3852
Sök

Peaugeot 206 cc, motorn överhettad

49 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#1
I lördags så stod jag i kö med bilen och i den väldiga värmen så går En varningslampa igång att motorn är överhettad.
Frågan är, kan motorn reagera på värmen ute?

Eller är det topplockspackning som har gått.
Nu när jag har kört den efter så har de inte varit några problem men de kommer ut mycket vit rök ifrån avgasröret.

Jag hoppad verkligen inte att de är topplockspackning för det är ju snordyrt att byta( ca 15.000kr på verkstad).
Har vänner som kan sånt men drar sig ur pga de är för mycket jobb😑

Så vad tror ni de kan vara ?
Den var inne på verkstaden för några veckor sen och då sa dom att det inte var något fel på topplockspackningen.


Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2016
#2
Motorns temperatur påverkas av temperaturen i luften ja.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 661 Inlägg
27 juni 2016
#3
Mest troligt har elfläkten inte gått igång. Har du skälv inte möjlighet att felsöka den så lämnar du in den på auktoriserad Peugeot-verkstad så får dom mäta om du har några avgaser i kylarvattnet.

Hur som så måste det ändå felsökas varför fläkten inte startade.

175 Inlägg
27 juni 2016
#4
Kan ju inte kosta så mycket. Kolla hur oljan ser ut på oljestickan, om den har vatten droppar på sig. Sen kollar du kylarvattnet om du ser någon gul liknande sörja så kan de vara topplockspackningen. Håll koll på temperaturen.


Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2016
#5
felek skrev:
Kan ju inte kosta så mycket. Kolla hur oljan ser ut på oljestickan, om den har vatten droppar på sig. Sen kollar du kylarvattnet om du ser någon gul liknande sörja så kan de vara topplockspackningen. Håll koll på temperaturen.

Fast läcker det "bara" ut avgaser i kylarvattnet/glykolen, så inträffar inget av de två alternativen.

Däremot så blir det (för stort) tryck i kylsystemet om så är fallet, vilket då utöver det uppenbara även kan få tempmätaren att hoppa (av luftfickorna). Sen brukar det ju, precis som du är inne på, även innebära att det inte blir någon vidare värme "i bilen" (vare sig för motor eller värmesystem)

Sen kan man ju även ta en titt på huruvida den ryker vitt, vilket då skvallrar om vatten som tar sig in i cylindern/cylindrarna och följer med ut. Då försvinner det givetvis även kylarvätska

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

175 Inlägg
28 juni 2016
#6
it_mutt skrev:
felek skrev:
Kan ju inte kosta så mycket. Kolla hur oljan ser ut på oljestickan, om den har vatten droppar på sig. Sen kollar du kylarvattnet om du ser någon gul liknande sörja så kan de vara topplockspackningen. Håll koll på temperaturen.

Fast läcker det "bara" ut avgaser i kylarvattnet/glykolen, så inträffar inget av de två alternativen.

Däremot så blir det (för stort) tryck i kylsystemet om så är fallet, vilket då utöver det uppenbara även kan få tempmätaren att hoppa (av luftfickorna). Sen brukar det ju, precis som du är inne på, även innebära att det inte blir någon vidare värme "i bilen" (vare sig för motor eller värmesystem)

Sen kan man ju även ta en titt på huruvida den ryker vitt, vilket då skvallrar om vatten som tar sig in i cylindern/cylindrarna och följer med ut. Då försvinner det givetvis även kylarvätska

Om det nu finns vatten i oljan eller tvärtom så blir det mycket enklare att konstatera om packningen har gått eller inte. det är inte så lätt att veta genom att bara kolla på avgaserna speciellt om man inte är mekaniker eller motorkunnig. och då kanske man får be om hjälp av någon kunnig i trakten.


Avstängd
10 388 Inlägg
28 juni 2016
#7
felek skrev:
it_mutt skrev:
felek skrev:
Kan ju inte kosta så mycket. Kolla hur oljan ser ut på oljestickan, om den har vatten droppar på sig. Sen kollar du kylarvattnet om du ser någon gul liknande sörja så kan de vara topplockspackningen. Håll koll på temperaturen.

Fast läcker det "bara" ut avgaser i kylarvattnet/glykolen, så inträffar inget av de två alternativen.

Däremot så blir det (för stort) tryck i kylsystemet om så är fallet, vilket då utöver det uppenbara även kan få tempmätaren att hoppa (av luftfickorna). Sen brukar det ju, precis som du är inne på, även innebära att det inte blir någon vidare värme "i bilen" (vare sig för motor eller värmesystem)

Sen kan man ju även ta en titt på huruvida den ryker vitt, vilket då skvallrar om vatten som tar sig in i cylindern/cylindrarna och följer med ut. Då försvinner det givetvis även kylarvätska

Om det nu finns vatten i oljan eller tvärtom så blir det mycket enklare att konstatera om packningen har gått eller inte. det är inte så lätt att veta genom att bara kolla på avgaserna speciellt om man inte är mekaniker eller motorkunnig. och då kanske man får be om hjälp av någon kunnig i trakten.

Ja givetvis, men det sa jag inte heller något om. Däremot skrev jag att det inte alltid behöver bli så. Det betyder alltså i förlängningen att bara för att där inte är olja i vattnet, eller vatten i olja, så är packningen per automatik tät/hel, då den kan vara trasig på "andra sätt". Det var mest det jag ville få fram.
Senast redigerat av it_mutt (28 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök