panda666 skrev:
spelar inge större roll vad man köper tror jag, allt går sönder förr eller senare. man ska inte bli nojjig och sälja sin 2011a för att köpa en gammal v70 eller 940 bara för att dom visa sig hålla bättre^^ en 740-940 håller säkert 100 ggr bättre än min nuvarande f10 men vafan ja orkar inte köra bilar från 80-90 tal hela livet^^ man vill ju ha något nytt och modernt nån gång i livet? kanske är bara jag. har kört massa e36-e46-e39 och tycker verkligen att dom bilarna är bäst. men fan orkar inte köra dom igenom hela livet kanske. vad tycker ni?^^
bara man sätter sig in i hur dyrt det är att äga en beg nyare bil så är ju valet valfritt så att säga.
men det behövs inte mycket fel för att det ska bli för dyrt för en student.
skulle nog helt ärligt avråda en bil oavsätt när man studerar.
men ser man till ekonomin så blir lätt en nyare bil dyr just för att man ska följa service intervaller och få stämplar i böcker osv för att ha något värde kvar i bilen när man säljer den.
men är man införståd i kostnaderna som sällan dyker upp passande så är det väll bara och köra på.
eller så sparar man pengarna vilket är det logiska köper någon dynghög för några tusen och kör när man behöver köra. går skiten sönder så tar man förlusten och går vidare
något man aldrig kan göra med en nyare dyrare bil då är det bara att slanta upp oavsätt kostnaden.
jag gjorde en kalkyl för några år sen på en Arosa min tant hade den rullade 5000mil om året
gjorde service var 1500mil här hemma. inkl allt och verkligen allt försäkring skatt bensin slitdelar däck osv så låg vi på 10kr/milen.
en sån budget bör man lägga upp när man köper en bil så man verkligen förstår vad den kostar.
skulle nog hellre ha kvar pengarna till en kontantinsats till ett hus än att ha en bil om jag ska vara ärlig ;-)