4097
Sök

Köpråd: snabb och driftsäker bil för 20-40k

Evildan
28 augusti 2016
#21
panda666 skrev:
@evildan; hehe såklart, jag håller med till en viss del men det såg faktiskt inte så hemskt ut mellan tyskarna(bmw) och resten av dom du länkade till. jämför man med honda såklart så kommer allt annat bort eller? då tänker jag på e60 och dom andra som du jämför med, inte så jäkla stor skillnad faktiskt. Men ser faktiskt aldrig nån honda här i ute i stockholm?  Jag vet att du hatar tyskarna men så jätte farligt är det faktiskt inte som du vill få det att vara;)

@Ts av dom bilarna som du skrev om som du tittar på så tycker jag s40n med t4 är den absolut tråkigaste av dom alla, skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar för en sån, hellre forden eller nått annat. tror nog faktiskt du får mest bil för pengarna med forden, bara om skivor-belägg och sånt är i bra skick. och den är nybesiktad^^
gå pröva en sån

Nu påvisade jag att två bilar som ofta av just förare av bayerska premiumslädar anser opålitliga statistiskt sett är driftsäkrare, kikar vi sedan till vad dessa två kostar i jämförelse med BMW:n är det ännu mer överraskande kanske? En bil som kostar cirka hälften ny (Laguna) är betydligt bättre än BMW:n.

Hatar gör tolvåringar om någon tycker annorlunda och jag, som jag skrivit förr, hatar inte tyska bilar utan påvisar dom för er tydliga bristerna fordonen har, men det är mestadels just förare av BMW som har svårt att ta till sig statistiken verkar det som.
Om du kikar vidare på den sidan jag länkade till så ser du att det ingalunda är enbart Honda som gör pålitligare bilar i den här storleksklassen utan även Kia, Hyundai, Toyota/Lexus, Nissan, Opel, Ford, MB med flera, ja listan kan göras lång.
Bläddra runt och förkovra utanför den trångsynta märkessfären dig är mitt råd.
Frågor på det?
Edit: Ordbok som lever sitt eget liv. sad
Senast redigerat av Evildan (28 augusti 2016)

4 261 Inlägg
28 augusti 2016
#22
Evildan skrev:
panda666 skrev:
@evildan; hehe såklart, jag håller med till en viss del men det såg faktiskt inte så hemskt ut mellan tyskarna(bmw) och resten av dom du länkade till. jämför man med honda såklart så kommer allt annat bort eller? då tänker jag på e60 och dom andra som du jämför med, inte så jäkla stor skillnad faktiskt. Men ser faktiskt aldrig nån honda här i ute i stockholm?  Jag vet att du hatar tyskarna men så jätte farligt är det faktiskt inte som du vill få det att vara;)

@Ts av dom bilarna som du skrev om som du tittar på så tycker jag s40n med t4 är den absolut tråkigaste av dom alla, skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar för en sån, hellre forden eller nått annat. tror nog faktiskt du får mest bil för pengarna med forden, bara om skivor-belägg och sånt är i bra skick. och den är nybesiktad^^
gå pröva en sån

Nu påvisade jag att två bilar som ofta av just förare av bayerska premiumslädar anser opålitliga statistiskt sett är driftsäkrare, kikar vi sedan till vad dessa två kostar i jämförelse med BMW:n är det ännu mer överraskande kanske? En bil som kostar cirka hälften ny (Laguna) är betydligt bättre än BMW:n.

Hatar gör tolvåringar om någon tycker annorlunda och jag, som jag skrivit förr, hatar inte tyska bilar utan påvisar dom för er tydliga bristerna fordonen har, men det är mestadels just förare av BMW som har svårt att ta till sig statistiken verkar det som.
Om du kikar vidare på den sidan jag länkade till så ser du att det ingalunda är enbart Honda som gör pålitligare bilar i den här storleksklassen utan även Kia, Hyundai, Toyota/Lexus, Nissan, Opel, Ford, MB med flera, ja listan kan göras lång.
Bläddra runt och förkovra utanför den trångsynta märkessfären dig är mitt råd.
Frågor på det?
Edit: Ordbok som lever sitt eget liv. sad

Hehe Kan man se hur pålitlig bwm f10 är? 5 serien. kan inte se på den sidan. Vi kan säkert hålla ett snack av 100 sidor här jag och du om vad vi båda tycker men tänker inte slösa min tid. Man kan inte bara enbart förlita sig på den sidan faktiskt. Men du gör som du vill. Jag kan hålla med om vissa saker som du säger. Kanske tyskarna är inte dom pålitligaste bilarna, Men man får får ju allt annat på köpet med, som du sa premium och allt vad det innebär, tyst kupe kanske, bakhjuls drift, krock säkerhet, utrymme, att det faktiskt ser snyggt ut(smaken är som baken) ja många olika faktorer, där för mig alla andra bilmärken som tex dom som du länkar är faktiskt i mina ögon bara och bara pålitliga men inget annat, pallar inte köra runt i en bara pålitlig bil som ger mig inget speciellt när man kör fram och tbax, isf kan man också bli tsammans med en kvinna som gillar inte sex och bara vill vara hemma och kolla på serier, funkar kanske för några men inte för mig kanske^^

mvh

Evildan
28 augusti 2016
#23
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:
@evildan; hehe såklart, jag håller med till en viss del men det såg faktiskt inte så hemskt ut mellan tyskarna(bmw) och resten av dom du länkade till. jämför man med honda såklart så kommer allt annat bort eller? då tänker jag på e60 och dom andra som du jämför med, inte så jäkla stor skillnad faktiskt. Men ser faktiskt aldrig nån honda här i ute i stockholm?  Jag vet att du hatar tyskarna men så jätte farligt är det faktiskt inte som du vill få det att vara;)

@Ts av dom bilarna som du skrev om som du tittar på så tycker jag s40n med t4 är den absolut tråkigaste av dom alla, skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar för en sån, hellre forden eller nått annat. tror nog faktiskt du får mest bil för pengarna med forden, bara om skivor-belägg och sånt är i bra skick. och den är nybesiktad^^
gå pröva en sån

Nu påvisade jag att två bilar som ofta av just förare av bayerska premiumslädar anser opålitliga statistiskt sett är driftsäkrare, kikar vi sedan till vad dessa två kostar i jämförelse med BMW:n är det ännu mer överraskande kanske? En bil som kostar cirka hälften ny (Laguna) är betydligt bättre än BMW:n.

Hatar gör tolvåringar om någon tycker annorlunda och jag, som jag skrivit förr, hatar inte tyska bilar utan påvisar dom för er tydliga bristerna fordonen har, men det är mestadels just förare av BMW som har svårt att ta till sig statistiken verkar det som.
Om du kikar vidare på den sidan jag länkade till så ser du att det ingalunda är enbart Honda som gör pålitligare bilar i den här storleksklassen utan även Kia, Hyundai, Toyota/Lexus, Nissan, Opel, Ford, MB med flera, ja listan kan göras lång.
Bläddra runt och förkovra utanför den trångsynta märkessfären dig är mitt råd.
Frågor på det?
Edit: Ordbok som lever sitt eget liv. sad

Hehe Kan man se hur pålitlig bwm f10 är? 5 serien. kan inte se på den sidan. Vi kan säkert hålla ett snack av 100 sidor här jag och du om vad vi båda tycker men tänker inte slösa min tid. Man kan inte bara enbart förlita sig på den sidan faktiskt. Men du gör som du vill. Jag kan hålla med om vissa saker som du säger. Kanske tyskarna är inte dom pålitligaste bilarna, Men man får får ju allt annat på köpet med, som du sa premium och allt vad det innebär, tyst kupe kanske, bakhjuls drift, krock säkerhet, utrymme, att det faktiskt ser snyggt ut(smaken är som baken) ja många olika faktorer, där för mig alla andra bilmärken som tex dom som du länkar är faktiskt i mina ögon bara och bara pålitliga men inget annat, pallar inte köra runt i en bara pålitlig bil som ger mig inget speciellt när man kör fram och tbax, isf kan man också bli tsammans med en kvinna som gillar inte sex och bara vill vara hemma och kolla på serier, funkar kanske för några men inte för mig kanske^^

mvh

Premium har inte ett jota med krocksäkerhet att göra.
Många asiatiska bilar exempelvis Avensis är krocksäkrare än V70...
Jag förlitar mig inte enbart på den sidan även om underlaget till statistiken är brett och oberoende. På autopower är nog BMW det bästa som finns alla kategorier, källkritik är något annat jag vill tipsa dig om.
En BMW E60 är varken tystare eller rymligare än exempelvis Avensis T27. wink
Det är mätbara fakta som inte går att "tycka" bort med känslor.
Sedan kan man ha olika preferenser gällande utseende och hur saker fysiskt upplevs, men det är en helt annan diskussion.
Problemet med att försöka föra en diskussion med dig och så många andra märkesboys är den tydliga oviljan att ta till sig dessa ooumkullrunkeliga fakta ni får presenterade för er utan det avfärdas i regel med känslomässigt svammel.
Jag behöver nog inte förtydliga att var och en är givetvis fri att köra vad skrot den önskar. Däremot bör man förstå att ens val kanske inte är det tillförlitligaste valet trots att man trivs med sin bil.
F10 är inte med i den statistiken.
Men jovisst får det att köpa en motorstark bakhjulsdriven premiumbil som är tillförlitlig samtidigt som den är både tystare och krocksäkrare än en E60. wink
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/123

27 Inlägg
28 augusti 2016
#24
Jag har haft två stycken Volvo s40, båda utan turbo, vilket gör dom ganska slöa och tråkiga men ack så bra bilar. För mig var prio med bränsleförbrukningen, och jag fick både min 1,8 SE och 2,0 SE att gå "rätt" bränslesnålt för deras årsmodeller. Alltid under litern i alla fall.

Skulle jag köpa en S40, 2,0T eller T4 hade jag personligen aldrig köpt en Volvo som är stylad sen tidigare, med coilovers, blinkers osv osv. Personligen hade jag köpt en från en gammal farbror som haft bilen ett tag, skött om den väl och inte buskört den, helt enkelt HELT ORIGINAL. Om du vill ha den stylad, gör det själv efter köpet i så fall, på det viset får du den som du vill ha den, med dom grejerna du önskar ha. Mycket bättre, om du vill att bilen ska hålla för dig och om du vill ha kvar den ett tag utan dyra kostnader, med slitna kolvringar, dålig turbo osv osv.

Många Volvo turbo modeller är söndervarvade av killar som gillar att gasa.

S40 och V40 är roliga bilar med dom piggare motorerna, och man kan få dom ganska skojiga på vägen.
Senast redigerat av J0akim (28 augusti 2016)

4 261 Inlägg
28 augusti 2016
#25
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Nu påvisade jag att två bilar som ofta av just förare av bayerska premiumslädar anser opålitliga statistiskt sett är driftsäkrare, kikar vi sedan till vad dessa två kostar i jämförelse med BMW:n är det ännu mer överraskande kanske? En bil som kostar cirka hälften ny (Laguna) är betydligt bättre än BMW:n.

Hatar gör tolvåringar om någon tycker annorlunda och jag, som jag skrivit förr, hatar inte tyska bilar utan påvisar dom för er tydliga bristerna fordonen har, men det är mestadels just förare av BMW som har svårt att ta till sig statistiken verkar det som.
Om du kikar vidare på den sidan jag länkade till så ser du att det ingalunda är enbart Honda som gör pålitligare bilar i den här storleksklassen utan även Kia, Hyundai, Toyota/Lexus, Nissan, Opel, Ford, MB med flera, ja listan kan göras lång.
Bläddra runt och förkovra utanför den trångsynta märkessfären dig är mitt råd.
Frågor på det?
Edit: Ordbok som lever sitt eget liv. sad

Hehe Kan man se hur pålitlig bwm f10 är? 5 serien. kan inte se på den sidan. Vi kan säkert hålla ett snack av 100 sidor här jag och du om vad vi båda tycker men tänker inte slösa min tid. Man kan inte bara enbart förlita sig på den sidan faktiskt. Men du gör som du vill. Jag kan hålla med om vissa saker som du säger. Kanske tyskarna är inte dom pålitligaste bilarna, Men man får får ju allt annat på köpet med, som du sa premium och allt vad det innebär, tyst kupe kanske, bakhjuls drift, krock säkerhet, utrymme, att det faktiskt ser snyggt ut(smaken är som baken) ja många olika faktorer, där för mig alla andra bilmärken som tex dom som du länkar är faktiskt i mina ögon bara och bara pålitliga men inget annat, pallar inte köra runt i en bara pålitlig bil som ger mig inget speciellt när man kör fram och tbax, isf kan man också bli tsammans med en kvinna som gillar inte sex och bara vill vara hemma och kolla på serier, funkar kanske för några men inte för mig kanske^^

mvh

Premium har inte ett jota med krocksäkerhet att göra.
Många asiatiska bilar exempelvis Avensis är krocksäkrare än V70...
Jag förlitar mig inte enbart på den sidan även om underlaget till statistiken är brett och oberoende. På autopower är nog BMW det bästa som finns alla kategorier, källkritik är något annat jag vill tipsa dig om.
En BMW E60 är varken tystare eller rymligare än exempelvis Avensis T27. wink
Det är mätbara fakta som inte går att "tycka" bort med känslor.
Sedan kan man ha olika preferenser gällande utseende och hur saker fysiskt upplevs, men det är en helt annan diskussion.
Problemet med att försöka föra en diskussion med dig och så många andra märkesboys är den tydliga oviljan att ta till sig dessa ooumkullrunkeliga fakta ni får presenterade för er utan det avfärdas i regel med känslomässigt svammel.
Jag behöver nog inte förtydliga att var och en är givetvis fri att köra vad skrot den önskar. Däremot bör man förstå att ens val kanske inte är det tillförlitligaste valet trots att man trivs med sin bil.
F10 är inte med i den statistiken.
Men jovisst får det att köpa en motorstark bakhjulsdriven premiumbil som är tillförlitlig samtidigt som den är både tystare och krocksäkrare än en E60. wink
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/123

lol ja säger ju att jag håller med dig på vissa stunder, och jag är egentligen ingen märkesboy utan råkade faktiskt ha bmw som favorit, Nu börjar jag faktiskt få känslor för mercedes också, gillar tex E serien från 2009-2010, den karossen och den efter den. Finns inte f10 säger du? varför inte? vart kan man se hur pålitlig den är då?^^ Har bara läst på blandade forums om olika fel som dom kan ha.

Minns när jag köpte min första e39 en vinter för några år sen, det var en 528 från 99 och ja minns att jag gav runt 18k för den, minns hur både flickvännen och jag inte kunde fatta hur mke bil för pengarna vi fick. en hel jäkla 5 serien i bra skick för under 20k. och det var för flera år sen, man kan få tom mycket bättre för pengarna nu.

Finns ju folk som fastnar för vissa märken direkt, vissa märken talar ens språk liksom perfekt. Kunde ha vart vilket märke som helst men för mig var det bmw. Vilket märke talar med dig då?^^

Evildan
28 augusti 2016
#26
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Hehe Kan man se hur pålitlig bwm f10 är? 5 serien. kan inte se på den sidan. Vi kan säkert hålla ett snack av 100 sidor här jag och du om vad vi båda tycker men tänker inte slösa min tid. Man kan inte bara enbart förlita sig på den sidan faktiskt. Men du gör som du vill. Jag kan hålla med om vissa saker som du säger. Kanske tyskarna är inte dom pålitligaste bilarna, Men man får får ju allt annat på köpet med, som du sa premium och allt vad det innebär, tyst kupe kanske, bakhjuls drift, krock säkerhet, utrymme, att det faktiskt ser snyggt ut(smaken är som baken) ja många olika faktorer, där för mig alla andra bilmärken som tex dom som du länkar är faktiskt i mina ögon bara och bara pålitliga men inget annat, pallar inte köra runt i en bara pålitlig bil som ger mig inget speciellt när man kör fram och tbax, isf kan man också bli tsammans med en kvinna som gillar inte sex och bara vill vara hemma och kolla på serier, funkar kanske för några men inte för mig kanske^^

mvh

Premium har inte ett jota med krocksäkerhet att göra.
Många asiatiska bilar exempelvis Avensis är krocksäkrare än V70...
Jag förlitar mig inte enbart på den sidan även om underlaget till statistiken är brett och oberoende. På autopower är nog BMW det bästa som finns alla kategorier, källkritik är något annat jag vill tipsa dig om.
En BMW E60 är varken tystare eller rymligare än exempelvis Avensis T27. wink
Det är mätbara fakta som inte går att "tycka" bort med känslor.
Sedan kan man ha olika preferenser gällande utseende och hur saker fysiskt upplevs, men det är en helt annan diskussion.
Problemet med att försöka föra en diskussion med dig och så många andra märkesboys är den tydliga oviljan att ta till sig dessa ooumkullrunkeliga fakta ni får presenterade för er utan det avfärdas i regel med känslomässigt svammel.
Jag behöver nog inte förtydliga att var och en är givetvis fri att köra vad skrot den önskar. Däremot bör man förstå att ens val kanske inte är det tillförlitligaste valet trots att man trivs med sin bil.
F10 är inte med i den statistiken.
Men jovisst får det att köpa en motorstark bakhjulsdriven premiumbil som är tillförlitlig samtidigt som den är både tystare och krocksäkrare än en E60. wink
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/123

lol ja säger ju att jag håller med dig på vissa stunder, och jag är egentligen ingen märkesboy utan råkade faktiskt ha bmw som favorit, Nu börjar jag faktiskt få känslor för mercedes också, gillar tex E serien från 2009-2010, den karossen och den efter den. Finns inte f10 säger du? varför inte? vart kan man se hur pålitlig den är då?^^ Har bara läst på blandade forums om olika fel som dom kan ha.

Minns när jag köpte min första e39 en vinter för några år sen, det var en 528 från 99 och ja minns att jag gav runt 18k för den, minns hur både flickvännen och jag inte kunde fatta hur mke bil för pengarna vi fick. en hel jäkla 5 serien i bra skick för under 20k. och det var för flera år sen, man kan få tom mycket bättre för pengarna nu.

Finns ju folk som fastnar för vissa märken direkt, vissa märken talar ens språk liksom perfekt. Kunde ha vart vilket märke som helst men för mig var det bmw. Vilket märke talar med dig då?^^

Jag är inte märkestorsk utan uppskattar många vitt olika modeller från olika tillverkare.
Men en av favoriterna är den Citroen 2CV jag tidigare ägde, jag gillade även Mercuryn så jag är långt ifrån nischad och enkelspårig. Bägge finns givetvis att beskåda under mina gamla bilar. En W126 är även det en härlig bil likaså en BMW 2002.
Senast redigerat av Evildan (28 augusti 2016)

Konsult
1 247 Inlägg
28 augusti 2016
#27
Vilken tråd det här blev då.

Snabb och driftsäker bil för 20-40?
Hade samma önskemål och budget. Då köpte jag min Fiesta ST och är hur nöjd som helst!
Lite bullrig om man ligger och stressar på motorväg, plastig inredning gör sitt till men det blir mycket bättre med lite isolering. Originalstolarna kramar bra och är bekväma även längre resor, även för någon som är lite längre vad jag hört.
Utan att behöva punga ut några större summor kan du dessutom förbättra dina smiles/mile markant! smile

Om man ska följa trådens spår så har 02-08 Fiesta 53 poäng och 08- har 23 poäng och kvalar där in på #11 på top 100 smile

Annars kanske en Civic Type-R eller en Golf GTi kan vara något? Dessa har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan spinna vidare på.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
28 augusti 2016
#28
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Premium har inte ett jota med krocksäkerhet att göra.
Många asiatiska bilar exempelvis Avensis är krocksäkrare än V70...
Jag förlitar mig inte enbart på den sidan även om underlaget till statistiken är brett och oberoende. På autopower är nog BMW det bästa som finns alla kategorier, källkritik är något annat jag vill tipsa dig om.
En BMW E60 är varken tystare eller rymligare än exempelvis Avensis T27. wink
Det är mätbara fakta som inte går att "tycka" bort med känslor.
Sedan kan man ha olika preferenser gällande utseende och hur saker fysiskt upplevs, men det är en helt annan diskussion.
Problemet med att försöka föra en diskussion med dig och så många andra märkesboys är den tydliga oviljan att ta till sig dessa ooumkullrunkeliga fakta ni får presenterade för er utan det avfärdas i regel med känslomässigt svammel.
Jag behöver nog inte förtydliga att var och en är givetvis fri att köra vad skrot den önskar. Däremot bör man förstå att ens val kanske inte är det tillförlitligaste valet trots att man trivs med sin bil.
F10 är inte med i den statistiken.
Men jovisst får det att köpa en motorstark bakhjulsdriven premiumbil som är tillförlitlig samtidigt som den är både tystare och krocksäkrare än en E60. wink
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/123

lol ja säger ju att jag håller med dig på vissa stunder, och jag är egentligen ingen märkesboy utan råkade faktiskt ha bmw som favorit, Nu börjar jag faktiskt få känslor för mercedes också, gillar tex E serien från 2009-2010, den karossen och den efter den. Finns inte f10 säger du? varför inte? vart kan man se hur pålitlig den är då?^^ Har bara läst på blandade forums om olika fel som dom kan ha.

