3325
Sök

Köpråd: Datsun 280z 1977

22 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Går i tankarna att köpa en Datsun 280z. Jag har hittat en i Polen som har specialiserat sig på att ta hem Datsun från USA och sälja här i Europa. Bilen är inte registrerad i Polen utan jag kommer behöva registrera in den här.

Från början har det varit en insprutningsmotor men han i Polen har konverterat den till förgasare (från en 240z)... Så min fråga är om det kommer kunna gå att registrera in den här i Sverige med tanke på avgaskraven?, eller råder ni mig att hitta någon annan?

Bilen är tyvärr några år för ny 1977 för att den skulle slippa ha avgaskrav.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/13639386_911381958983690_662903813_o.jpg?oh=92ec471e3c0580ddfff07a443bdab58a&oe=57B5C872


Med vänliga hälsningar

8 Inlägg
17 augusti 2016
#2
Rätta mig om jag har fel, men avgaskrav kom väl först 1988!?

Edit: För övrigt var det väl (i min mening) rätt synd att han i Polen har förstört bilen när den ändå var en 280 från början! roll
Senast redigerat av aroncbds (17 augusti 2016)


22 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#3
aroncbds skrev:
Rätta mig om jag har fel, men avgaskrav kom väl först 1988!?

Edit: För övrigt var det väl (i min mening) rätt synd att han i Polen har förstört bilen när den ändå var en 280 från början! roll

Tyvärr kom dem 1976 neutral PÅ sätt o vis har du rätt.. väldigt vanligt tydligen att man konverterar dem för att de insprutningssystemen brukar krångla så mycket.

1 271 Inlägg
17 augusti 2016
#4
aroncbds skrev:
Rätta mig om jag har fel, men avgaskrav kom väl först 1988!?

Edit: För övrigt var det väl (i min mening) rätt synd att han i Polen har förstört bilen när den ändå var en 280 från början! roll

Nja, det blev väl krav på att alla bensinbilar skulle ha katalysator? Och därmed upphörde förgasarmotorerna eftersom motorer med insprutning lättare kan kontrollera förbränningen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 158 Inlägg
17 augusti 2016
#5
Sverige fick avgaskrav 1976, det kan förekomma EGR-ventil eller liknande

men man skulle kunna regga in den i polen först och sedan importera den till sverige
men säkrast är att fråga transportstyrelsen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

87 Inlägg
17 augusti 2016
#6
Blir väll endå problem vid reg för motor är utbytt om dom nu ser det?

Sjukt feta bilar. Vad går dom runt i pris nuförtiden? Menar mest dugligt skick, inga original skick 2000mil smile

22 Inlägg
18 augusti 2016
Trådstartare
#7
Molna skrev:
Blir väll endå problem vid reg för motor är utbytt om dom nu ser det?

Sjukt feta bilar. Vad går dom runt i pris nuförtiden? Menar mest dugligt skick, inga original skick 2000mil smile

Ja vet inte om jag vågar ta risken att köpa den om det inte skulle gå att registrerar den neutral Ah förälskade i dem, var en bruks 240z på blocket för några veckor sedan som gick för 140000kr.



spillolja skrev:
Sverige fick avgaskrav 1976, det kan förekomma EGR-ventil eller liknande

men man skulle kunna regga in den i polen först och sedan importera den till sverige
men säkrast är att fråga transportstyrelsen

Blir nog att jag får dra iväg ett meddelande till dem cool


Sök