felek skrev:
it_mutt skrev:
felek skrev:
Kan ju inte kosta så mycket. Kolla hur oljan ser ut på oljestickan, om den har vatten droppar på sig. Sen kollar du kylarvattnet om du ser någon gul liknande sörja så kan de vara topplockspackningen. Håll koll på temperaturen.
Fast läcker det "bara" ut avgaser i kylarvattnet/glykolen, så inträffar inget av de två alternativen.
Däremot så blir det (för stort) tryck i kylsystemet om så är fallet, vilket då utöver det uppenbara även kan få tempmätaren att hoppa (av luftfickorna). Sen brukar det ju, precis som du är inne på, även innebära att det inte blir någon vidare värme "i bilen" (vare sig för motor eller värmesystem)
Sen kan man ju även ta en titt på huruvida den ryker vitt, vilket då skvallrar om vatten som tar sig in i cylindern/cylindrarna och följer med ut. Då försvinner det givetvis även kylarvätska
Om det nu finns vatten i oljan eller tvärtom så blir det mycket enklare att konstatera om packningen har gått eller inte. det är inte så lätt att veta genom att bara kolla på avgaserna speciellt om man inte är mekaniker eller motorkunnig. och då kanske man får be om hjälp av någon kunnig i trakten.
Ja givetvis, men det sa jag inte heller något om. Däremot skrev jag att det inte alltid behöver bli så. Det betyder alltså i förlängningen att bara för att där inte är olja i vattnet, eller vatten i olja, så är packningen per automatik tät/hel, då den kan vara trasig på "andra sätt". Det var mest det jag ville få fram.
Senast redigerat av it_mutt (28 juni 2016)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!