2777
Sök

Köpråd bil som ev. ökar i värde

2 014 Inlägg
14 juni 2016
#21
Personligen tror jag att en lågmilad och fullservad Maserati 3200 GT i fint skick kan vara en bra investering. De har börjat öka i pris ute i Europa, och i Storbritannien (som ofta ligger lite före övriga Europa) har bilarnas annonspriser ökat med 30-35 % de senaste två åren.

Totalt byggdes endast 4 795 bilar, första bilmodellen med "drive-by-wire", relativt ovanlig motorkombination (V8 med dubbelturbo) i en hyfsat liten sportkupé med tidlös design av Giugiaro (exteriör) och Fumia (interiör). Därtill de unika LED-bakljusen i boomerangform. Får man dessutom tag på en Assetto Corsa - endast 250 st byggda, varav 75 st högerstyrda - är man troligtvis garanterad en god avkastning på sin investering om man behåller den några år.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2016
#22
Alecci skrev:
Personligen tror jag att en lågmilad och fullservad Maserati 3200 GT i fint skick kan vara en bra investering. De har börjat öka i pris ute i Europa, och i Storbritannien (som ofta ligger lite före övriga Europa) har bilarnas annonspriser ökat med 30-35 % de senaste två åren.

Totalt byggdes endast 4 795 bilar, första bilmodellen med "drive-by-wire", relativt ovanlig motorkombination (V8 med dubbelturbo) i en hyfsat liten sportkupé med tidlös design av Giugiaro (exteriör) och Fumia (interiör). Därtill de unika LED-bakljusen i boomerangform. Får man dessutom tag på en Assetto Corsa - endast 250 st byggda, varav 75 st högerstyrda - är man troligtvis garanterad en god avkastning på sin investering om man behåller den några år.

Första modellen från Maserati? 3200GT kom väl...98?

(Nej, det spelar ingen roll för trådens skull)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 014 Inlägg
14 juni 2016
#23
it_mutt skrev:
Alecci skrev:
Personligen tror jag att en lågmilad och fullservad Maserati 3200 GT i fint skick kan vara en bra investering. De har börjat öka i pris ute i Europa, och i Storbritannien (som ofta ligger lite före övriga Europa) har bilarnas annonspriser ökat med 30-35 % de senaste två åren.

Totalt byggdes endast 4 795 bilar, första bilmodellen med "drive-by-wire", relativt ovanlig motorkombination (V8 med dubbelturbo) i en hyfsat liten sportkupé med tidlös design av Giugiaro (exteriör) och Fumia (interiör). Därtill de unika LED-bakljusen i boomerangform. Får man dessutom tag på en Assetto Corsa - endast 250 st byggda, varav 75 st högerstyrda - är man troligtvis garanterad en god avkastning på sin investering om man behåller den några år.

Första modellen från Maserati? 3200GT kom väl...98?

(Nej, det spelar ingen roll för trådens skull)

Första 3200 GT tillverkades 1998 men åsattes årsmodell 1999. Jag kan förvisso ha fel om det där med första bilmodellen, men har läst på flera ställen att det ska vara den första.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 711 Inlägg
962 Inlägg
14 juni 2016
#25
Volvo 240 Turbo 81-82 helst 242 då.
Volvo 760 Turbo 83-84
Opel Kadett GSI 16V helst med flipperspelet
Opel Vectra 2000 helst 4x4
Saab 99 Turbo

Sen alla fräna jänkebilar som bara ökar och ökar, sa jag ökar? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 juni 2016
#26
Man undrar ju vem som i slutädan ska ha råd med de stadigt ökande veteranbilspriserna, lite som bostadsmarknaden. Men det är ju bara att låna på! big_smile

Jonas

2 Inlägg
3 juli 2016
#27
BMW E36 (inkl M3) tillverkades i relativt stora volymer och det finns många bilar därute.
Jag har haft 3 st sedan mitten av nittiotalet (+ ett antal andra BMW+Porsche).
MEN...när jag tittar så ser jag inte många E36 i originalskick, välbehållna, fullservade.
En del har 'förbättrats' (läs: 1000+ hk, etc och det är ok), de flesta använts flitigt (läs: nerkörda, rostiga, etc och inte ok).
Personligen, tycker jag att E36 är väldigt välbyggd (både kaross och mekanik), välbalanserad och snygg.
Reservdelar/Tillbehör finns det gott om även nu när modellen börjar bli till åren.
Tror vi kommer se ett mycket större pris spann på original/välhållna/välservade ex och resten (de flesta) framöver.    Tror samma om MB CE W124.  Båda är relativt 'bullet proof'.
My $0.02
mvh
Peter
Senast redigerat av SwedeCT (3 juli 2016)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
3 juli 2016
#28
SwedeCT skrev:
BMW E36 (inkl M3) tillverkades i relativt stora volymer och det finns många bilar därute.
Jag har haft 3 st sedan mitten av nittiotalet (+ ett antal andra BMW+Porsche).
MEN...när jag tittar så ser jag inte många E36 i originalskick, välbehållna, fullservade.
En del har 'förbättrats' (läs: 1000+ hk, etc och det är ok), de flesta använts flitigt (läs: nerkörda, rostiga, etc och inte ok).
Personligen, tycker jag att E36 är väldigt välbyggd (både kaross och mekanik), välbalanserad och snygg.
Reservdelar/Tillbehör finns det gott om även nu när modellen börjar bli till åren.
Tror vi kommer se ett mycket större pris spann på original/välhållna/välservade ex och resten (de flesta) framöver.    Tror samma om MB CE W124.  Båda är relativt 'bullet proof'.
My $0.02
mvh
Peter

tror du är rätt på spåret smile en fin fräsch e36 kommer öka i värde precis som e30in



Sök