2571
Sök

Köpråd: Nybliven personbilsförare.

16 Inlägg
18 maj 2016
Trådstartare
Tjena!

Helt ny på forumet så jag ber om ursäkt ifall jag gör fel nu. En hel drös med trådar om köpråd har jag sett över men inga som riktigt liknar mina funderingar, tyvärr.
Förhoppningsvis hjälper då denna tråd folk som står inför liknande beslut.

Med tanke på de bostadspriser som vi i dagsläget har och mina planer på att inom kort börja studera, så har jag bestämt mig för att lägga en större summa av mina sparpengar på en bekväm och schysst första bil.

Jag tog körkort igår, med andra ord riktigt färsk, och har innan dess kollat en hel del på potentiella första bilar. Jag har nu bestämt mig för att lägga en S60 åt sidan och istället rikta in mig på A4 alternativt A5.

Vad tycker ni om en A5 som första bil? Har som sagt kollat runt en hel del och en A5 som har gått ca 6k mil från ca -12 kostar ungefär lika mycket som en A4 som gått ca 3k mil och är från -14. Försäkringskostnader på den förstnämnda har jag ännu inte kollat upp men kan väl tro att de är lite skrämmande.

Har ni några synpunkter eller kanske andra tips på första bil? Kraven är bensin manuell sedan, relativt ny (-08), runt 130- 170hk och ett miltal mellan 3- 7k.

Kanske ska tillägga att priset bör befinna sig någonstans mellan 100- 200k.

Tackar så hjärtligt på förhand, och ha en fortsatt trevlig kväll!

/Mike
Senast redigerat av MikeHunt (18 maj 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 maj 2016
Nybliven,hmm..
Med mina MINST 45 år bakom ratten så hade jag föreslagit en BETYDLIGT billigare kärra dom första åren, för det är då man staylar och är lite kung på vägen, och ALLT kan hända..
Typ en sånhär, bara att byta generatorn, sen är du p g..
http://www.tradera.com/item/100111/2563 … -tidsbrist
På köpet får du lite bilskruvarkunnande innan du lägger en större summa på en bil.
Försäkringen på nyare bilar och en splajsans ny pajsare bakom ratten är väl skyhög..
Så där hade jag föreslagit enbart trafikförsäkring på en billig första-kärra..
Men du gör som du vill..
Det är bättre att tänka till innan än att vara efterklok..
Senast redigerat av tommen1 (18 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

886 Inlägg
18 maj 2016
Har du inte behov av stor bil så köp en lite mindre, typ golf-klass.

Skulle inte tipsa om att köpa en superbillig bil om du inte kan och är villig att meka. Satsa på något för minst 50-60 tusen så får du något hyfsat nytt, bekvämt, säkert osv. Vill du lägga mellan 100-200 skulle jag satsa på en ett par år gammal Golf/Polo. Inte lika stöddig som en A4-A5 men som transportmedel bättre för nybörjare skulle jag säga.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
18 003 Inlägg
19 maj 2016
A5? Audi är lite luriga. Jag har kompisar som kör Audi och dessa bilar har inte så mycket som hickat till under många år. Inte ens S8:an med V10:an konstigt nog. Men sen kan det komma kunder och lämna in bilen (hade rekondfirma) som klagar på att det är den sämsta skiten de någonsin köpt. Ojämn kvalitet?

Med din budget kan du köpa en helt ny bil, med alla garantier. Jag vet inte hur du kör, det vet väl knappast du heller, men en ny bil är en ny bil...

Grattis till kortet! Härligt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 661 Inlägg
19 maj 2016
Har du någon inkomst då du ska börja studera?

Köper du en bil för 200 000 så kan du väl sälja den två år senare för 150´kanske, har du "råd" med det tappet?

Att privat-leasa en bil är inte så tokigt. Har en kompis som gör det på en Ford Fiesta och betalar strax under 2000 per månad, 1-årskontrakt. Helt okej bil som även har utseendet med sig!

26 Inlägg
19 maj 2016
Nu ska jag vara tråkig, men köp något billigare och kör 1000 mil innan du slantar upp till en fin bil. Dels för att man gör korkade saker som ny förare och dels för att lära sig vad man vill ha i en bil.

7 393 Inlägg
19 maj 2016
köp en bil för max 50 papp en liten vettig, typ Golf yago eller något annat,, men håll dig borta från franskt,, NÄR dem krånglar blir det dyrt å jobbigt,,,  sen när du är klar med studierna å dyl så köp en fin bostad å bättre bil wink  jag själv kör en surhink till vardags,, å än så länge har den ej givit upp,, å jag fått gå eller ta taxi wink

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 maj 2016
Var 17 ble TS av ?
Nu har han väl fått nog me förslag får vi hoppas..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

377 Inlägg
19 maj 2016
Klart du ska fläska på med en A5! smile

7 439 Inlägg
19 maj 2016
Mitt råd, som jag själv följer, är att köpa en bil som är 5 - 8 år gammal och har rullat 5 - 8 tusen mil.
Då har du marginal på maskinskadeförsäkringen som är 10 år och 10.000 mil.
Helst även en "en-ägarbil" med fullstämplat servicehäfte.
Bestäm därefter hur stor bil du behöver och hur du kommer att köra.
Budgeten har du ju redan angett.
Blocket kanske kan vara dig till hjälp om du knappar in dina krav/önskemål.
Rimligheten i annonsörens begärda pris kollar du med www.bilpriser.se

Lycka till med din angenäma sysselsättning.smile

4 137 Inlägg
20 maj 2016
Efter studierna köp en villa med garage så man kan meka med billiga bilar :-)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
20 maj 2016
Själv så sålde jag min fina Bmw 320d -11 och köpte en v70n T5 -00. Vart less på att hela tiden vara orolig för att något skulle gå sönder som man skulle få betala dyrt för. Dessutom med nya bilar så vill man lämna bort servicen för att få en stämpeljävel i boken, bara för att inte tappa allt för mycket på andrahandsvärdet... Dessutom kändes det lite onödigt att betala 17k i försäkring per år för bmw'n.

Vet att jag är tråkig nu men köp hellre något äldre, alternativt en splitter ny Lada Niva wink

1 192 Inlägg
20 maj 2016
Klafver skrev:
Själv så sålde jag min fina Bmw 320d -11 och köpte en v70n T5 -00. Vart less på att hela tiden vara orolig för att något skulle gå sönder som man skulle få betala dyrt för. Dessutom med nya bilar så vill man lämna bort servicen för att få en stämpeljävel i boken, bara för att inte tappa allt för mycket på andrahandsvärdet... Dessutom kändes det lite onödigt att betala 17k i försäkring per år för bmw'n.

Vet att jag är tråkig nu men köp hellre något äldre, alternativt en splitter ny Lada Niva wink

Du har helt klart en poäng. Sålde en Golf 2012a av dessa anledningar. Den var inne på lagning av backkameran, det kalaset gick på runt 7000kr och bara att felsöka skiten gick på 1000kr. Sedan krabbade den trådlösa dieselvärmaren och man måste vara så satans försiktig hela tiden för att kunna få ut något för den när den ska säljas sen. Sedan måste mycket göras på auktoriserad verkstad för att garantier ska gälla. Lessnade och köpte den gamla Saaben. Mycket roligare bil där jag kunde göra service själv och åka och trimma utan att det påverkade värdet märkbart smile

Äldre bilar är mycket roligare! För att inte tala om försäkringen som halverades.
Senast redigerat av Cracksoup (20 maj 2016)

7 439 Inlägg
20 maj 2016
Klafver skrev:

Nej - för allt smör i Småland, inte en NIVA.
Om du inte tigger om problem.

10 Inlägg
8 juni 2016
torsen skrev:
Klafver skrev:

Hahaha tänkte mer på att den är lättskruvad wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
8 juni 2016
torsen skrev:
Klafver skrev:

jo man behöver ju oroa sig för alla barnsjukdomar.. 

vad baserar du på att en Niva som sätt exakt likdan ut i typ 30år skulle strula? smile

visst den har ju rätt mycket saker mot sig  men tror tyvärr att dom håller ihop bättre än något som rullar ut ur fabriker i europa..  dagens bilar har så mycket onödigt trams som bara ställer till det.

att köpa en nyare beg bil idag är som att dra ur sprinten ur en handgranat och sen ut och springa i skogen med ögonbindel.. 
det går oftast bra men rätt vad det är så snubblar du och tappar granaten ;-)

man ska nog använda insidan av pannbenet om man ska lägga dom pengarna på en bil.  köp något tråkigt helvete typ en Kia eller Hyundai  och då en helt ny. 

eller så köper du något billigt skit och slipper oroa dig går den sönder köp en annan   oftast har man sån tur att man hittar något billigt helvete som bara rullar... haft min Seat i 2.5år  bytt 2bromskivor och belägg 3glödlampor bytt olja och filter en gång.  men det var 2år sen den rullar på fint fortfarande   kosta mig 1500kr i inköp smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 261 Inlägg
8 juni 2016
spelar inge större roll vad man köper tror jag, allt går sönder förr eller senare. man ska inte bli nojjig och sälja sin 2011a för att köpa en gammal v70 eller 940 bara för att dom visa sig hålla bättre^^ en 740-940 håller säkert 100 ggr bättre än min nuvarande f10 men vafan ja orkar inte köra bilar från 80-90 tal hela livet^^ man vill ju ha något nytt och modernt nån gång i livet? kanske är bara jag. har kört massa e36-e46-e39 och tycker verkligen att dom bilarna är bäst. men fan orkar inte köra dom igenom hela livet kanske. vad tycker ni?^^

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
8 juni 2016
panda666 skrev:
spelar inge större roll vad man köper tror jag, allt går sönder förr eller senare. man ska inte bli nojjig och sälja sin 2011a för att köpa en gammal v70 eller 940 bara för att dom visa sig hålla bättre^^ en 740-940 håller säkert 100 ggr bättre än min nuvarande f10 men vafan ja orkar inte köra bilar från 80-90 tal hela livet^^ man vill ju ha något nytt och modernt nån gång i livet? kanske är bara jag. har kört massa e36-e46-e39 och tycker verkligen att dom bilarna är bäst. men fan orkar inte köra dom igenom hela livet kanske. vad tycker ni?^^

bara man sätter sig in i hur dyrt det är att äga en beg nyare bil så är ju valet valfritt så att säga.

men det behövs inte mycket fel för att det ska bli för dyrt för en student. 
skulle nog helt ärligt avråda en bil oavsätt när man studerar.

men ser man till ekonomin så blir lätt en nyare bil dyr just för att man ska följa service intervaller och få stämplar i böcker osv för att ha något värde kvar i bilen när man säljer den.

men är man införståd i kostnaderna som sällan dyker upp passande så är det väll bara och köra på.

eller så sparar man pengarna vilket är det logiska köper någon dynghög för några tusen och kör när man behöver köra.  går skiten sönder så tar man förlusten och går vidare

något man aldrig kan göra med en nyare dyrare bil  då är det bara att slanta upp oavsätt kostnaden.

jag gjorde en kalkyl för några år sen på en Arosa min tant hade den rullade 5000mil om året 
gjorde service var 1500mil här hemma.   inkl allt och verkligen allt försäkring skatt bensin slitdelar däck osv så låg vi på 10kr/milen.

en sån budget bör man lägga upp när man köper en bil så man verkligen förstår vad den kostar.

skulle nog hellre ha kvar pengarna till en kontantinsats till ett hus än att ha en bil om jag ska vara ärlig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök