Meaganeowner skrev:
Nu Skriver jag om betydligt äldre bilar, som uppförde sig just så. Givetvis förgasarmotorer.
Förgasare på den tiden hade nån slags accelerationspump. En liten "cylinder" på förgasaren, med en kolv. I cylindern, fanns bensin. När man tryckte till hastigt på gasen, så skvimpades det in extra bensin i insuget. Ibland kunde man behöva stampa gaspedalen några gånger innan start, för att motorns skulle gå igång (trots full choke).
Senare bilar (typ Saab 99 o s v) hade ett membran i förgasaren, monterat på en fjädrbelastad trottelkolv. På kolven satt en bränslenål, som reglerade bränsleflödet genom ett huvudmunstycke.
Om man hindrade kolven att öppna för fullt, så blev det ett undertryck, och mer bränsle sögs in i förgasarhalsen, fast nålen var långt ned i huvudmunstycket ( mindre bränsle vid lågvarv). Detta är önskvärt vid acceleration, så då hade man på kolven, i centrum, en liten cylinder, som fylldes med olja. Oljan hindrade kolven av poppa upp till översta läget.
Så med olja och tätt membran, så fungerade detta som en accelerationspump.
Det är väl inte som så att du har en sån förgasare med membran? Stromberger kanske de hette.