Tjena! Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd på bilen innan man hamnar allt för långt efter. Det började för 3 år sedan när jag var 18, jag hade letat ett tag efter en förstabil när denna dök upp på Blocket. Jag bor nästan hela året på Irland men som tur var var farsan i Sverige med jobbet och kunde åka iväg och titta på den. Det blev ett köp och till ett riktigt bra pris! Sedan dess har det hänt en del men inte alls lika mycket som jag vill. Jag har bara tillgång till bilen I Sverige på loven och det är alltid en balans mellan att skruva på den och att kunna köra den.
Planen är att bygga en daily driver/pro touring bil med moderna komponenter/teknik. Jag tänker långsiktigt eftersom jag är student och har inte direkt råd med superdyra pro touring delar. Det finns däremot mycket jag kan göra väldigt billigt så egentigen är det tid som är bristvaran. Jag börjar väl med att visa hur bilen var när jag köpte den och sedan så småningom uppdatera tråden till nutid.
Från början var jag jäkligt less på färgen men jag har lärt mig gilla den. Den helsvarta grillen var något jag gillade och förstår egentligen inte varför andra inte gör så med 67-69 Darts.
Motorn var redan vässad vilket som var skönt så man slapp hålla på med det! Här är den efter jag satt dit ett overkillfilter.
Innan satt en 273a men en av de typ 30 tidigare ägare gjorde om enligt detta recept. Det ska vara gott för ungefär 300-350hk vid motorn.
Motor: Chrysler LA Smallblock 360ci/5.9L (från 1971-1974)
Förgasare: Carter ThermoQuad
Insug: Edelbrock i aluminium
Toppar: 915J planade till 56.8 CC Std 1.88 / 1.60 komp 9,8:1
Kam: CompCams Xtreme Energy XE262
Tändsystem: Mallory brytarlöst
Headers: Flowtech med 2.5” system och små biltema ljuddämpare.
Bakom detta sitter en torqueflite 727 med ett piggare ventilhus och en 8.25 bakaxel som tyvärr är open diff.