämte själva nyckeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-2369b45cad115861941f73a1431d3c2e.jpg

Själva nyckel funktionen när den ska skjutas ut, då skall fjädern skruvas ett helt varv, sedan på med överdelen av plasten.
Med något fästade så som super lim eller liknande så kan man limma ihop nyckeln när man känner att man är färdig, testa dock nyckeln olimmad i bilen innan du limmar ihop allt.
Sedan är det bara att skruva ihop KIR nyckeln, sen är det dags att tuta och köra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-2bec75e586d9eb94670cced9387c3265.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-5569750fb1fd85fce2613da5f06c0606.jpg
Funkar finfint smile

Hoppas att detta har hjälpt er och givit en klarare bild av omvandlingen till en KIR nyckel.

Tack!
Senast redigerat av LostMyMind (26 september 2012)

239 Inlägg
26 september 2012
#2
Funkar knapparna för dig då?smile


56 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#3
Morelll skrev:
Funkar knapparna för dig då?smile

Alla knappar fungerar utan den röda triangeln, jag är inte riktigt helt hundra på om det funkar om man löder över en knapp, det kan ju vara så att larmet inte stödjer den funktionen, jag hade ingen röd triangel på min gamla separata larm dosa, så jag tar inga risker att löda sönder något när jag inte är i behov utav det wink

Men allt fungerar, Lock, unlock, ljus och bagagelucka.
Nyckel och transpondern fungerar också, utan felmeddelanden smile

*EDIT*

Jag ska testa imorgon att löda över en knapp till den röda triangeln för att se om det fungerar, sedan uppdaterar jag hur jag gjort och förklaring smile

**EDIT**

Har nu testat att löda över en knapp till den röda triangeln, det är ett panik larm om något skulle hända, och som svar på frågan så fungerar det utmärkt, tryckte på knappen och den börja blinka med blinkers och tuta (snacka om att jag blev skraj då jag bara förväntade mig ljus och inget ljud) smile

Lägger härmed till att detta fungerar, stort tack till Morelll för frågan smile
Senast redigerat av LostMyMind (26 september 2012)

315 Inlägg
26 september 2012
#4
Tror du att det kan funka på nyare 940 nycklar med?? tex på min 940 så har jag liknande nyckel samt dosa till larmet...


939 Inlägg
26 september 2012
#5
Intressant ska provas på vinterbilen!

56 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#6
Bennfors skrev:
Tror du att det kan funka på nyare 940 nycklar med?? tex på min 940 så har jag liknande nyckel samt dosa till larmet...

jag är inte säker, det måste vara samma nyckel så att det passar i tändningslåset till att börja med, efter det måste man kolla om chipet i din larm dosa motsvarar chipet som satt i KIR nyckeln, sen är jag inte säker på om 940 har någon transponder på nyare modeller.. jag skulle söka efter mer information innan jag gav mig på något sådant.

230 Inlägg
27 september 2012
#7
vet du hur man ska göra om man har en 850 då kretskortet är inte lika dant som s/v70 och nyare v70?


56 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#8
volvo-nissen skrev:
vet du hur man ska göra om man har en 850 då kretskortet är inte lika dant som s/v70 och nyare v70?

Jag är inte riktigt helt säker, jag har igen 850 och känner ingen heller med någon 850, men jag antar att man skulle kunna löda över själva "chippet" som håller datan för just ditt larm till en nyare V70 dosa om det då är samma PIN-antal på chippet.
men det där är inget jag har testat eller hört något om, jag är iaf nästan helt 100 på att det stora svarta chipet ovanför själva knappen som man får löda över är det chippet som håller i all data.
Jag tycker absolut att du ska söka efter mer information om detta om du är intresserad utav att göra en omvandling smile

7 Inlägg
28 september 2012
#9
tja tänkte fråga går de på en v70 97a ?? och vart kan jag få tag i en KIR nyckel smile


55 Inlägg
28 september 2012
#10
antar att du köpte en ny kir nyckel och vad fick du ge för den i så fall?mvh


939 Inlägg
28 september 2012
#11
Rätt dyra e dom nog finns en på blocket för 800kr å en på garaget för 600... Volvo lär ju lätt ta en 1000kr...

55 Inlägg
28 september 2012
#12
får la gå upp och kolla i kassan då=)


56 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#13
Jag bor ju i Jönköping (2 mil ifrån) så jag har nära till Jönköpings Bildemotering och Returbilen, dem brukar ha normala priser på allt smile jag fick tag på 2 st KIR nycklar på returbilen när jag var inne på självplocket, betalade inte över 200 kr för dem nycklarna.

*EDIT*

Tradera brukar det komma ut på med, brukar säljas KIR nycklar för runt 200 kr, sen behöver man ju bara ny oskuren nyckel som man kan få ny och skuren hos någon nyckelverkstad, för mig kostade ny nyckel och skärningen 400 kr.

http://www.tradera.com/finding.mvc/item … p;catid=-1
Senast redigerat av LostMyMind (28 september 2012)

230 Inlägg
30 september 2012
#14
LostMyMind skrev:
volvo-nissen skrev:
vet du hur man ska göra om man har en 850 då kretskortet är inte lika dant som s/v70 och nyare v70?

Jag är inte riktigt helt säker, jag har igen 850 och känner ingen heller med någon 850, men jag antar att man skulle kunna löda över själva "chippet" som håller datan för just ditt larm till en nyare V70 dosa om det då är samma PIN-antal på chippet.
men det där är inget jag har testat eller hört något om, jag är iaf nästan helt 100 på att det stora svarta chipet ovanför själva knappen som man får löda över är det chippet som håller i all data.
Jag tycker absolut att du ska söka efter mer information om detta om du är intresserad utav att göra en omvandling smile

får höra med en kompis som e brinnjävlig på el tongue blev lite sugen på en kir nykel nu tongue


56 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#15
volvo-nissen skrev:
LostMyMind skrev:
volvo-nissen skrev:
vet du hur man ska göra om man har en 850 då kretskortet är inte lika dant som s/v70 och nyare v70?

Jag är inte riktigt helt säker, jag har igen 850 och känner ingen heller med någon 850, men jag antar att man skulle kunna löda över själva "chippet" som håller datan för just ditt larm till en nyare V70 dosa om det då är samma PIN-antal på chippet.
men det där är inget jag har testat eller hört något om, jag är iaf nästan helt 100 på att det stora svarta chipet ovanför själva knappen som man får löda över är det chippet som håller i all data.
Jag tycker absolut att du ska söka efter mer information om detta om du är intresserad utav att göra en omvandling smile

får höra med en kompis som e brinnjävlig på el tongue blev lite sugen på en kir nykel nu tongue

Låter som en plan smile
det viktigaste om man ska göra en sådan modifiering är ju att man är en jävel på att löda och el wink
Hör gärna av dig om hur det går!

159 Inlägg
30 september 2012
#16
Man kan ju oxå åka in till volvo så programerar dem KIRen tar bara nån minut, så slipper man ta ut den där transpondern. Har man lite tur som jag så kostar det inget heller smile

230 Inlägg
1 oktober 2012
#17
cARLBOM skrev:
Man kan ju oxå åka in till volvo så programerar dem KIRen tar bara nån minut, så slipper man ta ut den där transpondern. Har man lite tur som jag så kostar det inget heller smile

de går inte då de e helt olika larm vad jag fattat de som smile


56 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#18
volvo-nissen skrev:
cARLBOM skrev:
Man kan ju oxå åka in till volvo så programerar dem KIRen tar bara nån minut, så slipper man ta ut den där transpondern. Har man lite tur som jag så kostar det inget heller smile

de går inte då de e helt olika larm vad jag fattat de som smile

Det är helt möjligt, Volvo kan programera om både transponder och larm chip för att fungera med vilken bil som helst (Nu menar jag inte Universal nyckel wink ), och KIR nyckeln är utvecklad för att det gamla larm chipet fortfarande skulle passa i den nya nyckeln, antagligen billigt att inte behöva byta tillverkningssätt och programmeringen är den likandan också.

I guiden så ber jag er ha en Oslipad och O limmad KIR nyckel, detta är för om man har en KIR nyckel som redan är slipad och ihop limmad så ligger det en Transponder i den nyckeln på samma sätt som man lägger i sin transponder i denna guide, Volvo kan programera om transponder till att ge den koden/signalen som du har i din original nyckel utan att behöva "förstöra" din gamla nyckel för att göra en KIR nyckel.
Dock så måste själva nyckelns slipning passa i din bil, gör den inte det behövs det en ny nyckelsats, och då får du garanterat en ny transponder i också.
Men jag har svårt att tro att Volvo gör något sådant gratis, man har nog ett redigt flyt om man lyckas få dem att programera om en KIR nyckel till att fungera med din bil gratis.. Kanske har något med att göra hur stor Volvo kund man är? vad vet jag smile

159 Inlägg
1 oktober 2012
#19
volvo-nissen skrev:
cARLBOM skrev:
Man kan ju oxå åka in till volvo så programerar dem KIRen tar bara nån minut, så slipper man ta ut den där transpondern. Har man lite tur som jag så kostar det inget heller smile

de går inte då de e helt olika larm vad jag fattat de som smile

Jag gjorde det med min punkt

159 Inlägg
1 oktober 2012
#20
LostMyMind skrev:
volvo-nissen skrev:
cARLBOM skrev:
Man kan ju oxå åka in till volvo så programerar dem KIRen tar bara nån minut, så slipper man ta ut den där transpondern. Har man lite tur som jag så kostar det inget heller smile

de går inte då de e helt olika larm vad jag fattat de som smile

Det är helt möjligt, Volvo kan programera om både transponder och larm chip för att fungera med vilken bil som helst (Nu menar jag inte Universal nyckel wink ), och KIR nyckeln är utvecklad för att det gamla larm chipet fortfarande skulle passa i den nya nyckeln, antagligen billigt att inte behöva byta tillverkningssätt och programmeringen är den likandan också.

I guiden så ber jag er ha en Oslipad och O limmad KIR nyckel, detta är för om man har en KIR nyckel som redan är slipad och ihop limmad så ligger det en Transponder i den nyckeln på samma sätt som man lägger i sin transponder i denna guide, Volvo kan programera om transponder till att ge den koden/signalen som du har i din original nyckel utan att behöva "förstöra" din gamla nyckel för att göra en KIR nyckel.
Dock så måste själva nyckelns slipning passa i din bil, gör den inte det behövs det en ny nyckelsats, och då får du garanterat en ny transponder i också.
Men jag har svårt att tro att Volvo gör något sådant gratis, man har nog ett redigt flyt om man lyckas få dem att programera om en KIR nyckel till att fungera med din bil gratis.. Kanske har något med att göra hur stor Volvo kund man är? vad vet jag smile

För att programera larm dosan på KIRen så måste den vara helt ny för koderna står på kartongen, och nyckeln lägger dom bara till så bilen kan starta med den. Jag känner en mekaniker på Volvo ^^ det tog han 5 minuter, har svårt att tro att det e speciellt dyrt, även om man inte känner en mekaniker

Dock så är nog detta sätt billigare rent $$ mässigt dock så är tid pengar

Edit: självklart får man åka o skära nyckeln hos en låssmed så den passar bilen, och själva koden som låssmeden matar in i maskinen kan man hämta ut på volvo, går säkerligen att kopiera oxå om den gamla nyckeln inte är allt för sliten
Senast redigerat av cARLBOM (1 oktober 2012)


Sök