Minns när jag köpte min första e39 en vinter för några år sen, det var en 528 från 99 och ja minns att jag gav runt 18k för den, minns hur både flickvännen och jag inte kunde fatta hur mke bil för pengarna vi fick. en hel jäkla 5 serien i bra skick för under 20k. och det var för flera år sen, man kan få tom mycket bättre för pengarna nu.

Finns ju folk som fastnar för vissa märken direkt, vissa märken talar ens språk liksom perfekt. Kunde ha vart vilket märke som helst men för mig var det bmw. Vilket märke talar med dig då?^^

Jag är inte märkestorsk utan uppskattar många vitt olika modeller från olika tillverkare.
Men en av favoriterna är den Citroen 2CV jag tidigare ägde, jag gillade även Mercuryn så jag är långt ifrån nischad och enkelspårig. Bägge finns givetvis att beskåda under mina gamla bilar. En W126 är även det en härlig bil likaså en BMW 2002.

Nog är du allt lite Toyota torsk Evildan wink


13 Inlägg
28 augusti 2016
Trådstartare
#29
Tagg3N skrev:
Vilken tråd det här blev då.

Snabb och driftsäker bil för 20-40?
Hade samma önskemål och budget. Då köpte jag min Fiesta ST och är hur nöjd som helst!
Lite bullrig om man ligger och stressar på motorväg, plastig inredning gör sitt till men det blir mycket bättre med lite isolering. Originalstolarna kramar bra och är bekväma även längre resor, även för någon som är lite längre vad jag hört.
Utan att behöva punga ut några större summor kan du dessutom förbättra dina smiles/mile markant! smile

Om man ska följa trådens spår så har 02-08 Fiesta 53 poäng och 08- har 23 poäng och kvalar där in på #11 på top 100 smile

Annars kanske en Civic Type-R eller en Golf GTi kan vara något? Dessa har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan spinna vidare på.

Tack för svar! Bara kul att folk diskuterar annat i tråden, jag blir tacksam bara jag får några svar öht.
Jag har funderat lite på de där mindre bilarna som fiesta st, focus st, golf gti, Civic type-r. Men jag är lite tveksam till hur kul jag kommer tycka en sådan bil är om jag ska köra den på en långresa någon gång, t.ex upp till norrland eller ner i europa. Därför lutar det nog åt att jag väljer en lite större bil som ford Mondeo st220, volvo s60 t5, saab 9-3 aero v6, etc...

https://www.blocket.se/lund/Ford_Mondeo … 10&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9 … 10&w=3

https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S60 … 10&w=3

Där är tre exempel... Några kommentarer om dem?

Åter igen jättetacksam för alla svar!
/Gustav

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 augusti 2016
#30
panda666 skrev:
Men ser faktiskt aldrig nån honda här i ute i stockholm?  Jag vet att du hatar tyskarna men så jätte farligt är det faktiskt inte som du vill få det att vara;)

Honda lägger tyvärr ner noll och inget på försäljningen i Sverige. Kanske beror det på att de sålt fler Honda Accord än vad Volvo sålt bilar oavsett modell. Jag har en Accord från 2004. Utmärkt bil som "aldrig går sönder" rent mekaniskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
28 augusti 2016
#31
caromania skrev:
panda666 skrev:
Men ser faktiskt aldrig nån honda här i ute i stockholm?  Jag vet att du hatar tyskarna men så jätte farligt är det faktiskt inte som du vill få det att vara;)

Honda lägger tyvärr ner noll och inget på försäljningen i Sverige. Kanske beror det på att de sålt fler Honda Accord än vad Volvo sålt bilar oavsett modell. Jag har en Accord från 2004. Utmärkt bil som "aldrig går sönder" rent mekaniskt.

det är ju trevligt ifall den går aldrig sönder, har kollat lite på dom från 2011+ med diesel, ser helt ok ut, men skulle aldrig byta mot den från min f10, 1700kg bil med 17 tummare som på långresa drar 0.45 det vågar jag kalla för skitbra.
0.45 menar jag då att jag hade farthållare på typ 80väg. skitbra!

^^

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 augusti 2016
#32
panda666 skrev:
caromania skrev:
panda666 skrev:
Men ser faktiskt aldrig nån honda här i ute i stockholm?  Jag vet att du hatar tyskarna men så jätte farligt är det faktiskt inte som du vill få det att vara;)

Honda lägger tyvärr ner noll och inget på försäljningen i Sverige. Kanske beror det på att de sålt fler Honda Accord än vad Volvo sålt bilar oavsett modell. Jag har en Accord från 2004. Utmärkt bil som "aldrig går sönder" rent mekaniskt.

det är ju trevligt ifall den går aldrig sönder, har kollat lite på dom från 2011+ med diesel, ser helt ok ut, men skulle aldrig byta mot den från min f10, 1700kg bil med 17 tummare som på långresa drar 0.45 det vågar jag kalla för skitbra.
0.45 menar jag då att jag hade farthållare på typ 80väg. skitbra!

^^

Jag skulle absolut köpa en BMW f10 för 20-40k. Kanske till och med att jag skulle kunna tänka mig att ge 45. Men inte mer. Men jag tror dig när du säger att den är bekväm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 365 Inlägg
29 augusti 2016
#33
ST220 ska du nog hålla dig ifrån, den motorn har inte ett gott rykte. Man måste serva den med Ford speciella olja och det är inte ett skämt... Annars rasar den.

Av de 3 hade jag tagit S60 utan tvekan, mest pga mycket bättre andrahandsvärde. Men hade nog hellst valt en Impreza av de bilar du varit inne på tidigare. Där har du en skottsäker bil om den inte är toktrimmad (Men törstig). Min körde jag genom hela Europa och upp i Pyreneerna till Andorra. Där stod det en hel del bilar efter "cykelvägen" upp som gått sönder. Söndagsutflykt för imprezan.


Konsult
1 247 Inlägg
29 augusti 2016
#34
gustavos skrev:
Tagg3N skrev:
Vilken tråd det här blev då.

Snabb och driftsäker bil för 20-40?
Hade samma önskemål och budget. Då köpte jag min Fiesta ST och är hur nöjd som helst!
Lite bullrig om man ligger och stressar på motorväg, plastig inredning gör sitt till men det blir mycket bättre med lite isolering. Originalstolarna kramar bra och är bekväma även längre resor, även för någon som är lite längre vad jag hört.
Utan att behöva punga ut några större summor kan du dessutom förbättra dina smiles/mile markant! smile

Om man ska följa trådens spår så har 02-08 Fiesta 53 poäng och 08- har 23 poäng och kvalar där in på #11 på top 100 smile

Annars kanske en Civic Type-R eller en Golf GTi kan vara något? Dessa har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan spinna vidare på.

Tack för svar! Bara kul att folk diskuterar annat i tråden, jag blir tacksam bara jag får några svar öht.
Jag har funderat lite på de där mindre bilarna som fiesta st, focus st, golf gti, Civic type-r. Men jag är lite tveksam till hur kul jag kommer tycka en sådan bil är om jag ska köra den på en långresa någon gång, t.ex upp till norrland eller ner i europa. Därför lutar det nog åt att jag väljer en lite större bil som ford Mondeo st220, volvo s60 t5, saab 9-3 aero v6, etc...

https://www.blocket.se/lund/Ford_Mondeo … 10&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9 … 10&w=3

https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S60 … 10&w=3

Där är tre exempel... Några kommentarer om dem?

Åter igen jättetacksam för alla svar!
/Gustav

Fiestan och Civicen är båda mindre än Golf och Focus. En fräsch Focus ST eller Golf GTi tror jag kunde vara något, annars finns ju även Seat Leon Cupra, Mazda 3 MPS och Opel Astra OPC. Mazdan och Forden drar iväg lite i pris men båda har känts riktigt trevliga dom gånger jag provkört. Focusen skulle jag direkt säga ska vara en "gen2 ST" med 5cylindriga motorn. Gen1 är inte alls lika välbyggda och känns väldigt billiga, dock riktigt körglada och driftsäkra!

Går du upp på lite större bilar försvinner mer av "gokartkänslan" ju större den blir. Men det kanske inte är direkt vad du är ute efter utan siktar mer på en mer passande bil för större vägar?

Bilarna du länkade är inget jag själv har erfarenhet av så det är svårt att ge konkreta råd.
Enda jag direkt skulle undvika av dom tre är Saaben då den har lite problem du får laga direkt, så är du sugen på en sån ska du nog kolla efter en annan.

Vill du ha mer info om bilarna är det nog respektive märkesforum som gäller för att få lite mer kött på benen. Samtliga har köprådskapitel på forumet så där är det bara att gå lös! wink
http://www.fordclubsweden.se/forum/
http://forum.saabturboclub.com/
http://forum.turboperformanceclub.com/



Sök