För en Volvo V70 – Sveriges mest sålda modell under 20 år i rad – med dieselmotorn D4 och fyrhjulsdrift innebär det höjd årlig skatt från nuvarande 3.449 kronor till 10.323 kronor, (plus 199 procent)
Effekten kan bli att nybilsförsäljningen allt mer kommer att domineras av motorsvaga småbilar. Vad tycker ni om det? Vad tror ni det leder till?
Vad jag förstår handlar skattehöjningen om de tre första åren på bilen, efter det går skatten upp/ner rejält om det är en miljöbil eller törstig stadsjeep? Bertil Modin påstår att systemet är överfinansierat, det skulle va den största nackdelen tycker jag. Har dock inte läst rapporten själv
Japp det är de tre första åren som skatten blir betydligt högre men det blir en mindre höjning för alla fordon som inte är veteranare.
Däremot kan denna första höjning påverka nybilsförsäljningen.
Det är möjligt att systemet är överfinansierat. Då är frågan vad de planerar att använda pengarna till. Exempelvis trängselskatten har ju börjat användas för andra saker än trafiken så det kan ju hända att även fordonsskatten används för att finansiera saker utanför trafiken.
Det är möjligt att systemet är överfinansierat. Då är frågan vad de planerar att använda pengarna till. Exempelvis trängselskatten har ju börjat användas för andra saker än trafiken så det kan ju hända att även fordonsskatten används för att finansiera saker utanför trafiken.
Ursäkta att jag säger det, men vad tror du själv pengarna ska användas till? Eftersom vi har en socialistregering så måste ju bidrag/invandring och fri vård till dessa betalas på något sätt. Staten har redan lånat miljardbelopp för att finansiera detta så det börjar väl brännas nu när man måste visa friska siffror inför valet..
För att bidra med något till tråden så kan jag säga att jag tycker det är sjukt att man ska piska bilisterna. Gå på storföretagen och flyget istället som spyr ut skit i luften. Eller satsa mer på miljövänlig el. För annars blir det som vanligt, de fattiga drabbas värst och de som har råd bryr sig inte.