3220
Sök

Emissionen serv. Exfodras) volvo s80

79 Inlägg
21 maj 2016
Trådstartare
#1
Tja har precis köp en volvo s80 års modell 1999 automat med motorlampa som lysser, en gul triangel och fel medelande Emissionen  serv. Exfodras.


Bilen känns lite seg att köra (170hk)  ska bytta luftfilter och Tändstift imorgon imorgon och på tisdag olja och oljefilter.

Om det hära kvarstår vad kan det vara för fel??

Min tanke tänker 3 saker:

1. luftmassemätare.

2. lambdasond.

3. luftmassemätare och att bilen är ijäl sotad personen som hade bilen värkar har kört väldigt lungt och korta sträckor med bilen.


Vad tror ni vart ska man börja?
Senast redigerat av Peugeot508 (21 maj 2016)

5 127 Inlägg
21 maj 2016
#2
Börja med att läsa ut felkoder så får du nog en bra ledtråd om vad felet ligger. Dessutom slipper du byta massa saker på måfå.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

27 Inlägg
21 maj 2016
#3
standardfel på s80..mitt råd är sälj om du inte har stor plånbok. S80 är kända för sina komplicerade el fel.


79 Inlägg
21 maj 2016
Trådstartare
#4
Vad kan det vara för fel stantarten brukar tydligen vara lambdasond när den lyser sägs det?

Bilen går jö bra förutom lite seg men känns som den är sotad och behöver pressas lite på gasen

4 822 Inlägg
21 maj 2016
#5
som sagt, läs ur felkoderna så får du reda på vad den klagar på då det är omöjligt att sitta och gissa varför motorelektroniklampan har tänds.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 maj 2016
#6
Rengör gasspjället och byt tändstift och luftfilter om du redan köpt detta.
Till gasspjället kan du använda lite startgas och en tandborste.
En ny packning till spjället är inte dumt om du skruvar loss det när du ska göra det rent (vilket lär spara dig tid och möda).

Detta är saker som ändå måste göras ibland men om inget av det fungerar får du lämna in den för felsökning innan du byter delar för en massa pengar eventuellt helt i onödan.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 maj 2016
#7
Peugeot508 skrev:
Vad kan det vara för fel stantarten brukar tydligen vara lambdasond när den lyser sägs det?

Bilen går jö bra förutom lite seg men känns som den är sotad och behöver pressas lite på gasen

Om det skulle vara "standardproblemet" med lambdasonden så är det inget som brukar påverka gången i motorn.
Förvärmningen till Lambdasonden antar jag du menar.

Dessutom kostar en ny lambdasond typ 2-3000 (eller iallafall jävligt mycket mer än jag ville betala för att släcka motorlampan) på Volvo så det är inget man byter innan man vet med säkerhet vad felet är.

Edit. Förvärmningen av lambdasonden påverkar inte avgasutsläppen och motorlampan får lysa på besiktningen på en 1999 års modell.
Senast redigerat av alexbenhard (21 maj 2016)

81 Inlägg
21 maj 2016
#8
alexbenhard skrev:
Peugeot508 skrev:
Vad kan det vara för fel stantarten brukar tydligen vara lambdasond när den lyser sägs det?

Bilen går jö bra förutom lite seg men känns som den är sotad och behöver pressas lite på gasen

Om det skulle vara "standardproblemet" med lambdasonden så är det inget som brukar påverka gången i motorn.
Förvärmningen till Lambdasonden antar jag du menar.

Dessutom kostar en ny lambdasond typ 2-3000 (eller iallafall jävligt mycket mer än jag ville betala för att släcka motorlampan) på Volvo så det är inget man byter innan man vet med säkerhet vad felet är.

Edit. Förvärmningen av lambdasonden påverkar inte avgasutsläppen och motorlampan får lysa på besiktningen på en 1999 års modell.

Precis köpt ny orginal lambdasond (reglersond), 1529 riksdaler gick den på. Kika i min projekttråd smile
Senast redigerat av Arresterad (21 maj 2016)

Kolla med fördel in mitt S60-projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313769

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 maj 2016
#9
Arresterad skrev:
alexbenhard skrev:
Peugeot508 skrev:
Vad kan det vara för fel stantarten brukar tydligen vara lambdasond när den lyser sägs det?

Bilen går jö bra förutom lite seg men känns som den är sotad och behöver pressas lite på gasen

Om det skulle vara "standardproblemet" med lambdasonden så är det inget som brukar påverka gången i motorn.
Förvärmningen till Lambdasonden antar jag du menar.

Dessutom kostar en ny lambdasond typ 2-3000 (eller iallafall jävligt mycket mer än jag ville betala för att släcka motorlampan) på Volvo så det är inget man byter innan man vet med säkerhet vad felet är.

Edit. Förvärmningen av lambdasonden påverkar inte avgasutsläppen och motorlampan får lysa på besiktningen på en 1999 års modell.

Precis köpt ny orginal lambdasond (reglersond), 1529 riksdaler gick den på. Kika i min projekttråd smile

Tror jag fick ett högre pris än så men kan ju vara så att priset har sänkts eller att jag har en annan sond som är dyrare.
Men min gick exakt likadant innan motorlampan tändes som efter.
Sen är väl adaptiv lambdareglering en annan sak än förvärmning?

79 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#10
Ska kolla på det.

Luftmassemättare n på dom brukar det finnas som ett galler /nät i den? Eller är den öppen rakt igenon?

Kan den ge avslag för motor lampan?
Ska in med bilen på tisdag o söka.

79 Inlägg
24 maj 2016
Trådstartare
#11
Ecm - 6400 variable camshaft. signal too slow

ecm 3400 knock sensor (ks). signal too slow

Dom kåderna hade jag


Sen jag jag positionslampa  fel. Men alla lampr lysser
Senast redigerat av Peugeot508 (24 maj 2016)

Forummoderator
18 044 Inlägg
27 maj 2016
#12
Peugeot508 skrev:
Ecm - 6400 variable camshaft. signal too slow

ecm 3400 knock sensor (ks). signal too slow

Dom kåderna hade jag


Sen jag jag positionslampa  fel. Men alla lampr lysser

Kamaxelgivare och knacksensor. Märkligt. Provade du/de att ta bort felkoderna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
28 maj 2016
#13
Peugeot508 skrev:
Ecm - 6400 variable camshaft. signal too slow

ecm 3400 knock sensor (ks). signal too slow

Dom kåderna hade jag


Sen jag jag positionslampa  fel. Men alla lampr lysser

Variable camshaft är problem med VVT.
Har du lite tur så kan det kosta runt en 100 lapp att fixa och någon timmes jobb.
Har du inte tur kostar det många tusen att laga.
Jag bytte VVT solenoiden som kostar runt 2000kr för en utbytes på Volvo och då släcktes motorlampan och bilen gick lite bättre på låga varv.

Sen kanske din VVT är i ännu sämre skick än min, men jag tyckte inte det gjorde någon större skillnad att byta den.

Om knacksensorn gått sönder kanske den stryper motorn på något sätt.

Angående lampan så har du två på var sida bak sitter bredvid varandra kolla så att alla 4 lampor lyser bak.

79 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#14
alexbenhard skrev:
Peugeot508 skrev:
Ecm - 6400 variable camshaft. signal too slow

ecm 3400 knock sensor (ks). signal too slow

Dom kåderna hade jag


Sen jag jag positionslampa  fel. Men alla lampr lysser

Variable camshaft är problem med VVT.
Har du lite tur så kan det kosta runt en 100 lapp att fixa och någon timmes jobb.
Har du inte tur kostar det många tusen att laga.
Jag bytte VVT solenoiden som kostar runt 2000kr för en utbytes på Volvo och då släcktes motorlampan och bilen gick lite bättre på låga varv.

Sen kanske din VVT är i ännu sämre skick än min, men jag tyckte inte det gjorde någon större skillnad att byta den.

Om knacksensorn gått sönder kanske den stryper motorn på något sätt.

Angående lampan så har du två på var sida bak sitter bredvid varandra kolla så att alla 4 lampor lyser bak.

Vart bak sitter dom lamporna?

7 454 Inlägg
26 juni 2016
#15
Nordea skrev:
standardfel på s80..mitt råd är sälj om du inte har stor plånbok. S80 är kända för sina komplicerade el fel.

Instämmer.
En granne köpte en S80 -02 på inte fullt 20.000 mil för 15.000:- i vintras.
Nu har han kostat på mer än det.
Startmotor, generator, torkarmotor, fönsterhissar m m elfel.
Kylare + värmepaket står på tur.
AC´n fungerar inte.
Men den silverfärgade lacken glänser liksom däckens anläggningsyta mot marken.

Billigaste S80 -02 på Blocket begärs 3.000:- för.

27 Inlägg
28 juni 2016
#16
vvt enheten kan fungera dåligt om du har slarvat med oljebytena så att den lilla silen vid enheten har satts igen..Köp på skroten och byt..



Sök