3944
Sök

Fönsterhiss förarsida Megane II

84 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Hej

Jag har en Renault Megane II 2.0 16v Turing från 04

Problemet är att jag körde ner fönster hissen nästan hela vägen idag för att räcka över ett parkerings tillstånd.
sedan när jag skulle köra upp rutan så hände först inget. så drog jag lite till till Auto upp läget. då gick rutan neråt.

Jag har konstaterat. att han Reagerar inte alls på upp knappen. Och den är konstruerad med 2 små mikrobrytare när man drar lätt i spaken ska ena aktiveras. och drar man hår så trycker den på båda mikrobrytarna. så att upp och ner funktionen Delar knappar i Auto upp/ner läget. Jag har provat att Bygla knapparna. Men kretsen för att få upp rutan verkar inte fungera. Jag har varit på kontakten i dörren utan att hitta något fel. och håller just nu på att riva dän insidan för första gången på bilen så ska lista ut vart alla skruva sitter.

Jag har även provat att plocka bort en pol på batteriet för att nolla systemet. det löste ingenting.

Någon som har Tips? eller erfarenhet? Vad det kan vara. Jag tänkte det kanske är något enklare än vad det verkar vara?

Kommentarer om att bilen är skit etc. Undanbedes. då det är mitt Livs största misstag att köpa bilfan! så vet jag redan det. big_smile

Tack på förhand. Mvh Johan

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 mars 2016
Har du ett mätinstrument så kan du ju se om knappen ger ström till brytarna eller en av dom blev felaktig inuti när rutan kördes ner..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

84 Inlägg
9 mars 2016
Trådstartare
Jag har inte hunnit med något mera sedan igår. Men har googlat runt i mängder och hittat en tråd med samma problem. Han hänvisade till diskussioner i England. Där detta problem verkar vara vandligt. Han hade även ett svar från en som bara kunde köra upp sin ruta och inte ner. Han fixade sin genom att byta en mikrobrytare på fönsterhiss motorn. Som agerar lägesgivare. Jag ska undersöka detta efter jobbet. Har även med mig mätinstrument. Återkommer när jag vet mer. Kanske kan infon göra nytta för någon annan. smile

(var ej som beskrivet ovan)

REDIGERAT: (LAGT TILL STYCKET HÄR UNDER SOM EN UPPDATERING)

Nu har jag rivit. ner dörr sidan. Den sitter inte med klipps någonstans.
Det är Plast krokar och i botten är dom ganska stora. Först får man släppa skruv vid handtaget 2 st en uppe och en nere bakom skyddet.
Sen får man släppa en skruv i dör öppnar handtaget.
Och sen lyfter man upp panelen till fönster hissarna, sitter med ett spänne bara som är fjäder belastat. En flat mejsel under och bända bara.
Sen sitter det en dold skruv innanför uppe till vänster bakom panelen.
Och plast skyddet som sitter vid Bakspegeln måste bort. Det drar man i stort sett rakt ut. Sitter hårt som fan. (Gjorde för mig.) Är 2 runda plast stavar intryckta i 2 vita klipps liknande hål på dörren.
Sen sitter det 2 skruvar i botten på dörren.
Utöver dom skruvarna så ska det gå att haka ur dörrsidan genom att lyfta den. Men det sitter sjukt många saker mellan dörren och dörr sidan som man måste pilla isär etc. och sedan får man knappt dän dörrsidan ändå. grova kabelstamen som går in i dörrsidan hittar jag ingen skarv på. Så man måste riva dän kilometer med kabel om man ska få dän dörr sidan.
Hoppas det är till hjälp för någon.

Nu är jag innanför dörren. Jag har Tjuvat upp rutan genom att lossa Elektronik enheten på Hiss motorn. Och kört ström rakt på motorn. Jag hittar inga direkta fel och mäta var inte lätt då det inte är samma kablar vid knappen som det är vid motorn. Dock sitter det ett relä i kretskortenheten det klickar när man trycker på knappen neråt. men inte uppåt. Mina misstankar går till kretskortet. Men jag är ej säker. Någon som har något mer förslag? Motorn är det inget fel på.
Senast redigerat av Ingensomvet (9 mars 2016)

84 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Jag frågade på Skobes om man kunde köpa Styrenhet till fönster mekanismen lös. Deras svar:
Hej!

Det finns ingen lös motorenhet.
Det blir en komplett fönsterhiss. Fönsterhissen kostar 3320:00inkl moms.

Med vänlig hälsning

------- ----------
Bildelsansvarig

Skobes Bil

Bildelsbasen var bara att utesluta. varför skulle dom sälja en lös styrenhet när dom kan sälja hela kassetter för 2000kr +

Istället hittade jag denna på Ebay Kopia från Taiwan. 400kr inklusive frakt.
För dom som funderar på liknande lösning. Kan jag säga att det är verkligen en billig kopia och på egen risk. Det går att köra upp och ner rutan. Men när jag tar bort plus kabeln på batteriet så går inte rutan över i programmerings läge. den funkar upp och ner antagligen med Våld! alltså Klämskydd läget är bara att glömma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198174/198174-62f61bd5e53f6fad1630ae3192f9b7f3_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198174/198174-c93a0bac78a4e0231157674f72e29a9f_tn.jpg

2 310 Inlägg
22 mars 2016
Jag skulle rekommendera dig att åka till närmaste självplocksskrot och plocka en begagnad original där. De kostar inte mycket. smile

84 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
Står inga tillräckligt nya på självplockning iallafall inte de skrotar där jag bor. Dom får för bra betalt för delarna fortfarande verkar det som. Annars brukar jag plocka det mesta på skroten.  Men rutan går ner och upp nu iallafall. Så det får funka så länge.

Sök