2511
Sök

V70n 2,4t -00 topppackningen

11 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#1
hej!
hur vet man vattentätt att en toppackning har gått?
finns det något man kan göra som visar att de verkligen är de felet?
den har börjat dragit vatten, men inget som syns i varken topplocket, oljestickan eller i kylarbehållaren.
den vit ryker inte heller. Går som vanligt.
inge vatten på golvet ( om ni tänkte på värmepaketet)
den kokade i vintras ( ca 4 månader sedan ) kan de verkligen komma nu isåfall?

någon som har en aning?

Mvh rebecca


352 Inlägg
3 april 2016
#2
Kompprov skulle jag säga men det är ju endast för förbränningsutrymmena.. Om det är så att toppen slagit sig och packningen tätat någorlunda tills nu vill säga och börjat läcka nu(inte in till förbränningsutrymmena). För att säkerställa är nog det enda att lyfta toppen.

Gör en ordentlig motortvätt sen tar du en tur efter det torkat upp tills motorn blivit bra varm, stanna och kika om du ser något som är blött.

Inte riktigt samma sak men iaf så hade jag en 740 för länge sedan som drack kylarvatten(inga pölar, vit rök eller annat) och detvisade sig vara vattenpumpen som axel tätningen var slut så vattnet kröp ut där sakta men säkert under färd. Så det behöver ju inte vara något som syns när man står stilla med bilen.


1 313 Inlägg
3 april 2016
#3
varför kokade bilen för det första?
Skulle nog rycka av kåpan och kolla om det är läckage från vattenpumpen, Dom börjar läcka genom skvallerhålet när dom börjar bli dåliga, då är det dags att byta. annars=kamremsras=dyrt!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

451 Inlägg
3 april 2016
#4
du gör ett komp prov sen ett leak down test

sök på youtube

11 Inlägg
5 april 2016
Trådstartare
#5
den började koka i vintras pga för dålig blandning av glykolen så blev som slash i behållaren, provade att köra den t verkstaden men kokade en gång riktigt och den andra gången hann man stanna när tempen gick upp.


11 Inlägg
5 april 2016
Trådstartare
#6
näe för de läker inge vatten elle något men bli lite brydd med trycket å vattenförsvinnandet, sist jag körde den så tog jag av locket efter körning å de va lite mer tryck än vanligt å de bara välde ut glykol som den koka fast den inte gjorde de


451 Inlägg
5 april 2016
#7
Du måste nog ta ett komp prov, ev tar du ett co2 test i expansionkärlet (mäter om de finns avgaser i kylsystemet)

6 119 Inlägg
6 april 2016
#8
Hej!
Det är lite svårt att förstå vad du menar...men om jag tolkar dig rätt så verkar det troligt att topplockspackningen är trasig på ett eller annat sätt ...eller i värsta fall att själva toppen har spruckigt(Inte särskilt troligt).
Senast redigerat av jaka54 (6 april 2016)


11 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#9
fick reda på av gamla ägaren att han har planat 1mm på toppen pga att vattenpumpen gick ( detta visste vi att den hade rasat men inte att han hade planat så mycket) som de ser ut verkar toppen snart ryka då packningen nog har rykt så blir nog ett motor byte (Y) då de blir eventullt billigare sad


11 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#10
har dock märkt nu att så länge man inte öppnar locket t glykolen så försvinner de inge vatten?
annars åker de bort efter man kört exempelvis om man öppnar locket, å blir som sagt ett bra tryck då de bara väller glykol därifrån
Senast redigerat av bebburt (10 april 2016)



Sök