3606
Sök

Vad händer om besiktningsmannen kör sönder din bil?

17 Inlägg
15 augusti 2016
Trådstartare
#1
tjenare har besiktning på torsdag, och bilen har något problem som gör att den laddar säkert över 2.0bar... vågar inte testa råka få den att ladda 1.6bar förrut på 3.000varv. men ingen lampa eller annat lyser av detta.
Om besiktningsmannen provkör bilen nu och får för sig att gasa på lite och något pajar får jag garantier då eller är de kört? // MvH William
Senast redigerat av Psycho5553 (15 augusti 2016)

Trucker
1 415 Inlägg
15 augusti 2016
#2
Om den går sönder medans den besiktas, så är det något som kunde gå sönder när som helst... skillnad är om dom kör sönder kjolpaket, eller kör en 4x4 på bromsrullarna och det pajjar...

Du kanske borde fixa ditt skenade laddtryck innan du besiktar..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

17 Inlägg
15 augusti 2016
Trådstartare
#3
zleepy skrev:
Om den går sönder medans den besiktas, så är det något som kunde gå sönder när som helst... skillnad är om dom kör sönder kjolpaket, eller kör en 4x4 på bromsrullarna och det pajjar...

Du kanske borde fixa ditt skenade laddtryck innan du besiktar..

Tror du de funkar att dra taktventilen (den laddar cirka 0.4bar då) och bara släcka lampan utan att besiktningen ser att ja gjort de? eller är de bara att ta hand om problemen först och sen åka igenom utan problem?

296 Inlägg
15 augusti 2016
#4
Det som händer är väl att du får en tvåa på bristande funktion på motorn när någon kolv hänger utanför blocket.


Evildan
15 augusti 2016
#5
Laga först, sedan besiktiga.

3 386 Inlägg
15 augusti 2016
#6
Evildan skrev:
Laga först, sedan besiktiga.

Låter mer att han vill att besiktning ska lagan:-)


Muttley
15 augusti 2016
#7
Folk har väl försökt förr att få besiktningen att laga folks vrak smile 

Om din bil inte är ok och den rasar för normal körning så får du ingenting.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 augusti 2016
#8
Min bil rasade i besiktningen, Besiktningsteknikern gjorde en opacitetkontroll, heter det väl? Man kollar avgasvärdena, röktäthet på en dieselbil genom att varva den rejält, i mitt fall rasade dieselpumpen (vp37). Jag ifrågasatte vem som ska stå för detta men fick till svar att den ska hålla för en sådan behandling. Jag höll med om det, även om jag själv aldrig skulle ha rusat motorn på det viset.
Men de stod för felsök på auktoriserad verkstad. Nu vid senaste besiktning talade jag om att det blir inte tal om nån kontroll på detta vis. Så nu görs det en visuell kontroll, vilket känns klart bättre :-)

"My drinkingteam has a racingproblem"

17 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#9
REG-SKYLTEN skrev:
Min bil rasade i besiktningen, Besiktningsteknikern gjorde en opacitetkontroll, heter det väl? Man kollar avgasvärdena, röktäthet på en dieselbil genom att varva den rejält, i mitt fall rasade dieselpumpen (vp37). Jag ifrågasatte vem som ska stå för detta men fick till svar att den ska hålla för en sådan behandling. Jag höll med om det, även om jag själv aldrig skulle ha rusat motorn på det viset.
Men de stod för felsök på auktoriserad verkstad. Nu vid senaste besiktning talade jag om att det blir inte tal om nån kontroll på detta vis. Så nu görs det en visuell kontroll, vilket känns klart bättre :-)

okej gött, ja besiktar mest för att få reda på ett annat fel som klonkar höger fram (besiktnings mannen lär veta va det är och är trött på att byta saker som inte hjälper) Men detta med att den laddar tror jag ja vet varför den gör och kan få de fixat snart

Men frågan är varvade han ut den på band eller stog han bara still och varvade upp den? // MvH William
Senast redigerat av Psycho5553 (17 augusti 2016)

7 275 Inlägg
17 augusti 2016
#10
Om dom kör sönder bilen, krockar eller dylikt, får dom stå för det men om bilen går sönder under tiden du besiktigar får du stå för det.


Evildan
17 augusti 2016
#11
Vi ponerar att jag kör dit en automatväxlad -whatever- och besiktningskontrollanten kör den på bromsrullarna, när han ska bort varvar han motorn 4-5000 rpm sedan slänger han i D och bilen skuttar av rullarna och lådan havererar.
Då är det under själva kontrollen fast teknikern har misshandlat sönder bilen.
Vem står för detta?

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#12
Evildan skrev:
Vi ponerar att jag kör dit en automatväxlad -whatever- och besiktningskontrollanten kör den på bromsrullarna, när han ska bort varvar han motorn 4-5000 rpm sedan slänger han i D och bilen skuttar av rullarna och lådan havererar.
Då är det under själva kontrollen fast teknikern har misshandlat sönder bilen.
Vem står för detta?

I ett annat fall (inte samma som REG-SKYLTEN's, men åt samma håll), nekades ersättning.

Men, JK uttalade då sig som följer;

"Justitiekanslern menar att staten visserligen ska ersätta skador som vållats genom försummelse av myndighetsutövning, men att det inte går att bevisa att Bilprovningen gjort fel. Bevisbördan ligger hos dem som har drabbats av skadan i sådana här fall."

( http://www.dn.se/motor/bilprovningen-er … stord-bil/ )


I ditt exempel får man väl anse att det beteendet inte ligger i "hur man ska göra" och rimligen torde ses som oansvarigt och felaktigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 042 Inlägg
17 augusti 2016
#13
Ibland brister deras kunskaper i hur man kan hantera en viss biltyp. Ett gammalt exempel är när jag skulle besiktiga min Citroen CX. Herren ifråga försökte ställa hjulen på tvären men den vägrade det. Det är bara att glömma. De vill stå rakt.

Förklarade då att bilen inte har "normal" fjädring och dessutom sköter hydraliken även om styrning och bromsar. En äldre kollega kom lommande med ett skevt leende mot mig som jag tippade på betydde "Gröngöling"...

Den äldre körde bilen ett längre varv än normalt och konstaterade att den kändes bra och sen var det inget mer med det.

Man får säga ifrån som någon innan gjorde när det luktar fel. Tror det finns en lång tråd här om en kille som råkade riktigt illa ut med en dikeskörning eller dylikt? Vår sökfunktion är inte optimal men ska se efter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 augusti 2016
#14
Psycho5553 skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Min bil rasade i besiktningen, Besiktningsteknikern gjorde en opacitetkontroll, heter det väl? Man kollar avgasvärdena, röktäthet på en dieselbil genom att varva den rejält, i mitt fall rasade dieselpumpen (vp37). Jag ifrågasatte vem som ska stå för detta men fick till svar att den ska hålla för en sådan behandling. Jag höll med om det, även om jag själv aldrig skulle ha rusat motorn på det viset.
Men de stod för felsök på auktoriserad verkstad. Nu vid senaste besiktning talade jag om att det blir inte tal om nån kontroll på detta vis. Så nu görs det en visuell kontroll, vilket känns klart bättre :-)

okej gött, ja besiktar mest för att få reda på ett annat fel som klonkar höger fram (besiktnings mannen lär veta va det är och är trött på att byta saker som inte hjälper) Men detta med att den laddar tror jag ja vet varför den gör och kan få de fixat snart

Men frågan är varvade han ut den på band eller stog han bara still och varvade upp den? // MvH William

Han stod stilla och varvade den till max, med mätinstrument kopplat i avgasröret. Det är så dom gör.

"My drinkingteam has a racingproblem"

7 399 Inlägg
18 augusti 2016
#15
REG-SKYLTEN skrev:
Psycho5553 skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Min bil rasade i besiktningen, Besiktningsteknikern gjorde en opacitetkontroll, heter det väl? Man kollar avgasvärdena, röktäthet på en dieselbil genom att varva den rejält, i mitt fall rasade dieselpumpen (vp37). Jag ifrågasatte vem som ska stå för detta men fick till svar att den ska hålla för en sådan behandling. Jag höll med om det, även om jag själv aldrig skulle ha rusat motorn på det viset.
Men de stod för felsök på auktoriserad verkstad. Nu vid senaste besiktning talade jag om att det blir inte tal om nån kontroll på detta vis. Så nu görs det en visuell kontroll, vilket känns klart bättre :-)

okej gött, ja besiktar mest för att få reda på ett annat fel som klonkar höger fram (besiktnings mannen lär veta va det är och är trött på att byta saker som inte hjälper) Men detta med att den laddar tror jag ja vet varför den gör och kan få de fixat snart

Men frågan är varvade han ut den på band eller stog han bara still och varvade upp den? // MvH William

Han stod stilla och varvade den till max, med mätinstrument kopplat i avgasröret. Det är så dom gör.

de får ej varva MAX utan har vissa gränser, typ max 4000 rpm,, kan kolla upp exakt smile


17 Inlägg
19 augusti 2016
Trådstartare
#16
jag klarade besiktningen blankt smile , Besiktningsmannen körde väldigt lungt så de märktes inte :p men problemet är snart löst så de känns bra iaf


Sök