3430
Sök

Lurad? - Motstridig bilhandlare

122 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
Hej,

Köpte nyligen en fin Bmw m3 e46 hos bilhandlare som handlar med premiumbilar i Stockholmsområdet.  Handlaren kunde inte understryka tillräckligt hur enormt fräsch och i vilket fantastiskt skick bilen var i. Och visst såg den fin ut, och välvårdad. Skulle det mot förmodan vara några problem, så fick jag självklart höra av mig till dem försäkrade de mig om

1 vecka senare när jag hunnit titta noggrannare på bilen så summerar jag flera småfel som det inte stått något om i varudeklarationen. Allt är "normalt skick för sin ålder" kryssat.

Framruta massa stenskott - trafikfarlig i motljus
Solskyddet för takluckan i innertaket sitter löst
Lampor (angel-eyes) ur funktion
Stolvärme funkar ej
Kofångare sitter löst
Blinkersglas sitter löst
Skramlar i ena dörren

Har påpekat detta nu i 1 veckas tid, och ikväll fick jag till slut svar via SMS:
"Du får byta vindrutan själv via försäkring, kofångarna kan du skruva fast själv och de andra punkterna känner jag inte igen något fel på" Detta utgår jag kommer från chefen, och inte säljaren, även om han gnällt en del när jag ringt flera gånger efter att han lovat att "återkomma under dagen".

Bilen är 14 år gammal, såldes alltså inte med någon garanti. Provkörning erbjöds inte då de inte släppte premiumbilar till vem som helst. Däremot 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti enigt lag (?)

Vem springer och drar i kofångare, känner på lyktglas, kollar alla lampor etc när man handlar av bilhandlare?

Varudeklarationen säger uppenbarligen att bilen är i "normalt skick för sin ålder", inte att något skulle vara trasigt eller liknande.

Har ni tips på vad man kan göra? Kan jag vända mig till tex ARN eller någon annan instans för att få hjälp? Inte ens de trafikfarliga bitarna vill de göra något åt. Går det att ångra köpet?

Känns ärligt talat riktigt surt. Väljer att handla via firma för att känna trygghet, men lyckas ändå köpa på mig en halvt ihopsatt bil som de sen inte vill ta ansvar över.

Hjälp av något slag uppskattas. Helst inga sarkastiska inlägg om hur dum man egentligen är.

Tack!
Senast redigerat av Shaf (12 juli 2016)

3 371 Inlägg
12 juli 2016
Tycker det låter som en 14 år gammal bil. det är ändå småfel. Och dessa fel ser man om man kollar innan man köper bilen. Man ska pilla på allt.

Brukar till o med krypa under bilen när man köper.

Tycker inte att säljaren har gjort något fel. Låter ju fin om det är de enda "felen".

8 883 Inlägg
12 juli 2016
Det här är fel som du med lätthet skulle upptäckt innan köpet om du tagit dig tid till att undersöka bilen.

Fotograf på tierpidag.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
12 juli 2016
Shaf skrev:
Hej,

Köpte nyligen en fin Bmw m3 e46 hos bilhandlare som handlar med premiumbilar i Stockholmsområdet.  Handlaren kunde inte understryka tillräckligt hur enormt fräsch och i vilket fantastiskt skick bilen var i. Och visst såg den fin ut, och välvårdad. Skulle det mot förmodan vara några problem, så fick jag självklart höra av mig till dem försäkrade de mig om

1 vecka senare när jag hunnit titta noggrannare på bilen så summerar jag flera småfel som det inte stått något om i varudeklarationen. Allt är "normalt skick för sin ålder" kryssat.

Framruta massa stenskott - trafikfarlig i motljus
Solskyddet för takluckan i innertaket sitter löst
Lampor (angel-eyes) ur funktion
Stolvärme funkar ej
Kofångare sitter löst
Blinkersglas sitter löst
Skramlar i ena dörren

Har påpekat detta nu i 1 veckas tid, och ikväll fick jag till slut svar via SMS:
"Du får byta vindrutan själv via försäkring, kofångarna kan du skruva fast själv och de andra punkterna känner jag inte igen något fel på" Detta utgår jag kommer från chefen, och inte säljaren, även om han gnällt en del när jag ringt flera gånger efter att han lovat att "återkomma under dagen".

Bilen är 14 år gammal, såldes alltså inte med någon garanti. Provkörning erbjöds inte då de inte släppte premiumbilar till vem som helst. Däremot 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti enigt lag (?)

Vem springer och drar i kofångare, känner på lyktglas, kollar alla lampor etc när man handlar av bilhandlare?

Varudeklarationen säger uppenbarligen att bilen är i "normalt skick för sin ålder", inte att något skulle vara trasigt eller liknande.

Har ni tips på vad man kan göra? Kan jag vända mig till tex ARN eller någon annan instans för att få hjälp? Inte ens de trafikfarliga bitarna vill de göra något åt. Går det att ångra köpet?

Känns ärligt talat riktigt surt. Väljer att handla via firma för att känna trygghet, men lyckas ändå köpa på mig en halvt ihopsatt bil som de sen inte vill ta ansvar över.

Hjälp av något slag uppskattas. Helst inga sarkastiska inlägg om hur dum man egentligen är.

Tack!

Att man inte får provköra en 14 år gammal bil verkar väldigt skumt. Självklart ville dom inte att du skulle upptäcka alla fel som du kanske gjort om du i lugn och ro stannat efter vägen och kollat igenom bilen.

"normalt skick för sin ålder" Har inte hört det förut. Men prova nån instans typ ARN för att se om du kan få nån hjälp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 274 Inlägg
12 juli 2016
Vem köper en bil från en handlare som vägrar låta en provköra bilen?
Tror tyvärr att du får svårt att få nån kompensation för dina fel oavsett hur långt du drar det.

3 371 Inlägg
12 juli 2016
Håller med att det är dåligt att man inte får provköra. Men finns mycket testpiloter.:-)

Men nästan inga av de felen skulle inte dykt upp av en körning.

Man ska pilla på allt så hittar man. Men blir man blind av däckglanset så blir det lätt så :-)

12 086 Inlägg
12 juli 2016
En BMW M3 i fantastiskt skick ska inte ha några av dessa fel. Synnerligen inte funktionsfelen.
Att gå via ARN låter osmidigt. Jag hade valt metoden tjata hål i huvet på säljaren.
Du har fått ett svar via SMS och några samtal som egentligen inte behandlar problemen. Det är bara början, mer kan du.

Framrutan kan jag kanske tycka är i överkant, det är en slitagedel som man med lätthet kan bedöma själv som köpare.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2016
Något jag råkade ut för på BMWn var att framrutan var bytt av någon jävla Hattifnatt.

Normalt sett går jag inte och känner på framrutan på en bil, för jag räknar med att den sitter fast, vilket denna inte gjorde.

När jag sen påpekade detta för bilfirman, kanske en månad efter att jag köpt bilen (upptäckte det först då), så är ju såklart alla på firman släkt med varandra, och dom lovar på sin mammas heder att bilen var i bästa skick när jag köpte den och att jag själv tryckt ut rutan...

Oseriösa bilfirmor är det gott om, och efter ett tag upptäcker man var varningsklockorna börjar ringa...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

326 Inlägg
13 juli 2016
Brains skrev:
Tror tyvärr att du får svårt att få nån kompensation för dina fel oavsett hur långt du drar det.

Varför tror du det? Såna som du är ju alla bilhandlares våta dröm...
Han har ju i värsta fall Konsumentlagen att hänvisa till, då brukar dom flesta handlare mjukna. Enligt den lagen ska ju alla fel som upptäcks inom 6 månader betraktas som ursprungliga. Alltså att dom fanns vid köpet. Att bilen är 14 år har ingen betydelse, den ska bara, som nån påpekade, motsvara förväntat skick. Att grejor sitter löst skulle åtminstone inte jag förvänta mig på en M3. Och att man skulle ha upptäckt det innan köpet så är inte undersökningsplikten speciellt långtgående när man köper av handlare. Annat är det vid privatköp, då är det bäst att vända ut och in på bilen.
Allt det här står på lättbegriplig svenska på Konsumentverkets hemsida om nån orkar läsa.

Folk vet inte sina rättigheter och det är därför handlarna kommer dragandes med den där "trafiksäkerhetsgarantin" och hoppas att kunderna ska tro att det är den enda hjälp dom kan få.

Muttley
13 juli 2016
Peter_5565 skrev:
Brains skrev:

Varför tror du det? Såna som du är ju alla bilhandlares våta dröm...
Han har ju i värsta fall Konsumentlagen att hänvisa till, då brukar dom flesta handlare mjukna. Enligt den lagen ska ju alla fel som upptäcks inom 6 månader betraktas som ursprungliga. Alltså att dom fanns vid köpet. Att bilen är 14 år har ingen betydelse, den ska bara, som nån påpekade, motsvara förväntat skick. Att grejor sitter löst skulle åtminstone inte jag förvänta mig på en M3. Och att man skulle ha upptäckt det innan köpet så är inte undersökningsplikten speciellt långtgående när man köper av handlare. Annat är det vid privatköp, då är det bäst att vända ut och in på bilen.
Allt det här står på lättbegriplig svenska på Konsumentverkets hemsida om nån orkar läsa.

Folk vet inte sina rättigheter och det är därför handlarna kommer dragandes med den där "trafiksäkerhetsgarantin" och hoppas att kunderna ska tro att det är den enda hjälp dom kan få.

Sen hade nog de flesta inte ens köpt bilen utan provkörning.   Man måste ju undersöka vad man köper.   Det bilhandlarna sa att de inte låter folk köra exklusiva bilar är total bullshit.  Då ber man de åka med smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2016
Shaf skrev:

Tack!

För att summera det redan som sagts (jag håller med om mycket och försöker respektera din vilja i ovan citerade mening) och så som jag själv hade gjort:

Tjata, klaga, var jobbig, ring, åk dit, be att få sakerna fixade. Om det funkar ger du pojkarna och flickorna på firman en fet, blöt puss och är nöjd. Om det inte funkar så har du som jag ser det två alternativ:

1: fixa felen, bit i det berömda äpplet och go on with your life etc etc.

2: sälj skiten och skriv en rad i din personliga bok "Mina erfarenheter i livet".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök