Hej på er!
Tänkte detta var dags att skapa en projekt-tråd om "brukisen" nu också då man bestämde sig för att få lite mer fason på den!
Köpte egentligen bilen sommaren 2013 och har pillat lite med den under de åren som gått. Men mycket fokus har legat på Evon (länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233326 )
Men de senaste två åren har Hondan brukats nästan mer till och från diverse bilträffar än Evon (skäms!) Och att då inte känna sig fullt representabel har ju gnagt lite i mig, vill ju liksom kunna glida runt och ändå "passa" in lite bättre bland alla andra fina åk trots att det är en bruksbil.
Ska inte tjata så mycket, utan kör lite historia om vad som tidigare är gjort och vad som sker nu!
Vid inköp såg den ut såhär:
Nästan omgående så fixades bilen till lite, gultonade dimljus:
Öppna andningsvägar:
Vindavvisare:
Kolfiberläpp på bagageluckan:
Sedan kastade jag i mina gamla originalstolar från Evon in i Hondan, vilket resulterade i lägre förar/passagerar-position, samt obehagligt mycket benutrymme för de som sitter i baksätet! (win win!)
Nackdel på vintern dock utan rövvärme..
Men allt var inte frid och fröjd! Under en mer eller mindre panik-resa sent en sommarkväll 2014 så dog bara bilen på väg mot Örebro! Det visade sig senare vara generatorn som gav upp.. Så fick hosta upp cash för en ny omgående (bara älskar oväntade utgifter!)
Efter det så dog även kontrollen till sidorutorna, förarens sidoruta gick att hissa upp/ner, men inte de övriga! Så nånstans där tappade man väl "suget" att pilla med bilen då det började spöka lite med elen.
Men allt fixades och jag brukade mest bara bilen, sen kommer vi till Elmia 2015, då ställde jag ut Evon, så Hondan fick vara med till Jönköping som till-och-från-Elmia-samt-äta-lunch-och-börna-på-A6-bil.
Hela påskhelgen gick smärtfritt, tills jag kom ut till bilen på parkeringen på måndagen (sista dagen). Då såg fronten ut såhär:
Jo men tackar så hemskt mycket! Det var exakt det jag ville ha precis där.
Skadan anmäldes och blev försäkringsärende av det hela (Yes, oväntade utgifter ännu en gång!)
Sedan, bara någon månad senare så får jag ett liiiiitet stenskott i framrutan, alltså så litet att man knappt kan se det. Självklart måste det ha träffat precis i någon del av rutan som hade hela spänningen på sig, för nästa dag sprack rutjäveln..
Jag hade vid detta laget inte "hunnit" lämna in bilen för att lacka om fronten, så det var ju bara göra ännu ett försäkringsärende. Och nu bokade jag också in tid hos verkstad för att reparera dessa tråkiga skador.
Jag passade även på när spenderarbyxorna var på att införskaffa mig lite "roligare" fälgar. Närmare bestämt Honda Civic Type-R EP3 fälgar! (17" Enkei fälgar)
Och skicket på dessa var minst sagt, usla. Men fick dom ganska billigt och hade i baktanke att kanske renovera upp dom framöver.
Såhär såg alltså bilen ut i slutet av 2015, med nylackad front och ny framruta samt fälgar:
Svinhög och ledsna fälgar.
Vilket leder oss in på 2016!
För nu jävlar vill jag sluta skämmas och hoppas på mindre oväntade utgifter!
Först ut, fälgarna som sagt, slitna som stryk, kantstötta, lacken har släppt, aluminiumet har ärgat och någon fälg är sprayburkslackad.
Så en dag när jag satt vid datorn kom en annons ut på Facebook från en kille som pulverlackade och fixade fälgar väldigt lokalt hos mig. Så jag slog till på det! Vilket resulterade i antracit med metallic Jag köpte även nya rejsigt röda centrumcaps på min favoritbutik eeebay!
Sen såg jag bild på någon som hade en Accord/TSX med också rejsigt röda "Honda R" emblem fram och bak, vilket jag fastnade för, original:
Efter:
Sedan ville jag ha lite roligare positionsljus/nummerplåts-belysning, så fick bli vita LED's (ser jävligt blått ut på bild ja jag vet, men vitare i verkligheten)
Original:
LED:
Och nu i tiden befinner vi oss idag! (2016-03-18, och jävlar vilket gött vårväder det blivit! Så nu kör vi!)
Ovan fanns ju bild på motorutrymmet när bilen precis var inköpt, vänstra bilden här precis under är ett resultat av 3års-året-om-i-alla-väder-HELT-utan-tvätt-skit Så kände att det var dags att göra något åt det med!
Blev bara lite skillnad!
Sedan hade jag också beställt en sänkningssats då jag är trött på att åka runt i ett höghus! Jag kände inte för att hosta upp 8k för ett hyfsat coiloverkit, inte heller kapa originalfjädrarna då jag ville ha en bibehållen väghållning. Så efter lite letande hittade jag att Eibach hade fått ganska goda recensioner på sina fjädrar. Så beställde hem en uppsättning från dem! Enligt spec. sänker de 30/35, men många som har upplevt att bilarna blivit lägre än så. Så vi får väl se när de är inkörda vad höjden blir
Men påbörjade jobbet med att montera dom i vårsolen, tillsammans med de "nya" fälgarna idag!
Första touchdown!
Och ja, det slutade som sedvanligt vår-mek utomhus..
Kan ju förtydliga att man har garage, men det är så jävla gött att stå utomhus och pilla i vårsolen, nackdelen är att det blir lite mörkt lite för fort.. Så jag har bara vänster bak kvar att göra klar! Hoppas att man kan bjuda på lite helhetsbilder under morgondagen
Kör lugnt!
/Anton
Tänkte detta var dags att skapa en projekt-tråd om "brukisen" nu också då man bestämde sig för att få lite mer fason på den!
Köpte egentligen bilen sommaren 2013 och har pillat lite med den under de åren som gått. Men mycket fokus har legat på Evon (länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233326 )
Men de senaste två åren har Hondan brukats nästan mer till och från diverse bilträffar än Evon (skäms!) Och att då inte känna sig fullt representabel har ju gnagt lite i mig, vill ju liksom kunna glida runt och ändå "passa" in lite bättre bland alla andra fina åk trots att det är en bruksbil.
Ska inte tjata så mycket, utan kör lite historia om vad som tidigare är gjort och vad som sker nu!
Vid inköp såg den ut såhär:
Nästan omgående så fixades bilen till lite, gultonade dimljus:
Öppna andningsvägar:
Vindavvisare:
Kolfiberläpp på bagageluckan:
Sedan kastade jag i mina gamla originalstolar från Evon in i Hondan, vilket resulterade i lägre förar/passagerar-position, samt obehagligt mycket benutrymme för de som sitter i baksätet! (win win!)
Nackdel på vintern dock utan rövvärme..
Men allt var inte frid och fröjd! Under en mer eller mindre panik-resa sent en sommarkväll 2014 så dog bara bilen på väg mot Örebro! Det visade sig senare vara generatorn som gav upp.. Så fick hosta upp cash för en ny omgående (bara älskar oväntade utgifter!)
Efter det så dog även kontrollen till sidorutorna, förarens sidoruta gick att hissa upp/ner, men inte de övriga! Så nånstans där tappade man väl "suget" att pilla med bilen då det började spöka lite med elen.
Men allt fixades och jag brukade mest bara bilen, sen kommer vi till Elmia 2015, då ställde jag ut Evon, så Hondan fick vara med till Jönköping som till-och-från-Elmia-samt-äta-lunch-och-börna-på-A6-bil.
Hela påskhelgen gick smärtfritt, tills jag kom ut till bilen på parkeringen på måndagen (sista dagen). Då såg fronten ut såhär:
Jo men tackar så hemskt mycket! Det var exakt det jag ville ha precis där.
Skadan anmäldes och blev försäkringsärende av det hela (Yes, oväntade utgifter ännu en gång!)
Sedan, bara någon månad senare så får jag ett liiiiitet stenskott i framrutan, alltså så litet att man knappt kan se det. Självklart måste det ha träffat precis i någon del av rutan som hade hela spänningen på sig, för nästa dag sprack rutjäveln..
Jag hade vid detta laget inte "hunnit" lämna in bilen för att lacka om fronten, så det var ju bara göra ännu ett försäkringsärende. Och nu bokade jag också in tid hos verkstad för att reparera dessa tråkiga skador.
Jag passade även på när spenderarbyxorna var på att införskaffa mig lite "roligare" fälgar. Närmare bestämt Honda Civic Type-R EP3 fälgar! (17" Enkei fälgar)
Och skicket på dessa var minst sagt, usla. Men fick dom ganska billigt och hade i baktanke att kanske renovera upp dom framöver.
Såhär såg alltså bilen ut i slutet av 2015, med nylackad front och ny framruta samt fälgar:
Svinhög och ledsna fälgar.
Vilket leder oss in på 2016!
För nu jävlar vill jag sluta skämmas och hoppas på mindre oväntade utgifter!
Först ut, fälgarna som sagt, slitna som stryk, kantstötta, lacken har släppt, aluminiumet har ärgat och någon fälg är sprayburkslackad.
Så en dag när jag satt vid datorn kom en annons ut på Facebook från en kille som pulverlackade och fixade fälgar väldigt lokalt hos mig. Så jag slog till på det! Vilket resulterade i antracit med metallic Jag köpte även nya rejsigt röda centrumcaps på min favoritbutik eeebay!
Sen såg jag bild på någon som hade en Accord/TSX med också rejsigt röda "Honda R" emblem fram och bak, vilket jag fastnade för, original:
Efter:
Sedan ville jag ha lite roligare positionsljus/nummerplåts-belysning, så fick bli vita LED's (ser jävligt blått ut på bild ja jag vet, men vitare i verkligheten)
Original:
LED:
Och nu i tiden befinner vi oss idag! (2016-03-18, och jävlar vilket gött vårväder det blivit! Så nu kör vi!)
Ovan fanns ju bild på motorutrymmet när bilen precis var inköpt, vänstra bilden här precis under är ett resultat av 3års-året-om-i-alla-väder-HELT-utan-tvätt-skit Så kände att det var dags att göra något åt det med!
Blev bara lite skillnad!
Sedan hade jag också beställt en sänkningssats då jag är trött på att åka runt i ett höghus! Jag kände inte för att hosta upp 8k för ett hyfsat coiloverkit, inte heller kapa originalfjädrarna då jag ville ha en bibehållen väghållning. Så efter lite letande hittade jag att Eibach hade fått ganska goda recensioner på sina fjädrar. Så beställde hem en uppsättning från dem! Enligt spec. sänker de 30/35, men många som har upplevt att bilarna blivit lägre än så. Så vi får väl se när de är inkörda vad höjden blir
Men påbörjade jobbet med att montera dom i vårsolen, tillsammans med de "nya" fälgarna idag!
Första touchdown!
Och ja, det slutade som sedvanligt vår-mek utomhus..
Kan ju förtydliga att man har garage, men det är så jävla gött att stå utomhus och pilla i vårsolen, nackdelen är att det blir lite mörkt lite för fort.. Så jag har bara vänster bak kvar att göra klar! Hoppas att man kan bjuda på lite helhetsbilder under morgondagen
Kör lugnt!
/Anton
Anton Ståhlgren, StåhlgrenDesign, Onroaders.com
-Mitsubishi Lancer Evolution VIII "TimeAttack" projekttråd
-Följ även bygget på Facebook för exklusiva uppdateringar!
-Mitsubishi Lancer Evolution VIII "TimeAttack" projekttråd
-Följ även bygget på Facebook för exklusiva uppdateringar!
0
0
0
0