Tjena! Jag har införskaffat mig ett par 6" ledramper på 18w som jag vill montera under kofångaren bak på min merca. Problemet jag har är att hitta nån styrström till reläet. Har kollat släpvagnskontakten men det är endast 2v där. Fungerar inte att koppla in lampan direkt i kontakten heller! Om jag kopplar ett släp med backlyse så funkar det. Finns inte kabel till original lysena heller då det sitter en "dator" i bakluckan. Går endast plus, jord och tre till kablar från bilen in i luckan. Någon som har nån bra lösning på detta när man har allt detta cambus trassel? Växellådan vore ju kanske ett alternativ men vet inte hur höga volt styrningen av den har. Har haft en tanke på en microbrytare som man monterar mot växelspaken men det känns som ett sista alternativ. Mycket tacksam för alla tips!
Om du inte hittar signalen från backljuset så skulle jag koppla sladden separat med en egen knapp på något bra ställe. Då kan du dessutom tända lyset när du står stilla och behöver gå bakom bilen för att t.ex packa bagage. /Felix
Alternativt så köper du in en arduino, wemos eller liknande och låter den låsa av signalen som skickas till ordinarie backlampa eller på backsignal. Denna enhet styr i sin tur ett relä.
Alternativt så köper du in en arduino, wemos eller liknande och låter den låsa av signalen som skickas till ordinarie backlampa eller på backsignal. Denna enhet styr i sin tur ett relä.
Behöver inte de programmeras? Eller vad det förr..?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jo, men för detta ändamål blir det inga mänger av kod:) Tänker mig att arduino får helt enkelt köra en loop och läsa av in en input pin blir hög, och i sådanafall dra relät.
Går att ta signal/ström från dragkontakten eftersom du hade backljus där. Anledningen till att den bara ger 2 volt är att den 2V signalen du mäter är ett test för att kolla om kretsen är hel/inkopplad. Med hjälp av ett motstånd för att simulera en 21W lampa så kommer backljuset att tändas. Risken är att du kan få upp en varning för att lamporna på släpet är trasiga när jag tänker efter...
Går att ta signal/ström från dragkontakten eftersom du hade backljus där. Anledningen till att den bara ger 2 volt är att den 2V signalen du mäter är ett test för att kolla om kretsen är hel/inkopplad. Med hjälp av ett motstånd för att simulera en 21W lampa så kommer backljuset att tändas. Risken är att du kan få upp en varning för att lamporna på släpet är trasiga när jag tänker efter...
Hur ser det ut i lamphuset? Kan man låna styrström till ett relä och köra ramperna med det. Eller flippar bilen över då? Liten tanke på Ockhams rakkniv...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Håller med Hybridsmurfen, att plocka upp lampinsatsen är en bra början, är signalen i 6-12V området så har vi en lösning! Är signalen högre eller lägre så får man kolla in alternativa relän, alternativt gå via en Arduino.
Håller med Hybridsmurfen, att plocka upp lampinsatsen är en bra början, är signalen i 6-12V området så har vi en lösning! Är signalen högre eller lägre så får man kolla in alternativa relän, alternativt gå via en Arduino.
Ett relä drar väl 30mA? Dvs 0.003A. Jag TROR inte bilen får spel för den tjuvströmmen men man vet aldrig.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tack för svar! Först så är jag inte direkt data tekniker så koppla in en arduino är nog oxå ett sista alternativ. Jag kan nog ta ström från original lyktan för den bör gå på 12v men backljuset sitter i bagageluckan och det är lite invecklad dragning och rivning av inredning i tak bland annat för att kunna dra kabel därifrån. Jag har ju provat att stoppa in lampan direkt i släpvagnskontakten men det funkar inte. Är det helt enkelt för liten förbrukning på led rampen så bilen känner inte av att det är ett backljus inkopplat. Dom ska ju vara på 18w men Kina lampor är ju inte alltid enligt spec. Skulle gissa på att dom körs på ca hälften av det vatt talet. Sen att sätta separat brytare i bilen vill jag inte ha då det finns risk för att glömma den på. Både när man kör och har stängt av bilen. Tror det finns andra på vägen som inte skulle gilla att ha två led lampor i ansiktet:P då kör jag nog hellre på en microbrytare som tar i växelspaken när den står i back läge.