2570
Sök

Heltypsgodkänd bil.

Xtreem
123 Inlägg
11 maj 2016
Trådstartare
#1
Hej!
Är det någon som vet om man kan regga om en heltypsgodkänd bil eller hur man kan komma runt så man kan ändra saker på bilen?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Mike


886 Inlägg
13 maj 2016
#2
Du kan regga som ombyggtfordon om du bygger om tillräckligt, men det är fortfarande en del regler kvar att följa. Kolla med SFRO för mer info, de har även en handbok för byggare.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Xtreem
123 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
#3
Wicca skrev:
Du kan regga som ombyggtfordon om du bygger om tillräckligt, men det är fortfarande en del regler kvar att följa. Kolla med SFRO för mer info, de har även en handbok för byggare.

Vad innebär tillräckligt? För nu får jag ju tekniskt sett inte ens byta emblem på bilen 👍


3 173 Inlägg
13 maj 2016
#4
Vi börjar vid rätt ända.vad är tanken och ändra på bilen?


886 Inlägg
14 maj 2016
#5
Casual skrev:
Wicca skrev:
Du kan regga som ombyggtfordon om du bygger om tillräckligt, men det är fortfarande en del regler kvar att följa. Kolla med SFRO för mer info, de har även en handbok för byggare.

Vad innebär tillräckligt? För nu får jag ju tekniskt sett inte ens byta emblem på bilen 👍

Kolla med SFRO, lite får du jobba själv.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

7 393 Inlägg
14 maj 2016
#6
man får väl bara bygga om bilar upp till 1993 årsmodell tror jag, sfro


3 354 Inlägg
14 maj 2016
#7
Casual skrev:
Wicca skrev:
Du kan regga som ombyggtfordon om du bygger om tillräckligt, men det är fortfarande en del regler kvar att följa. Kolla med SFRO för mer info, de har även en handbok för byggare.

Vad innebär tillräckligt? För nu får jag ju tekniskt sett inte ens byta emblem på bilen 👍

är mer än man tror som man får göra även på helfordonsgodkända bilar.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

312 Inlägg
14 maj 2016
#8
Ska du bygga om en bil som är nyare än 930101 så måste du ta det genom SFRO. För att den ska gå igenom där krävs ganska stora ombyggnationer. Finns tre saker att välja på och man måste uppfylla minst två av dem.
1. Byta motor och hela drivlinan. 2. Byta bromssystemet (skivor,ok,servo) Bromsledningar är okej att använda.
3 Byta framvagn/styranordning. Har man väl uppfyllt kraven så finns det även möjlighet att byta insprutsystem,bränsle,turbo mm.


Xtreem
123 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#9
Seth skrev:
Casual skrev:
Wicca skrev:
Du kan regga som ombyggtfordon om du bygger om tillräckligt, men det är fortfarande en del regler kvar att följa. Kolla med SFRO för mer info, de har även en handbok för byggare.

Vad innebär tillräckligt? För nu får jag ju tekniskt sett inte ens byta emblem på bilen 👍

är mer än man tror som man får göra även på helfordonsgodkända bilar.

Inte enligt besiktningen, då får du inte göra någonting. Sen att dem släpper igenom mycket på heltypsgodkända bilar är en annan sak. Men skulle sen farbror blå få för sig att göra en flygande besiktning så åker man dit ganska hårt om man ändrat på en heltypsgodkänd bil..


Xtreem
123 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#10
Kan tillägga att bilen är en 2002 och heltypsgodkänd.


Avstängd
10 388 Inlägg
14 maj 2016
#11
Casual skrev:
Seth skrev:
Casual skrev:

Vad innebär tillräckligt? För nu får jag ju tekniskt sett inte ens byta emblem på bilen 👍

är mer än man tror som man får göra även på helfordonsgodkända bilar.

Inte enligt besiktningen, då får du inte göra någonting. Sen att dem släpper igenom mycket på heltypsgodkända bilar är en annan sak. Men skulle sen farbror blå få för sig att göra en flygande besiktning så åker man dit ganska hårt om man ändrat på en heltypsgodkänd bil..

Stämmer inte alls. Beror helt på vad du gör och vad du ersätter eventuellt gamla delar med.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Xtreem
123 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
Casual skrev:
Seth skrev:

är mer än man tror som man får göra även på helfordonsgodkända bilar.

Inte enligt besiktningen, då får du inte göra någonting. Sen att dem släpper igenom mycket på heltypsgodkända bilar är en annan sak. Men skulle sen farbror blå få för sig att göra en flygande besiktning så åker man dit ganska hårt om man ändrat på en heltypsgodkänd bil..

Stämmer inte alls. Beror helt på vad du gör och vad du ersätter eventuellt gamla delar med.

Det var vad dem sa till mig på besiktningen nu när jag besiktigade bilen..
Har ju bytt front, coils, avgassystem,emblem det är väl dem största sakerna sen finns ju Massa småsaker oxå..
Så du menar att jag inte behöver vara orolig över mina ändringar ?


Saabifierad
2 031 Inlägg
14 maj 2016
#13
Casual skrev:
it_mutt skrev:
Casual skrev:

Inte enligt besiktningen, då får du inte göra någonting. Sen att dem släpper igenom mycket på heltypsgodkända bilar är en annan sak. Men skulle sen farbror blå få för sig att göra en flygande besiktning så åker man dit ganska hårt om man ändrat på en heltypsgodkänd bil..

Stämmer inte alls. Beror helt på vad du gör och vad du ersätter eventuellt gamla delar med.

Det var vad dem sa till mig på besiktningen nu när jag besiktigade bilen..
Har ju bytt front, coils, avgassystem,emblem det är väl dem största sakerna sen finns ju Massa småsaker oxå..
Så du menar att jag inte behöver vara orolig över mina ändringar ?

Så länge bilen inte skrapar i marken, fronten är spetsig och avgassystemet åter som ett jetplan och saknar katalysator så ska det inte vara något bekymmer.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Avstängd
10 388 Inlägg
14 maj 2016
#14
Casual skrev:
it_mutt skrev:
Casual skrev:

Inte enligt besiktningen, då får du inte göra någonting. Sen att dem släpper igenom mycket på heltypsgodkända bilar är en annan sak. Men skulle sen farbror blå få för sig att göra en flygande besiktning så åker man dit ganska hårt om man ändrat på en heltypsgodkänd bil..

Stämmer inte alls. Beror helt på vad du gör och vad du ersätter eventuellt gamla delar med.

Det var vad dem sa till mig på besiktningen nu när jag besiktigade bilen..
Har ju bytt front, coils, avgassystem,emblem det är väl dem största sakerna sen finns ju Massa småsaker oxå..
Så du menar att jag inte behöver vara orolig över mina ändringar ?

Det är egentligen en djungel, men, vi håller det väldigt enkelt:

Så länge inget av det du sätter dit är "sämre" än motsvarande original och är typgodkänt för bilen är det inga problem.  Som enkelt exempel; så länge du sätter dit dämpare o fjädrar som på inget vis gör bilen mindre säker, och möter de krav som finns, så är det inga problem. Sen spelar det ingen roll om bilen står kvar på originalhöjd eller blir sänkt med 40mm. Sen kan man då givetvis se problem med en bottsänkt bil, men då fallerar det i sin tur inte på det. Eller ska inte göra.

Skulle det bli problem, ligger dock bevisbördan hos dig; det är du som får bevisa att det du har på bilen faktiskt är "ok att ha på bilen".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 354 Inlägg
14 maj 2016
#15
it_mutt skrev:
Casual skrev:
it_mutt skrev:

Stämmer inte alls. Beror helt på vad du gör och vad du ersätter eventuellt gamla delar med.

Det var vad dem sa till mig på besiktningen nu när jag besiktigade bilen..
Har ju bytt front, coils, avgassystem,emblem det är väl dem största sakerna sen finns ju Massa småsaker oxå..
Så du menar att jag inte behöver vara orolig över mina ändringar ?

Det är egentligen en djungel, men, vi håller det väldigt enkelt:

Så länge inget av det du sätter dit är "sämre" än motsvarande original och är typgodkänt för bilen är det inga problem.  Som enkelt exempel; så länge du sätter dit dämpare o fjädrar som på inget vis gör bilen mindre säker, och möter de krav som finns, så är det inga problem. Sen spelar det ingen roll om bilen står kvar på originalhöjd eller blir sänkt med 40mm. Sen kan man då givetvis se problem med en bottsänkt bil, men då fallerar det i sin tur inte på det. Eller ska inte göra.

Skulle det bli problem, ligger dock bevisbördan hos dig; det är du som får bevisa att det du har på bilen faktiskt är "ok att ha på bilen".

För att inte glömma bort bl.a Fälgar med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök