Summitracing frakt

kakanbro
1 april 2016 · 89 Inlägg

Jag tänkte lägga en beställning från summit. Har inte handlat från utlandet förut. Undrade ifall någon har erfarenheter av de olika frakt sätten, vilket blir billigast? Är det kanske "i.parcel" som gäller? isåfall betalar man ca 40% frakt 60% delar.





http://i63.tinypic.com/mk9opw.png

CC72
1 april 2016 · 1 661 Inlägg

Varför köper du inte från Sverige då det är så lågt värde på det du ska köpa?

Magnum1965
1 april 2016 · 217 Inlägg

Det är dessvärre en hel vetenskap det där med att träffa rätt gällande frakten. Jag har inte handlat av från Summit direkt till Sverige, men däremot från Summit via ett svenskt fraktbolag. Spelar man sina kort rätt, kan det eventuellt finnas pengar att spara.

Men det handlar annars om vad det är du ska skicka efter. Stort, litet, tungt, snabb leverans, allt spelar in. Finns varan på eBay? Summit säljer även den vägen. Där kan det vara lättare att jämföra priser då de ibland ger olika fraktalternativ.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
kakanbro
1 april 2016 · 89 Inlägg

CC72 skrev:
Varför köper du inte från Sverige då det är så lågt värde på det du ska köpa?

har kollat på de svenska sidor jag känner till och det blir ett par tusenlappar dyrare även om man räknar med den dyra frakten big_smile

kakanbro
1 april 2016 · 89 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Det är dessvärre en hel vetenskap det där med att träffa rätt gällande frakten. Jag har inte handlat av från Summit direkt till Sverige, men däremot från Summit via ett svenskt fraktbolag. Spelar man sina kort rätt, kan det eventuellt finnas pengar att spara.

Men det handlar annars om vad det är du ska skicka efter. Stort, litet, tungt, snabb leverans, allt spelar in. Finns varan på eBay? Summit säljer även den vägen. Där kan det vara lättare att jämföra priser då de ibland ger olika fraktalternativ.

Hur var det att handla med svenskt fraktbolag? vart det billigt? leveranstider? Håller med dig tror att man kan spara rätt bra med pengar om man spelar sina kort rätt som sagt big_smile

Nova_70
1 april 2016 · 104 Inlägg

Handlar ofta på Summit, kanske 8-10 beställningar/år.  Med alternativet I.Parcel betalar du frakt tull o moms direkt. Med de andra alternativen får du betala tull o moms sen. Bör blir samma summa för tull o moms i slutänden.
Jag brukar hamna p ett dollarpris på 10-15kr/USD ink.allt. Samma prylar kostar upp mot 30kr/USD i Sverige.

Jag kör alltid med DHL, brutalt snabba, Tjusiga tjejer i kundmottagningen och har garaget nära flyget, brukar även vara en av de billigare alternativen. UPS har alltid vart besvärliga när jag "råkat" få saker levererade av dom.

H

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
Magnum1965
1 april 2016 · 217 Inlägg

Finns flera man kan handla av, men jag har bara erfarenhet av shopusa.se. Vet inte hur de står sig i konkurrensen med andra men jag är helnöjd.

Nova383 skriver ovan att han hamnar på ett dollarpris på 10-15 dollar. Det är ruskigt bra pris. Shopusa har en liten kalkylator på sin sida, och handlar man för tex runt 300 dollar, kan man komma ner runt 13-14kr/dollar.


Bästa scenariot att handla från USA är om säljaren är privat och skickar "oregistrerat". Billigare blir det inte. Fastnar det i tullen får man givetvis betala, men är det små saker kan man hoppas det passerar. Be ingen skriva ner priset bara, det gör dom inte. Kineser kan man förhandla med annars :-)


Den stora fördelen med ett fraktbolag nämnt ovan, är att ( i alla fall shopusa) inte baserar frakten på vikt. I praktiken kan det innebära att det blir billigare att få hem ett motorblock än en handväska till frugan :-)


I ditt exempel ovan skulle 433,50$ hamna på 5752kr hemma i brevlådan/garaget med shopUSA. Med Summit direkt kostar det 6176kr.


Sedan kan man inte alltid se till kronor och ören heller. Om det blir fel... ja, då är det ibland bättre att ha med firman att göra, då returer via shopusa förmodligen blir knepigare. Vill inte göra för mycket reklam, men på det hela taget är jag väldigt nöjd med dem även gällande det.


Problemet med säljare i USA som jobbar med direktleveranser till utlandet, oftast har högre fraktpriser än andra. Vill man göra bra affär ska man leta bland säljare som bara skickar inom USA, de är oftast bra mycket billigare. De skickar inte till dig i Sverige,men de skickar gladeligen till den svenska firman i USA. Stark inhemsk konkurrens och fri frakt i USA, ger också en låg summa att beräkna frakten på. Som sagt, en hel vetenskap. Glöm inte leverantörer i Tyskland eller England heller.

Fasen, skulle kunna skriva massor, men du fattar grejen.

Vet som sagt inte vad du ska ha, men leta upp samma sak på eBay och kolla på leverans i USA (till postnummer 23455 tex) så ser du om du kommer ner i pris. Jag skulle ta artikelnummer på det jag vill ha, eller leta upp ett likvärdigt alternativ och se hur jag kunde få ner priset. Överraskande nog kan man faktiskt hitta en del prylar på aliexpress.com också. Som givare och annat. Vill du inte köpa kinesiskt?, välj rätt märke då, det billiga jag köper från USA, står det alltid "Made in China" på :-)


Sammanfattning:

Små saker, förmodligen billigast med direktfrakt.
Tunga saker, en dedikerad fraktfirma.

Meddela gärna hur det gick. Alltid nyfiken.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
NIzmO Ollikkala Racing
1 april 2016 · 1 724 Inlägg

Inte beställt från Summit själv men en kollega nämnde idag att mekonomen kommer att sälja Summits sortiment, kommer alltså inte att finnas på hyllorna men kan köpa allt Summit har via mekonomen.

Vad slutkostnaden då blir kan jag inte svara på.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
kakanbro
3 april 2016 · 89 Inlägg

nova383 skrev:
Handlar ofta på Summit, kanske 8-10 beställningar/år.  Med alternativet I.Parcel betalar du frakt tull o moms direkt. Med de andra alternativen får du betala tull o moms sen. Bör blir samma summa för tull o moms i slutänden.
Jag brukar hamna p ett dollarpris på 10-15kr/USD ink.allt. Samma prylar kostar upp mot 30kr/USD i Sverige.

Jag kör alltid med DHL, brutalt snabba, Tjusiga tjejer i kundmottagningen och har garaget nära flyget, brukar även vara en av de billigare alternativen. UPS har alltid vart besvärliga när jag "råkat" få saker levererade av dom.

H

Okej, det var ungefär vad jag trodde, dhl hade även en billigare startavgift än resterande. Men vi får väll se vad det slutar på. När man pratar om kr/USD, så menar man priset som det kostar i USA jämnfört med slutsumman med frakt och allt ?

kakanbro
3 april 2016 · 89 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Finns flera man kan handla av, men jag har bara erfarenhet av shopusa.se. Vet inte hur de står sig i konkurrensen med andra men jag är helnöjd.

Nova383 skriver ovan att han hamnar på ett dollarpris på 10-15 dollar. Det är ruskigt bra pris. Shopusa har en liten kalkylator på sin sida, och handlar man för tex runt 300 dollar, kan man komma ner runt 13-14kr/dollar.


Bästa scenariot att handla från USA är om säljaren är privat och skickar "oregistrerat". Billigare blir det inte. Fastnar det i tullen får man givetvis betala, men är det små saker kan man hoppas det passerar. Be ingen skriva ner priset bara, det gör dom inte. Kineser kan man förhandla med annars :-)


Den stora fördelen med ett fraktbolag nämnt ovan, är att ( i alla fall shopusa) inte baserar frakten på vikt. I praktiken kan det innebära att det blir billigare att få hem ett motorblock än en handväska till frugan :-)


I ditt exempel ovan skulle 433,50$ hamna på 5752kr hemma i brevlådan/garaget med shopUSA. Med Summit direkt kostar det 6176kr.


Sedan kan man inte alltid se till kronor och ören heller. Om det blir fel... ja, då är det ibland bättre att ha med firman att göra, då returer via shopusa förmodligen blir knepigare. Vill inte göra för mycket reklam, men på det hela taget är jag väldigt nöjd med dem även gällande det.


Problemet med säljare i USA som jobbar med direktleveranser till utlandet, oftast har högre fraktpriser än andra. Vill man göra bra affär ska man leta bland säljare som bara skickar inom USA, de är oftast bra mycket billigare. De skickar inte till dig i Sverige,men de skickar gladeligen till den svenska firman i USA. Stark inhemsk konkurrens och fri frakt i USA, ger också en låg summa att beräkna frakten på. Som sagt, en hel vetenskap. Glöm inte leverantörer i Tyskland eller England heller.

Fasen, skulle kunna skriva massor, men du fattar grejen.

Vet som sagt inte vad du ska ha, men leta upp samma sak på eBay och kolla på leverans i USA (till postnummer 23455 tex) så ser du om du kommer ner i pris. Jag skulle ta artikelnummer på det jag vill ha, eller leta upp ett likvärdigt alternativ och se hur jag kunde få ner priset. Överraskande nog kan man faktiskt hitta en del prylar på aliexpress.com också. Som givare och annat. Vill du inte köpa kinesiskt?, välj rätt märke då, det billiga jag köper från USA, står det alltid "Made in China" på :-)


Sammanfattning:

Små saker, förmodligen billigast med direktfrakt.
Tunga saker, en dedikerad fraktfirma.

Meddela gärna hur det gick. Alltid nyfiken.

Haha jag fattar grejen, i detta fall handlar det inte om några stora tunga paket. Det största i beställningen blir väll ett oljetråg. Förmodligen är det som du säger att man tjänar nog mer på fraktfirmor om det är större saker. Kör nog på dhl jag. Om det stämmer att tullavgifter alltid borde bli samma borde då bör slutsumman hamna på CA:5666 varav 2198 är frakt och 3468 summan för delar. Tyvärr vet jag inte hur man räknar om det till KR/USD. Men med DHL har jag som sagt lättare med eventuell returnering. Tack för hjälpsamt svar smile Jag kan absolut höra av mig när tullavgiften anländer om det blev som väntat eller om jag får en chock smile

kakanbro
3 april 2016 · 89 Inlägg

NIzmO skrev:
Inte beställt från Summit själv men en kollega nämnde idag att mekonomen kommer att sälja Summits sortiment, kommer alltså inte att finnas på hyllorna men kan köpa allt Summit har via mekonomen.

Vad slutkostnaden då blir kan jag inte svara på.

Tror nog aldrig det blir billigare än att beställa själv, då dom vill ha sin del av kakan. Men vafan man kan ju alltid hoppas big_smile om inte annat kanske det går lättare att få tag på småsaker den vägen smile

kakanbro
3 april 2016 · 89 Inlägg

Vet inte om jag är blind eller vad som hände riktigt, men jag klickade i dhl och betalade, sen drogs det mer pengar än väntat och stod att jag valt "i-parcel" på kvittot. Men nu är det ju betalt så får väll ta den förlusten som förmodligen va ca 500kr... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang