3403
Sök

E36 2JZ Sladdskåp

Drifting..

6 676 Visningar
Uppdaterades senast 17 april 2016
142 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#1
Inledning

Drifting har länge verkat roligt och bestämde mig i somras för att testa på då jag hittade en fint objekt!
Fastnade direkt!

hade tidigare en tråd men pga saknad av uppdateringar samt att det blev alldeles för rörigt så påbörjas här en ny!

En snabb summering av vad som hänt smile

Köpte mig en E36 328 kombi för en billig peng i fint skick med lite smärre problem, obesiktad samt kylproblem.
kördes hem med flertal stopp och rev ned, tidigare klåpmekaniker hade provat köra utan termostat??
monterade termostat samt en ordentlig luftning och bilen fungerade kanon!

http://s24.postimg.org/rblv04cwx/20150622_165043.jpg

http://s8.postimg.org/ogc9o7izl/20150622_165050.jpg

http://s2.postimg.org/5qpnjj545/20150622_165056.jpg

http://s21.postimg.org/bne4z8cxv/20150622_165101.jpg

http://s11.postimg.org/8f5nq5oov/20150622_165039.jpg


provbesiktade men fick en massa strunt tvåor, bla. tonade baklyktor, bilen var för låg, fel ratt osv.

Det stress mekades inför första Drifting körningen på gröndal, var uppe halva natten och bytte ut lamelldiffen mot en svetsad samt monterade sportstolar osv.

körningen gick alldeles utmärkt för att vara första gången smile
mycket lärdom samt ganska mycket körning.

resten av sommaren spenderades på gröndalkörningar, monterade styrvinkel adaptrar och gjorde en hjulmätning med ögat (Rekommenderas ej), hydraulisk handbroms osv.  lyckades även vinna en utlottning utav chip trimning smile

efter sista körningen revs bilen ned i molekyler men behölls körbar för att kunna köra in och ur garaget, rymdraketsfront samt bajsbakstöt skulle bort och bygget skulle bli lite mer seriöst.

letade först efter M50 men lyckades inte få tag på någon?? roll

fick istället tag i Lennart och en 2JZ GTE VVTI beställdes!


Att göra
Hinka i 2JZ      [  ]
Motorfästen     [X]
Adapterkitt      [X]
Styrvinkelkitt   [X]
Intercooler      [  ]
Koppling          [X]
Rensa kupé     [  ]
M paket?         [  ] (osäkert vad jag skall köra med)
Hjulinställning  [  ]
BPU Trim        [  ]  (har någon liggandes o vill bli av med, hör av er!)
ev. bur           [  ]
säkert mer som jag glömt bort.

Kommer en till update snart med lite bilder osv.
Senast redigerat av fractal101 (22 februari 2016)

Bygger en E36 Touring med 2JZ

166 Inlägg
21 januari 2016
#2
köpte du 2jz i Svergie eller importerar du den? kollat på ebay, runt 25k importerad och klar, verkar det vara bästa allternativet? eller köpa en i Svergie på en gång?
Kul projekt, följer!


142 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3
napster33 skrev:
köpte du 2jz i Svergie eller importerar du den? kollat på ebay, runt 25k importerad och klar, verkar det vara bästa allternativet? eller köpa en i Svergie på en gång?
Kul projekt, följer!

tog en från thailand via Lennart andersson, hade blivit ett bra pris men fick en faktura på 10 tusen i hamn o tullavgifter som var väldigt oväntat ..
betalade runt 16-17 ink. frakt och förväntade mig cirka 3 - 5 tusen i tull och avgifter, det var vad jag fått höra av folk som tidigare tagit in.. neutral

Bygger en E36 Touring med 2JZ

142 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#4
satte upp motorn i ett motorstativ från racetema

http://s9.postimg.org/7wyy0zb5n/20160123_144543.jpg

tog ned tråg, skall byta till baksump, är det någon som är intresserad utav komplett tråg och pickup med frontsump så får ni höra av er smile

http://s15.postimg.org/moq3qitvr/20160123_153912.jpg

någon som vet vad denna kabelhärva går till? var klippt när jag fick den, går i samma kabelstam som resten, gissar på att det går till säkringsbox eller kupe?

http://s24.postimg.org/5yqh90o8x/20160123_153926.jpg

rev även ur lite inredning samt innertak då det skall säljas, är någon intresserad utav några inredning prylar så får ni höra av er, kanske har liggandes.

väntar just nu på lite kopplingsdelar samt skall ta hem lite silikon från jobbet till tråget.


Setup blir
2JZGTE VVTI
Bpu 300 - 400hk
custom billetsvänghjul
kep 4 puck stum lamell
Sach 765
Adapterkitt
Bmw 328/m3 zf låda
Svetsad diff
T-parts Styrvinkelkitt
K-sport coilovers ( skall flyttas över från brukisen)
Shortshift

bussningar skall ordnas också men då dem är hela så är det ingen prio, ev. skall T-parts ta fram något till bakvagn.

Bygger en E36 Touring med 2JZ

15 Inlägg
23 januari 2016
#5
Härligt bygge! Jag var också uppe på gröndal ett par gånger iår (mitt första år) och såg dig på banan smile
Försökte köra lite twin men har aldrig gjort det på bana så våga inte ligga för nära wink
Jag kör en mörkgrön bmw e36 coupe om du minns mig? smile


142 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#6
Malmfred skrev:
Härligt bygge! Jag var också uppe på gröndal ett par gånger iår (mitt första år) och såg dig på banan smile
Försökte köra lite twin men har aldrig gjort det på bana så våga inte ligga för nära wink
Jag kör en mörkgrön bmw e36 coupe om du minns mig? smile

kommer tyvärr inte ihåg, kanske om jag ser bilen, kan inte påstå att jag är duktig nog att twinna med, men skall nog bli lite  bättre när man får en korrekt hjulinställning och inte hjul som pekar åt olika håll haha smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

15 Inlägg
27 januari 2016
#7
Kolla min sida så ser du smile skulle va kul o träna lite med nån i sommar tongue


142 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
#8
Malmfred skrev:
Kolla min sida så ser du smile skulle va kul o träna lite med nån i sommar tongue

Det kan vi nog ordna, om jag får ihop bilen dvs. wink

förövrigt kan jag dra en kort liten uppdatering om att kopplingen ligger på posten nu, gör en riktig update när jag hämtat grejerna!

Bygger en E36 Touring med 2JZ

122 Inlägg
28 januari 2016
#9
nån annan anledning att du kör med 2jz istället för m50 än att utbudet är lite si och så på m50s?
förutom att det är kul att vara unik då haha.

ska bli kul att följa detta och se vad det blir av det, hinner det bli körningar iår redan, eller blir de byggning hela året? smile

142 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#10
LubbaFellman skrev:
nån annan anledning att du kör med 2jz istället för m50 än att utbudet är lite si och så på m50s?
förutom att det är kul att vara unik då haha.

ska bli kul att följa detta och se vad det blir av det, hinner det bli körningar iår redan, eller blir de byggning hela året? smile

tanken var ju m50, men då jag inte hittade någon vettig just då och så kollade jag över lite andra alternativ så blev det som det blev smile
det skall nog bli körbart tills i sommar, men man vet ju aldrig roll

Bygger en E36 Touring med 2JZ

142 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#11
då var det dags för en uppdatering, då jag haft lite strul med brukisen så kikade jag på den, försökte komma in o se felkoder men lyckades ej komma in i motorstyrenheten..
om någon haft samma problem med inpa/ediabas så får de gärna komma med tips, bilen är en 325 m50b25iv, kör med ads och korrekt adapter, kom in i abs bla.

passade på att spola av den medans det var + grader.

http://s24.postimg.org/rq1y130et/20160129_132710.jpg
var även iväg till Momentum och fick tag på ett svänghjulslager, tog med mig svänghjul samt axeltapp så måttade vi och fick fram ett kapslat skf lager som de till och med hade hemma smile

http://s27.postimg.org/qu2h9w3cj/20160129_133338.jpg

Julafton?
http://s28.postimg.org/5g8bevn25/20160129_133248.jpg

Ett custom billet svänghjul
http://s11.postimg.org/hw05rs46b/20160129_133347.jpg

en kep 4 puckad ofjädrad lamell
http://s21.postimg.org/hlcr0huhj/20160129_133755.jpg

En sach 765 tryckplatta
http://s8.postimg.org/jfd74womt/20160129_133542.jpg

nu blev det dock problem, bultmönstret på svänghjulet passade INTE 765 plattan som jag hade fått höra utan var gjort för 330d/530d M57 koppling..
troligtvis blir det att stifta om svänghjulet o få det inspänt och balanserat.

rekommendationer på en firma som gör detta?

alternativt om man hittar en krallig tryckplatta för 330d..

smällde även dit tråget på motorn men det glömde jag såklart ta en liten bild på så ni får väl fantisera ihop en liten bild utav en 2jz med baksump lol
Senast redigerat av fractal101 (30 januari 2016)

Bygger en E36 Touring med 2JZ

166 Inlägg
30 januari 2016
#12
fractal101 skrev:
napster33 skrev:
köpte du 2jz i Svergie eller importerar du den? kollat på ebay, runt 25k importerad och klar, verkar det vara bästa allternativet? eller köpa en i Svergie på en gång?
Kul projekt, följer!

tog en från thailand via Lennart andersson, hade blivit ett bra pris men fick en faktura på 10 tusen i hamn o tullavgifter som var väldigt oväntat ..
betalade runt 16-17 ink. frakt och förväntade mig cirka 3 - 5 tusen i tull och avgifter, det var vad jag fått höra av folk som tidigare tagit in.. neutral

Ok! tack så mycket, de kändes ju saftigt, men ska man ligga på topp så kostar det ;P lycka till!
hitta denna länk, kan tänka mig vara bra att kolla på ifall man ska importera grejjer! http://www.tullverket.se/innehallao/i/i … 006dc.html
Senast redigerat av napster33 (30 januari 2016)


142 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#13
T - Parts styrvinkelkitt som skall monteras.

http://s18.postimg.org/mvraxn315/20160130_135902.jpg

Här var det tomt (någorlunda) dock skall det rensas mer smile, men tur var väl det gjorde det betydligt enklare att demontera/montera smile

http://s15.postimg.org/6maipkl17/20160130_140036.jpg

sitter liknande TA coils just nu, skall monteras på brukisen där det sitter ordentliga K sport coils som skall flyttas över hit smile

http://s10.postimg.org/8un3b24t5/20160130_141513.jpg

slet ned länkarm samt coils

http://s22.postimg.org/wr7v5e98h/20160130_154016.jpg

borstade rent med stålborste och såg till att allt rörde på sig smile

http://s14.postimg.org/48v91spwh/20160130_151446.jpg

två klara.

http://s30.postimg.org/b48v9peip/20160130_160320.jpg

med lite våld och vilja slog jag ur de gamla bussningarna med en stor mejsel och en slägga.

http://s8.postimg.org/ta64tdm7p/20160130_154041.jpg

smällde i en bussning
http://s29.postimg.org/6sohw99ev/20160130_160941.jpg

båda klara smile

http://s27.postimg.org/ewjfdacir/20160130_163111.jpg

ett stycke länkarm klar med bussningar.

http://s22.postimg.org/3jz0kduf5/20160130_164944.jpg

dit smällt på båda sidor samt locktightat smile

http://s9.postimg.org/iab1r4kof/20160130_165955.jpg

http://s11.postimg.org/tc25y1c0z/20160130_171425.jpg

började även ta tag i den lilla rost som finns, ett litet rosthål på hö sida vid stötdämpar tornet, lyckades såklart kapa lite i ett bromsrör som låg tätt mot plåten bakom..
blästrade även lite små rost jag hittade.

http://s21.postimg.org/l54ket9rb/20160130_141719.jpg

http://s27.postimg.org/83j2h0lpf/20160130_141726.jpg

http://s17.postimg.org/dw6dorden/20160130_142703.jpg

det var väl allt för idag, skall ta och kapa ur en plåt och svetsa dit imorgon har jag tänkt, får se om jag flyttar över främre coils från brukisen också.

söker fortfarande en duktig person/företag som kan stifta om ett svänghjul samt balansera en koppling runt stockholm, vet ni om någon så kommentera eller skicka ett pm! smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

142 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#14
napster33 skrev:
fractal101 skrev:
napster33 skrev:
köpte du 2jz i Svergie eller importerar du den? kollat på ebay, runt 25k importerad och klar, verkar det vara bästa allternativet? eller köpa en i Svergie på en gång?
Kul projekt, följer!

tog en från thailand via Lennart andersson, hade blivit ett bra pris men fick en faktura på 10 tusen i hamn o tullavgifter som var väldigt oväntat ..
betalade runt 16-17 ink. frakt och förväntade mig cirka 3 - 5 tusen i tull och avgifter, det var vad jag fått höra av folk som tidigare tagit in.. neutral

Ok! tack så mycket, de kändes ju saftigt, men ska man ligga på topp så kostar det ;P lycka till!
hitta denna länk, kan tänka mig vara bra att kolla på ifall man ska importera grejjer! http://www.tullverket.se/innehallao/i/i … 006dc.html

jo det där har jag funnit så här i efterhand, skulle ju sagt åt han o skriva det som en 2jzge eller något o skriva ned tullvärdet hmm

Bygger en E36 Touring med 2JZ

64 Inlägg
8 februari 2016
#15
Ska följas! Råkade inte sitta mittarmstöd i den?

142 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#16
inavladkeso skrev:
Ska följas! Råkade inte sitta mittarmstöd i den?

precis sålt tyvärr!

Bygger en E36 Touring med 2JZ

142 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#17
Var ett tag sen jag uppdaterade så är väl dags smile

Byte utav stötdämpare/coilovers

verktyg som behövdes.

13,16,18 block (tror jag, var ett tag sen)
dragskaft/spärrskaft
polygrip
fälgkors eller liknande.

http://s23.postimg.org/p45l7brfb/20160131_144451.jpg

Palla upp bilen, fick dock köra upp på några plankor för den var för låg, enklast om man kan hissa i framvagns balken.

http://s10.postimg.org/kkyydoj7p/20160131_133719.jpg


Ned med hjulet så ser det ut ungefär såhär, på denna version sitter krängninghämmarstaget i coilovern men finns även då de istället sitter i länkarmen.
demontera K-staget, tror det var en 16 skalle, det går att hålla emot på baksidan med en blocknyckel, jag använde dock en polygrip.

sedan sitter det två bultar i navet med 18 skalle och en genomgående bult.

http://s18.postimg.org/rrjsavlyt/20160131_134223.jpg

Sedan 3 stycken 3 muttrar uppe vid stötdämpar tornet.

http://s11.postimg.org/bbq7losun/20160131_134234.jpg

Smällde dit några sportdämpare som jag fick med då TA coilsen från drifting bilen inte passade pga fel krängningshämmar infästning, hade ioförsig kunnat kasta över krängningshämmaren också men känns lite onödigt då det är en brukis, får se om jag kan sälja den istället är ju trotsallt en M krängare.

http://s22.postimg.org/x8ncmy4el/20160131_144148.jpg

slängde upp coilsen i diskhon och skrubbade rent dom lite, drog sedan lite tunt med kopparpasta och såg till så att justeringen fungerade.
monterade sedan upp dem.

http://s18.postimg.org/6vxyj06ph/20160205_154308.jpg

slutförde även allt runt styrningen, beroende på vad du har för styrväxel kan du få behöva kapa styrstagen, vilket jag fick då jag har den bredare.

http://s28.postimg.org/ihnxo069l/20160212_192819.jpg

såg till att skruva in muttern först och sedan fila till lite där jag kapat.
såg till så att det fanns tillräckligt med justering åt båda hållen när jag justerat ut hjulen så de står ungefär rakt.

här tar hjulen i ramen, får se hur det blir med de riktiga styrhjulen som skall på, får ev. köra spacers.


http://s7.postimg.org/fmi2a10p3/20160207_152625.jpg

http://s8.postimg.org/q72u3t4f5/20160207_152635.jpg

Lagade rosthålet högersida i motorutrymmet, kapade ur en liten plåt bit som jag svetsade fast, slipade ned svetsarna, drog på lite grundfärg och sedan när den torkat drog jag på ett lager spackel.

http://s28.postimg.org/xk57vsx4p/20160212_174018.jpg



Då Aristo tråget har ser lite annorlunda ut vid oljereturen så passade oljereturen inte så bra på supra tråget, var dock och fick tag på en oljeretur från en supra.

http://s27.postimg.org/qcoqz9y2n/20160213_135546.jpg

kan ta en bild på returen från supran för att visa skillnaden sen.

har även försökt montera Motorfästena men passformen var inte 100 precis.. så får nog modifiera dem lite, men så fort motorn är i bilen så skall jag fixa till IC och kylare samt någon form av krockbalk/ bashbar, får se hur vi gör.

