it_mutt skrev:
rcy skrev:
Fel!
Det kapitel du citerar ifrån (2009:211 kap 2) handlar om kraven för att ett fordon överhuvudtaget ska få framföras på svenska vägar eller säljas i Sverige, precis som man kan gissa sig till av titeln
Allmänna förutsättningar för att fordon och fordonsutrustning ska få användas, tas i bruk och saluföras .
Det kapitel du
borde ha läst är 2009:211 kap 6,
Löpande kontroll av fordon.
17 § 1st Om ett fordon vid en kontrollbesiktning har sådana brister att det inte kan godkännas, men körförbud inte meddelas, ska fordonsägaren avhjälpa bristerna. Besiktningsorganet ska förelägga ägaren att inom en viss tid antingen låta fordonet genomgå en ny kontrollbesiktning eller låta reparera och prova fordonet vid en verkstad som ackrediterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 och lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll eller av en verkstad som ackrediterats i motsvarande ordning i något annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Något föreläggande ska dock inte utfärdas om bristerna endast är enkla och inte förekom vid den senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen.Det är inte mig lagen är luddig för, ty jag läser på rätt ställen.
Den är inte luddig för mig, du läser ta mig faen bara vad du känner för.
Dubbelkolla gärna det jag hävdade och hänvisade till med ex.vis Bilprovningen eller liknande.
Men...iaf... ;
rcy skrev:
Fel!
Det kapitel du citerar ifrån (2009:211 kap 2) handlar om kraven för att ett fordon överhuvudtaget ska få framföras på svenska vägar eller säljas i Sverige, precis som man kan gissa sig till av titeln
Men du menar att huruvida ett fordon får framföras på våra svenska vägar, inte har något alls med besiktning att göra?
Jag är ledsen, mest för din omgivnings skull, men du är ta mig faen dum i huvudet på riktigt.
OK, jag försöker igen. Vet inte hur mycket tydligare jag kan göra det men jag provar.
Den paragraf du hänvisar till i 2009:211 kap 2 är dom grundläggande regler ett fordon måste uppfylla för att överhuvudtaget få säljas i Sverige. En ledtråd till detta kan vara kapitlets titel, som är
Allmänna förutsättningar för att fordon och fordonsutrustning ska få användas, tas i bruk och saluföras. Detta är alltså vad en biltillverkare måste gå igenom innan dom kan börja sälja en viss modell av en bil i Sverige. Kalla det typregistrering eller homologering eller vad du nu vill, det är ingenting gemene man sysslar med eller behöver bry sig om.
Det bilprovningen (eller opus eller clearcar eller annan certifierad bilprovare, lika bra att nämna det så du inte hänger upp dig på det också) sysslar med och som i folkmun kallas besiktning, regleras under 2009:211 kap 6, kallat
Löpande kontroll av fordon.
Man skulle kunna dra denna slutsats av antingen titeln på kapitlen eller det faktum att kapitel 2 inte någonstans nämner någon återkommande kontroll, någon tidsrymd eller ägaransvar, medans kapitel 6 ganska precis specificerar exakt den procedur vi alla går igenom när vi besiktar våra bilar.
En annan ledtråd är att man enligt din tolkning av lagen inte skulle kunna sälja en obesiktad bil, då den ej får saluföras om den har anmärkningar. Som tur är så har du läst helt fel paragraf, så så är det alltså inte.
Både jag och lagen säger ganska klart att en besiktning har väldigt mycket med huruvida ett fordon får framföras på Svenska vägar att göra, så hur du drog slutsatsen att jag skulle hävdat något annat vet nog bara du.
Både jag och lagen hävdar att fordonet ska årligen kontrolleras. Har fordonet brister som ej föranlägger ett körförbud ska dessa åtgärdas inom angiven tid och en ny kontroll utföras, alternativt ska bristerna åtgärdas av en auktoriserad verkstad. Om en ny kontroll inte utförts inom 30 dagar, beläggs fordonet med körförbud. Har en kontroll inte utförts inom ytterligare 30 dagar, anses den första kontrollen vara förbrukad och en ny fullständig kontroll måste utföras.
Så, får att sammanfatta på den absolut lägsta nivå jag kan.
Ska en bil användas, tas i bruk eller saluföras i Sverige, så måste bilmodellen ha genomgått och godkänts i en kontroll enligt 2009:211 kap 2. Detta är biltillverkarens eller importörens ansvar och görs endast en gång.
Ska en bil sedan framföras på svenska vägar, så måste den genomgå löpande kontroll enligt 2009:211 kap 6. Detta är vad som i folkmun kallas besiktning och utförs vanligen en gång per år och är fordonsägarens ansvar.
Vill du tycka att jag är dum i huvudet så är det upp till dig. Jag förklarar bara för dig vad som står i lagen, om det gör mig dum i huvudet så må det vara så, men det säger väl i sådana fall mer om dig eftersom det är jag som måste förklara för dig?