3938
Sök

Bromsproblem volvo 945 ltt -95

242 Inlägg
28 juni 2016
Trådstartare
#1
Tjena har lite problem med min 945 med ABS. Bilen har stått i några månader, men igår va jag ute och körde med bilen och när jag bromsade så hackade/slog pedalen, ratten vibrerade inte. Tror ni skivorna bak kan ha blivit skeva av att bara stått i några månader?
Senast redigerat av Chrisehhh (28 juni 2016)


10 163 Inlägg
28 juni 2016
#2
Chrisehhh skrev:
Tjena har lite problem med min 945 med ABS. Bilen har stått i några månader, men igår va jag ute och körde med bilen och när jag bromsade så hackade/slog pedalen, ratten vibrerade inte. Tror ni skivorna bak kan ha blivit skeva av att bara stått i några månader?

Rostiga skivor och bak skivorna kräver hård körning med kraftiga inbromsningar innan rosten försvinner upp i minst 100 och bromsa så hårt du kan (kolla så ingen ligger bakom först) och upprepa några gånger så ska du se att det försvinner.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

242 Inlägg
28 juni 2016
Trådstartare
#3
Djo skrev:
Chrisehhh skrev:
Tjena har lite problem med min 945 med ABS. Bilen har stått i några månader, men igår va jag ute och körde med bilen och när jag bromsade så hackade/slog pedalen, ratten vibrerade inte. Tror ni skivorna bak kan ha blivit skeva av att bara stått i några månader?

Rostiga skivor och bak skivorna kräver hård körning med kraftiga inbromsningar innan rosten försvinner upp i minst 100 och bromsa så hårt du kan (kolla så ingen ligger bakom först) och upprepa några gånger så ska du se att det försvinner.

Okej. Jag tittade närmre på frambromsarna och där låg beläggen mot skivan, antar att det behöver smörjas upp? tongue Så jag försökte lossa oket, men såklart rundade jag den översta skruven...mad


10 163 Inlägg
28 juni 2016
#4
Chrisehhh skrev:
Djo skrev:
Chrisehhh skrev:
Tjena har lite problem med min 945 med ABS. Bilen har stått i några månader, men igår va jag ute och körde med bilen och när jag bromsade så hackade/slog pedalen, ratten vibrerade inte. Tror ni skivorna bak kan ha blivit skeva av att bara stått i några månader?

Rostiga skivor och bak skivorna kräver hård körning med kraftiga inbromsningar innan rosten försvinner upp i minst 100 och bromsa så hårt du kan (kolla så ingen ligger bakom först) och upprepa några gånger så ska du se att det försvinner.

Okej. Jag tittade närmre på frambromsarna och där låg beläggen mot skivan, antar att det behöver smörjas upp? tongue Så jag försökte lossa oket, men såklart rundade jag den översta skruven...mad

Gick det trögt snurra på hjulet eller ?

För beläggen kommer liga an mot skivan det gör dom alltid annars skulle du behöva pumpa ut kolven varje gång du bromsar.

ut och kör så grejerna får röra sig och kör hårt så rostbelägningar på skivor försvinner och så allting verkligen används.

min 244,a hade ståt 2månader och då tog knappt bromsarna grejerna måste användas och det hårt och bestämt efter en lång stunds stilla stående.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

242 Inlägg
28 juni 2016
Trådstartare
#5
Djo skrev:
Chrisehhh skrev:
Djo skrev:

Rostiga skivor och bak skivorna kräver hård körning med kraftiga inbromsningar innan rosten försvinner upp i minst 100 och bromsa så hårt du kan (kolla så ingen ligger bakom först) och upprepa några gånger så ska du se att det försvinner.

Okej. Jag tittade närmre på frambromsarna och där låg beläggen mot skivan, antar att det behöver smörjas upp? tongue Så jag försökte lossa oket, men såklart rundade jag den översta skruven...mad

Gick det trögt snurra på hjulet eller ?

För beläggen kommer liga an mot skivan det gör dom alltid annars skulle du behöva pumpa ut kolven varje gång du bromsar.

ut och kör så grejerna får röra sig och kör hårt så rostbelägningar på skivor försvinner och så allting verkligen används.

min 244,a hade ståt 2månader och då tog knappt bromsarna grejerna måste användas och det hårt och bestämt efter en lång stunds stilla stående.

När jag snurrade så gick det lätt sen trögt sen lätt igen, dock är inte rost beläggningarna helt borta så det är lite ojämnt slitet. smile

Såhär såg det ut: http://imgur.com/u92yuII


10 163 Inlägg
29 juni 2016
#6
Chrisehhh skrev:
Djo skrev:
Chrisehhh skrev:

Okej. Jag tittade närmre på frambromsarna och där låg beläggen mot skivan, antar att det behöver smörjas upp? tongue Så jag försökte lossa oket, men såklart rundade jag den översta skruven...mad

Gick det trögt snurra på hjulet eller ?

För beläggen kommer liga an mot skivan det gör dom alltid annars skulle du behöva pumpa ut kolven varje gång du bromsar.

ut och kör så grejerna får röra sig och kör hårt så rostbelägningar på skivor försvinner och så allting verkligen används.

min 244,a hade ståt 2månader och då tog knappt bromsarna grejerna måste användas och det hårt och bestämt efter en lång stunds stilla stående.

När jag snurrade så gick det lätt sen trögt sen lätt igen, dock är inte rost beläggningarna helt borta så det är lite ojämnt slitet. smile

Såhär såg det ut: http://imgur.com/u92yuII

Jo det blir oftast en värre yta just där belägget är så inte så konstigt det gick lätt trögt lätt.

ut och kör för glatta livet ska du se att det där till största sannolikhet löser sig själv smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök