Nästan två månader sedan man skrev något här, tiden går något så fruktansvärt fort....
Så vad har då hänt? En hel del faktiskt! Nästan hela jul- och nyårsledigheten spenderades i garaget, med en svets i ena handen och en vinkelharry i den andra....
Det började med att den gamla turbon skulle bytas ut mot en TD04HL-19T från Volvo V70R, så ny downpipe fick byggas och turbon fick vridas om en aning.
Downpipen ihoppunktad och med V-band mot mellanröret istället för den 3-bultade flänsen. 3" hela vägen dessutom nu.
Helt okej svetsar för att vara av en amatör med en gammal MIG/MAG från Bauhaus
Testmontering på grenrör. Downpipe + grenrör lindat med avgasbandage.
Och så på plats! Trångt trångt trångt att få dit grenrörsmuttrarna....
Oljeslangarna utbytta mot nya stålomspunnena och AN-kopplingar till oljematningen.
Gamla turbon fick agera ljusstake i garaget under juletiden
När turbobytet var färdigt revs hela inredningen ut. Alla asfaltsmattor knackades/skrapades/frystes/värmdes bort
Anledningen? Burbygge!
Huvudbågen blev lite låg kanske?
Hål gjort genom golvet för att kunna sänka ner buren och komma åt att helsvetsa allt.
De partier som inte kommer gå att komma åt efter att bygget var klart målades i Biltemas guldiga bromsoksfärg
Plattor svetsade i golvet. Detta för framsträvorna.
Hur vi valde att lösa det bakåt, detta för att komma åt att helsvetsa mot huvudbågen. Vet inte hur folk löst det när bakåtsträvorna sitter direkt på fjäderbenstornen eller hjulhusen. Kapat taket?
"Boxar" byggdes över hålen som tagits upp i golvet under huvudbågen.
Stag mellan fjäderbenstornen bak samt plattor svetsade.
Dörrsträvor på G.
Färdigt resultat!
Det var riktigt lärorikt, och en del saker skulle kunnat gjorts bättre såhär i efterhand och man fick in svetstekniken riktigt bra mot slutet, så det finns någon skarv som ska svetsas om osv men överlag mycket nöjd! Nu ska vi fortsätta med samma operation i kompisens S13....
Golvet fick sig några lager färg också, även här Biltemas bromsoksfärg!
Elektronisk laddtrycksstyrning från HKS inkopplad. Borde kunna ge lite snabbare spool up på den något större turbon
Köpte en uppsättning nya D2 coilovers. Lyckades inte få tag i den trasiga tätningen till KSporten så lägger renoveringen av den på is så länge
Fick en julklapp av tjejen!
(den lilla 850n)
Lite andra pågående projekt....
Och det som just nu tar upp större delen av min tid! Renovering av "bottenstocken" i garaget hemma. Den var rätt murken så den byts ut mot en murad kant istället.
Sist men inte minst så fick 850n komma ut i friska luften i söndags och få sig en avsköljning i det tillfälliga vårvädret (9 grader och strålande sol!).
Tanken är att inom kort byta länkarmsbussningar (till delrin) samt byta oljekylarslangarna på 850n då 200an nu är redo för säsongen 2016