4187
Sök

Drivlina/bakaxelproblem, bilen "sprätter till" vid dragläge Volvo 740 -88

26 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
Tjena allt bilfolk!
Har sökt som en galning hur länge som helst men har inte lyckats hitta någon som har haft samma symptom/problem.

Det är såhär att jag har ett extremt störande problem med min 740.
När man ska köra iväg i ettans växel (ibland i backen), precis vid dragläget, så är det precis som att bilen sprätter till.

Har kollat motorfästen, växellådsfäste och bytt stödlagret. Bytte även oljan i bakaxeln och där var inte något nämnvärt spån på magneten som sitter på bottenpluggen.. Även knutkors samt hardyskiva är kontrollerat.
Det enda jag kan komma på just nu som jag kan kolla mer är i så fall om det är något inne i klumpen påbakaxeln som är trasigt/inte är helt som det ska.
Att tilläggas kan även att bilen endast har gått 16500 mil så det känns lustigt att något i axeln skulle vara kasst..

Är mycket tacksam för snabba svar.

MVH Rikard
Senast redigerat av Rilleee (23 februari 2016)

2 405 Inlägg
23 februari 2016
har du kollat så att bakaxeln sitter fast riktigt? big_smile Köpte en 940 med "rasad växellåda" där bultarna till ena staget hade gått av...

26 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
har du kollat så att bakaxeln sitter fast riktigt? big_smile Köpte en 940 med "rasad växellåda" där bultarna till ena staget hade gått av...

Ja jag tror att jag har lyckats kolla alla fastsättningar till axeln, men ska kontrollchecka en gång till för säkerhets skull smile

26 Inlägg
16 april 2016
Trådstartare
Har nu lyckats identifiera felet till kopplingen. Satte dit en biltemakoppling i höstas och den va typ "sliten" fläckvis.
Har nu bytt till en sachskoppling och det verkar fungera än sålänge i alla fall så får hoppas det håller sig så smile!

Sök