2654
Sök

Krängningshämmare volvo 740 t5

109 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
har en 740 t5 men får inte tag i en 760 krängningshämmare (bor i finland) så undrar hur jag skall göra? bygga egen?  bilen blir en drifting bil smile mvh. jocke

360 Inlägg
11 april 2016
Passar det från 960? vissa årsmodeller har kraftiga k-hämmare

Teknisk
328 Inlägg
11 april 2016
Hjälper inte att ta från 960 då den är utformad lika som 740/940. Det är 760 med V6 som passar bäst till T5.

Alternativet är att köra med oljefilterförflyttare eller bygga distanser för att få ner original krängningshämmare från ramen. Det senare alternativet är kanske inte så seriöst, men det fungerar hyfsat trots lite dålig vinkel mot krängningshämmarstagen.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

109 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Maxen skrev:
Hjälper inte att ta från 960 då den är utformad lika som 740/940. Det är 760 med V6 som passar bäst till T5.

Alternativet är att köra med oljefilterförflyttare eller bygga distanser för att få ner original krängningshämmare från ramen. Det senare alternativet är kanske inte så seriöst, men det fungerar hyfsat trots lite dålig vinkel mot krängningshämmarstagen.

skulle behöva ca 100mm distanser isf.  har filterförflyttare men 740 staget tar i utbucktningen brever filtret.. har egna motorfästen och tråget har ca 5mm frigång från balken,  har skarpa plastbussningar i motorfästen så tråget kommet inte att ta i balken..  mvh. Jocke

Teknisk
328 Inlägg
12 april 2016
Det låter det som att det är 760-krängare du behöver trots allt. Alternativet vore kanske att bygga eget med knivkrängare, men då blir det helt andra pengar för den lösningen.

http://www.sellholmshop.se/chassiedelar … ?limit=all

109 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Maxen skrev:
Det låter det som att det är 760-krängare du behöver trots allt. Alternativet vore kanske att bygga eget med knivkrängare, men då blir det helt andra pengar för den lösningen.

http://www.sellholmshop.se/chassiedelar … ?limit=all

jooh har kollat lite på det med, men som sagt blir dyrt..  skulle det gå att bygga ett "stumt" /vanligt av tex flatjärn och rör/axel?

mvh. Jocke

Teknisk
328 Inlägg
12 april 2016
En vanlig krängningshämmare och knivkrängare är gjorda av stål som kan fjädra utan att gå av. Vanligt stål kommer med tiden att få utmattningsbrott och inte vara lämpligt att använda. Jag skulle avråda från att bygga fjädrande komponenter själv.

Enklast möjliga lösning:
Kör utan krängningshämmare helt tills du får tag på en 760-krängare.

Då kan du bygga klar bilen i övrigt och montera krängningshämmaren sist av allt.

109 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Maxen skrev:
En vanlig krängningshämmare och knivkrängare är gjorda av stål som kan fjädra utan att gå av. Vanligt stål kommer med tiden att få utmattningsbrott och inte vara lämpligt att använda. Jag skulle avråda från att bygga fjädrande komponenter själv.

Enklast möjliga lösning:
Kör utan krängningshämmare helt tills du får tag på en 760-krängare.

Då kan du bygga klar bilen i övrigt och montera krängningshämmaren sist av allt.

joo låter vettigt.  tack!

Bakhjulsdriven
342 Inlägg
12 april 2016
Alla 760 med V6 motorn.
Mew skrev:
Sitter de original på alla 760? Jag kanske kan få tag på ett.

2 311 Inlägg
12 april 2016
Arly165 skrev:
Alla 760 med V6 motorn.
Mew skrev:
Sitter de original på alla 760? Jag kanske kan få tag på ett.

Har en kompis som skrotat ner en 760, ingen aning vilken motor som satt i dock. Ska höra med honom. smile

109 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
Arly165 skrev:
Inga bilskrotar som kan skicka till Finland?

har kollat med några men blir 1000-1500kr + ca 1000kr frakt så då är de ju lika bra att bygga ett med knivar smile

Sök