Ska rostlaga bilen lite i skärmar och trösklar... Har gjort det förr men med varierande resultat. Varje gång man googlar på det verkar det finnas massor av metoder att välja mellan.
Så här har jag gjort hittills: Slipat med roterande stålborste tills ytan är så ren det går (dock rost kvar i porerna). Lagt på Biltemas rostätare. Sprayat på Biltemas rostskyddsprimer. Spacklat, slipat, ett lager till med rostskyddsprimer, färglack och klarlack.
Hittade en annan sida som menade att man skulle ha på syra för att lösa rosten ur porerna, sedan neutralisera syran med en stark bas. Därpå avfettning och på med en tvåkomponents epoxygrund. Sen slipa, lacka.
Är den andra metoden att föredra, eller fungerar "min" metod lika bra? Alltså, är det bättre med syra och epoxygrund?
Hej! Får du inte bort rosten ur porerna så kommer rosten tillbaka efter några år! Det enda sättet att slippa rostlaga stup i ett är att blästra ytan! Tyvärr är det så!
Sedan gäller som vanligt att lacka med 2-komp lacker (fordrar kompressor och spruta). Inga grejer du köper på beninmackar av typ sprayfärger fungerar i längden.
Hej! Får du inte bort rosten ur porerna så kommer rosten tillbaka efter några år! Det enda sättet att slippa rostlaga stup i ett är att blästra ytan! Tyvärr är det så!
Sedan gäller som vanligt att lacka med 2-komp lacker (fordrar kompressor och spruta). Inga grejer du köper på beninmackar av typ sprayfärger fungerar i längden.
Håller med till 100% det du skriver.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Gå till en på din ort som sysslar med lackprodukter så trycker dom riktig färg och klarlack på burk. Kostar lite mer men resultat blir otroligt mycket bättre.
Hej! Får du inte bort rosten ur porerna så kommer rosten tillbaka efter några år! Det enda sättet att slippa rostlaga stup i ett är att blästra ytan! Tyvärr är det så!
Sedan gäller som vanligt att lacka med 2-komp lacker (fordrar kompressor och spruta). Inga grejer du köper på beninmackar av typ sprayfärger fungerar i längden.
Jag har en liten erinran, ska man blästra så skall man se till att det är rent material man blästrar med. Blästrar man med rost i sanden så kan man bara gissa vad som händer, själv brukar jag köra med en phneutral ytspänningsfri rostborttagare, det vet jag fungerar. Använt det på min egen bil, så jag har sett långtidsresultatet över 3 års tid på min egen brukis.
Jag applicerar och vänta ca 1 timme, torka med thinner, blås med tryckluft, torka med thinner igen, färdigt för grund typ.
Hej! Får du inte bort rosten ur porerna så kommer rosten tillbaka efter några år! Det enda sättet att slippa rostlaga stup i ett är att blästra ytan! Tyvärr är det så!
Sedan gäller som vanligt att lacka med 2-komp lacker (fordrar kompressor och spruta). Inga grejer du köper på beninmackar av typ sprayfärger fungerar i längden.
Jag har en liten erinran, ska man blästra så skall man se till att det är rent material man blästrar med. Blästrar man med rost i sanden så kan man bara gissa vad som händer, själv brukar jag köra med en phneutral ytspänningsfri rostborttagare, det vet jag fungerar. Använt det på min egen bil, så jag har sett långtidsresultatet över 3 års tid på min egen brukis.
Jag applicerar och vänta ca 1 timme, torka med thinner, blås med tryckluft, torka med thinner igen, färdigt för grund typ.
har googlat lite på detta med ytspänningsfri rostborttagare, men hittar inget vettigt om just själva smörjan! har du nån länk med lite beskrivning?
Pingens acid clean är denna syra som fungerar att äta upp rosten i porer mm..som sen måste neutraliseras av en Alkalie osv.. Grymt bra medel för att ta bort rost med. och mycket annat beroende på hur man späder ut det med vatten.
Pingens acid clean är denna syra som fungerar att äta upp rosten i porer mm..som sen måste neutraliseras av en Alkalie osv.. Grymt bra medel för att ta bort rost med. och mycket annat beroende på hur man späder ut det med vatten.