Bygger en E36 Touring med 2JZ

142 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#18
Kopplingen kommer förövrigt inte köras med en 765 platta då den inte passade, hade fått höra av en jänkare som hade samma svänghjul men tydligen hade inte han monterat sitt ..
Så sålde iväg den och fick tag på en Sachs 243 Tryckplatta så nu är kopplingen komplett smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

142 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#19
Ja här var det ett tag sen det uppdaterades, inte för att man fått så mycket gjort som syns roll

här kommer en bild på returen, fick tag på en från en supra som jag lyckades använda.

http://s23.postimg.org/gssybvegr/20160213_135546.jpg


Passade på o byta stift, knackade in rätt avstånd också.

http://s23.postimg.org/siktzam7v/20160226_142429.jpg

http://s3.postimg.org/kifka69o3/20160226_144055.jpg

Monterade upp adapter platta och sedan lådan utan koppling för att prova hur motorfästen osv passar.

http://s4.postimg.org/d19hbkqbh/20160227_144425.jpg

http://s1.postimg.org/rqc2pttmn/20160228_155551.jpg

Och trångt är det, här sitter den endast i motorkuddarna, fick lossa lite på frambalken för att komma förbi med tråget..

http://s3.postimg.org/wi2lldj77/20160228_181355.jpg

http://s23.postimg.org/awmnyuyd7/20160228_181403.jpg


Slet ur motorn för att hiva på koppling osv.

http://s1.postimg.org/97g5v53jz/20160313_125926.jpg

Kep 4 puck med 243 Sachs tryckplatta, får se hur det lirar fungerar nog till min effekt.

Lånade hem en elektrisk 1" maskin för att riva loss vevbulten, och lätt gick det smile behövde inte heller någon avdragare utan fick loss remskivan för hand smile

http://s1.postimg.org/97g5v53jz/20160313_125926.jpg

Rem,spännare och löphjul var nybytt, även vattenpump.
lite oväntat med en motor från thailand smile

http://s23.postimg.org/mbycid663/20160317_165443.jpg

Köpte hem lite paket smile

http://s3.postimg.org/64jkryjcj/20160317_165132.jpg

nu jäklar skall det bli kall insugsluft iallafall.

http://s23.postimg.org/k36dvsuwr/20160317_170221.jpg

Vart även ett alu kyl, hoppas det fungerar, hört att folk kör med volvo el fläkt till??

http://s1.postimg.org/b93bnjebj/20160317_170506.jpg



Slet ur avgassystemet, har även den bakre delen samt andra delar så om någon behöver något så hojta till! smile

http://s3.postimg.org/3l6s0769f/20160320_154727.jpg

Drog nytt bromsrör vä sida, plockade nämligen bort abs, skall även skarva om hö sidan.

http://s3.postimg.org/o4fgahoc3/20160325_125400.jpg

Var iväg o hämta en däckmaskin så man slipper stå o kränga före körning smile

http://s1.postimg.org/fhzbhljr3/20160404_180726.jpg

Då oljefiltret inte passade med dem nya motorfästena så beställdes en filterflytt från LMR samt lite andra små prytlar, satt dit den där oljefiltret skall sitta så behåller orginal vattenkylning änsålänge.

http://s23.postimg.org/htela1ugr/20160405_173949.jpg

Slängde i motorn igen med nya T - parts motor samt växellåds bussningar, fick dock endast på motorfästena, får troligtvis sänka ned balken och fästa växellådan först.
Provade då att hissa upp kardan, vilket inte gick, måste kortas runt 5 cm, fick höra att det gick att få den kortare genom att ta bort dammskyddet men då blev den endast 2 cm kortare, så får skicka iväg den.

Kommer lite fler uppdateringar framöver då det inte riktigt är up to date.

var iallafall på licenskurs nere på mantorp nu i helgen och lyckades handla lite grejer på dotz driftbreak..

Bygger en E36 Touring med 2JZ


Sök