2870
Sök

Mina nya bromsok läcker från luftningsnippeln

7 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
Tjenare!
Jag har köpt mig nya bromsok och klossar runt om till min Volvo 850!
När jag sedan hade monterat allt och hade börjat lufta bromsarna litegrann så torkar jag rent bromsoken från bromsvätska. Efter ett tag så får jag torka rent vänster framok igen och efter ett tag igen. Vad kan vara fel, det verkar som att vätskan kommer från luftningsnippeln. Testade att dra åt lite hårdare men tycker fortfarande att det läcker lite, vad ska jag göra? Oken är ju helt nya!

Cupra_
14 mars 2016
Jonas_Hemmameck skrev:
Tjenare!
Jag har köpt mig nya bromsok och klossar runt om till min Volvo 850!
När jag sedan hade monterat allt och hade börjat lufta bromsarna litegrann så torkar jag rent bromsoken från bromsvätska. Efter ett tag så får jag torka rent vänster framok igen och efter ett tag igen. Vad kan vara fel, det verkar som att vätskan kommer från luftningsnippeln. Testade att dra åt lite hårdare men tycker fortfarande att det läcker lite, vad ska jag göra? Oken är ju helt nya!

Har du köpt dem nya så lär du ha garanti? Byt mot ett annat.

7 Inlägg
15 mars 2016
Trådstartare
Jag har ju dock lackat dem på bänken innan jag satte dem på bilen. Gäller garantin då?

5 130 Inlägg
15 mars 2016
Plocka ur nippeln och gör rent :-) räcker att det är något litet i mellan konan vid luftnippeln för att det ska läcka :-) passa på och kolla nippeln efter skador på konan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 481 Inlägg
15 mars 2016
Prova med en av luftnipplarna från de ok du bytte ut.
Bytte du till nya originalok eller till billiga piratok?roll
Har du målat dem gäller nog inte garantin, tror jag.
Men försök reklamera.

wink

7 Inlägg
16 mars 2016
Trådstartare
Grejen var att jag bytte oken för att luftningsnipplarna hade rostat fast i oken runt om. Man kan ju undra när den tidigare ägaren luftade bromsarna då pedalen nästa gick i botten och var extremt svampig. Men jag köpte lite billigare ok från KL racing, har inte direkt hört något dåligt om KL racing så jag köpte från dem.
Nu när det gått några dagar så har jag märkt att det läcker väldigt lite från alla andra ok också så jag har tänkt att tvätta bort färgen och skicka tillbaka oken, köpa nya ok bak och andra luftningsnipplar till framoken då jag hade tur att jag fick loss nipplarna i fram!

Och angående att testa en gammal nippel så är dem helt kassa men köpte en ny på mekonomen och testade i oket som läckte mest men det hjälpte inte, det verkligen rinner ut när man trampar på bromsen...
Senast redigerat av Jonas_Hemmameck (16 mars 2016)

117 Inlägg
16 mars 2016
Du kanske skulle börja med att ringa KL Racing och kolla vad dom säger ?

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

Sök